טסלה: פשרה בתביעה בגין התרסקות קטלנית
טסלה, יצרנית הרכב החשמלי, הגיעה לפשרה בתביעת מוות בעוולה שהגישה משפחתו של וולטר הואנג, מהנדס אפל שאיבד את חייו באופן טרגי בהתנגשות בזמן שתכונת הנהג האוטומטי של דגם X שלו הייתה פעילה. התאונה התרחשה ליד Mountain View בקליפורניה בשנת 2018, וגררה ביקורת ציבורית ורגולטורית על בטיחות טכנולוגיות הנהיגה האוטומטיות של טסלה.
הסדר התביעה, שהוכרז כשהמשפט עמד להתחיל בבית המשפט העליון בקליפורניה, מנע את מה שהיה צפוי להיות מאבק בית משפט שנצפה מקרוב, ושפך אור על התקשורת הפנימית של טסלה ועל היעילות של מערכות הסיוע לנהג שלה. פרטי ההסדר נותרים חסויים, ונמנעת חשיפה אפשרית של ראיות ועדויות רגישות.
בשנת 2020 ייחסה המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB) את התאונה הקטלנית למספר גורמים, בהם מגבלות הטכנולוגיה של טסלה, הסחת דעת אפשרית של הנהג ותשתית כבישים לא אופטימלית. ה-NTSB מצאה, כי אזהרת התנגשות מלפנים של טסלה ומערכות בלימת חירום אוטומטיות לא הופעלו לפני ההתנגשות. יתרה מזאת, סימוני נתיבים דהויים ומיקום מחסום הכביש המהיר הודגשו כמרכיבים תורמים.
התביעה המשפטית של משפחת הואנג כוונה לליקויים לכאורה בבטיחות ובעיצוב של מערכת הטייס האוטומטי של טסלה, תוך ציטוט של מדיה חברתית וטענות שיווקיות מטעות של טסלה והמנכ"ל אילון מאסק, שהציעו שהטכנולוגיה אפשרה לרכבים לפעול בבטחה עם מינימום פיקוח אנושי.
ההגנה של טסלה תיארה את הואנג כנהג שדעתו הוסחה, וטענה לרשלנות על ששיחק במשחקים ניידים בטלפון שלו במהלך התקרית. למרות זאת ההסדר מונע קביעת חבר מושבעים באחריותה של טסלה, והדבר היה עשוי ליצור תקדים משפטי בעל משמעות המשפיע על תביעות אחריות למוצרים עתידיות נגד יצרנית הרכב החשמלי.
מקרה זה, וכן ההחלטה של טסלה להגיע להסדר, מדגישים ויכוחים מתמשכים על בטיחותן של מערכות נהיגה אוטומטיות ואחריותם של הנהגים לשמור על שליטה וקשב תוך שימוש בטכנולוגיות כאלה. בקשתה של טסלה להחתים את סכום הפשרה נועדה לצמצם השלכות פוטנציאליות לתביעות עתידיות דומות, והדבר מלמד על גישה זהירה של החברה לליטיגציה שעלולה להשפיע על תפיסת הציבור ועל אמון בעלי המניות.
התפתחות משפטית זו מגיעה על רקע האתגרים הרחבים יותר של טסלה עם בדיקה רגולטורית וספקנות ציבורית לגבי הבטיחות והאמינות של טכנולוגיות הטייס האוטומטי והנהיגה העצמית המלאה שלה. טסלה ממשיכה לחדש בתחום הרכב החשמלי והנהיגה האוטונומית, והטיפול שלה בבטיחות ובסכסוכים משפטיים, נותר היבט קריטי באסטרטגיה התאגידית ובתדמית הציבורית שלה.