מגה תעשיות
כתבות
תעשייה וניהול
לעמוד קודם

מי מפחד מפוליטיקה ארגונית?

שלושה טיפים: כיצד להתנהל במסגרת פוליטיקה ארגונית

עו"ד שרון הר זהב |  
06/11/2023
זמן קריאה: 3 דק'

לא תמיד מי שחרוץ, מוכשר, חכם ומוכוון למטרות הארגון, מצליח להגיע למשרות ניהול. לעיתים אותו אדם, לא רק שאינו מתקדם למשרות ניהול, אלא אף מופתע שממנים למשרת הניהול אדם פחות מקצועי ממנו, או חסר ניסיון מקצועי בתחום. במקרה הפחות טוב, הוא מוצא את עצמו נדחק החוצה, מחוץ לארגון, וצריך להמציא את עצמו מחדש.

הנושא של פוליטיקה ארגונית מוכר כיום לא רק במגזר הפרטי העסקי אלא גם במגזר הציבורי. להלן מפורטים שלושה טיפים שיסייעו להתמודד עם הפוליטיקה הארגונית: תקשור הצלחות, תקשורת בינאישית ובניית מותג אישי.

תקשור הצלחות

צא מנקודת הנחה, שלא תמיד קיימת מודעות להצלחות שלך, הן בדרג שלך והן בדרג בכיר יותר. לפיכך עליך לתקשר את ההצלחות באופן שלא תצא גאוותן. אף אחד לא אוהב גאוותנים ומתנשאים.

עליך לתקשר את ההצלחות בצניעות ובענווה, ויש דרך לעשות זאת. חשוב להוקיר תודה לאנשים שסייעו בדרך ולפרגן להם. בכך לא רק תצמצם התנגדויות, אלא גם תחבר אליך את אותם אנשים, הם יהיו מרוצים על הפירגון, ועדיין תשמור על עצמך במרכז. כמו כן חשוב לשמור על יושרה ואמינות.

ערן זיני, מנכ"ל בורסת היהלומים ומרצה ב"מיזם הדיגיטלי ללימוד פרקטיקה מבכירים במשק, מתאר: "ליד הציר העסקי, שבו מנהלים מחפשים עובדים בעלי יכולת מקצועית גבוהה, יש ציר מנטלי. חשוב להיות צנועים, אבל לא יותר מדי. ככל שהציר המנטלי חזק יותר, כך תשרדו ותתקדמו. מנהלים מחפשים עובדים צנועים, אותנטיים, אבל לא יותר מדי. עובדים מופנמים שלא מדברים בישיבות, לא בטוח שיתקדמו. למנהל חשוב לראות איך עובדים בצוות ומבצעים עבודת צוות, וכן את בעלי המוטיבציה שדוחפים קדימה."

 

תקשורת בינאישית ויצירת קשרים

חייבים לפתח אינטליגנציה רגשית, ללמוד לפתח מיומנויות תקשורת ולדעת לקשור קשרים בארגון. לא מספיק שיהיה לך חבר אחד טוב לאכול איתו ארוחת צוהריים. ארגון הוא מערכת חברתית לכל דבר ועניין. אי אפשר להיות לבד בארגון. עליך לקשור קשרים לבנות ולפתח קשרים חברתיים, לדעת להקשיב, ללמוד ולקבל מידע, לתרום ולעזור איפה שאפשר, לזהות את מוקדי הכוח, להתנהל במסגרת קונפליקטים, וכמובן - לשמור על ערכים טובים בדרך.

גם מנהלים בדרך כלל מקיפים את עצמם באנשי שלומם. קל לקדם את מי שמחבבים ומי שמסתדרים איתו, ולא רק את אלו שטובים במה שהם עושים.

בניית מותג אישי

חשוב שתגדיר לעצמך מה אתה רוצה לשדר, איך אתה רוצה להיתפס על ידי הסביבה. כדי למתג את עצמך, עליך לבצע סדרה של פעולות. לדוגמה, כדי להיתפס כמותג מקצועי, להעלות את קרנך בעיני הסובבים ולהגדיל את התלות בך ואת הערך שלך, עליך להיות חרוץ, לשמור על איכות ולהיהפך למוביל דעה. לשם כך אפשר להעביר הרצאות מקצועיות, לסייע לחברי הצוות מבחינה מקצועית, לקבל תחומי אחריות נוספים ועוד. חשוב לבנות את המותג המקצועי בכמה פלטפורמות כגון ברשת לינקדאין ובפורטל הארגוני, במסגרת שיתוף ידע ותקשור הצלחות בדרך חכמה כאמור.

לסיכום, אנשים רבים טוענים ש"עשו להם תרגיל", כלומר קידמו מישהו פחות מוכשר ומתאים לתפקיד שהיה מתאים להם מאוד ואף הגיע להם לקבל אותו.

ערן זיני: "בכל ארגון יש פוליטיקה ארגונית. חשוב להיות הישגיים, חיוביים, ולדעת לא להשוות אתכם לאחרים. זה מקור רוב הבעיות. אל תחשבו כמה הקולגות שלכם מרוויחים ולמה אתם פחות. אני יכול להעיד שבכל הארגונים שבהם עבדתי, כל האנשים השליליים לא התקדמו. לכל אחד יש מסלול משלו. דעו מה טוב לכם, כמה תוכלו להשתפר, והיו שמחים בחלקכם."

אם אתה רוצה להתקדם בארגון, מעבר לכך שעליך להביע את רצונך להתקדם, עליך להבין שהפוליטיקה הארגונית, גם אם לא נראית לעין, קיימת, חיה ובועטת ברוב הארגונים, על אף שיש מי שמנסים למגר אותה. צריך לדעת "ללכת בין הטיפות" ולהתנהל במסגרתה.


עו"ד שרון הר זהב, כותבת מאמר הדעה, מפתחת מיזם פלטפורמת לימוד דיגיטלית בתחום התעסוקה והעסקים ללימוד פרקטיקות ניהוליות וארגוניות ומיומנויות בעולם העבודה. המיזם מועבר על ידי מנהלים בכירים במשק הישראלי ללימוד עובדים ומנהלים, מקבוצת אל הנכס. sharonharzahav@gmail.com

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן