מגה תעשיות
כתבות
תעשייה וניהול
לעמוד קודם

ניהול משברים וקבלת החלטות

מה עושים כשמפעיל מודיע שהוא לא יכול להגיע למסיבת יום ההולדת רק כמה שעות לפני שהיא אמורה להתחיל? ומה הקשר למיומנויות הנדרשות לעולם העבודה המשתנה ולכישורים ניהוליים?

עו"ד שרון הר זהב |  
04/09/2023
זמן קריאה: 3 דק'

מעשה שהיה כך היה: שבת בבוקר, יום הולדת. הילד קם נרגש בציפייה למסיבת יום ההולדת הכיתתית שחיכה לה חודשיים, שכוללת פעילות מבוכים ודרקונים עם סיפור רקע דמיוני, מהטובים ביותר שהומצאו. בסביבות השעה 10:00 הודיע המפעיל שעקב מצב בריאותי לקוי של אביו, ייתכן שלא יוכל להגיע.

עמדו בפנינו שלוש אפשרויות: לדחות את האירוע שהילד חיכה לו כל כך למועד אחר, למצוא מחליף - לא הצלחנו למצוא, או להתחיל לעבוד על תוכנית ב', למקרה שהמפעיל לא יגיע.

המפעיל לא הגיע, ולפיכך בחרנו באפשרות השלישית, שלמרבה השמחה אף הוכתרה כהצלחה.

הילדים שהגיעו עודכנו בשינוי הקונספט של מסיבת יום ההולדת: מרוץ למיליון, עם תחנות ומשימות בפארק, בעזרת חברים שבאו לתגבר. היה מגוון של תחנות, ספורט ומשחקי חברה: כדור רשת, פינג פונג, בדמינגטון, משיכת חבל, קרב חרבות ומשחקי חשיבה. הילדים חולקו לקבוצות, והובטח פרס לקבוצה המנצחת.

מה הקשר בין כל זה לבין מיומנויות הנדרשות לעולם העבודה המשתנה ולכישורים ניהוליים?

משבר עשוי להיגרם מסיבות רבות: משבר כלכלי, קורונה שטורפת את כל הקלפים, משבר ביטחוני בעוטף עזה שמשפיע על המצב הביטחוני ועל עסקים, משבר ניהולי, משבר תחזוקתי, משבר תקשורתי והרשימה עוד ארוכה.

 

פעולה בשעת משבר חמור

יש משבר - קודם כל נרגעים, ואחר כך הסיטואציה צריכה להתנהל על ידי המנהל בשטח. ניהול משבר בדרך טובה הוא לא בהכרח פועל יוצא של ותק אלא יותר פקטור של לא להיכנס ללחץ מצד אחד, אבל גם לא לאדישות. צריך להגדיר מה אפשר לעשות. צריך לשמור על קור רוח, להיות חד, להרחיק רעשי רקע ואת כל מה שלא דחוף ולא חשוב לטיפול באירוע הקיים. כל מי שעומד בלחצים הבסיסיים, יוכל לנהל אירוע עם עזרה מקרוב או מרחוק. יש להבין מה קודם למה בטיפול, ולסדר ולתכנן פעולות: מה עושים עכשיו, מה ייעשה עוד חצי שעה, עוד שעתיים ושלל פעולות אחרות.

מנכ"לים לא תמיד יודעים מה יקרה, ועליהם לדעת להתמודד עם תנאי אי ודאות. אם לא נדע להתמודד עם שינויים, נקרוס. צריך לחבק את אי הוודאות ולדעת להתמודד איתה.

כך גם לגבי לחץ. צריך לדעת לשאת באחריות. המחשבות מייצרות רגש, ורגש מייצר עשייה. מי שנמצא בלחץ ומתנער מאחריות, מאפשר לפחדים להשתלט עליו. צריך להבין את הסיטואציה, לטפל בה ובתוך כך לקבוע סדרי עדיפויות. מעובדים מצופה לא לצעוק כשצצות בעיות, אלא להציע פתרונות.

 

לקחים

מוסר ההשכל שאפשר להפיק מטיפול במשבר, הן ניהולי והן ממשבר שקשור לביטול פתאומי של מסיבת יומולדת, הוא זה:

1. יצירתיות ומוכוונות לפתרון: לצעוק שיש בעיות ולא להציע פתרונות - אין בכך תועלת. צריך להיות ביצועיסט, יצירתי ומוכוון פתרונות.

2. גיוס: לדעת לבקש עזרה מחברים קרובים (כאלה שמתגייסים לעזרה בלי לשאול שאלות, כי אין זמן להסביר).

3. קבלת החלטות, תכנון פעולות והאצלת סמכויות: חשוב לדעת לקבל החלטות בטווחי זמן קצרים, לתכנן סדר פעולות לפי זמנים, להאציל סמכויות ולחלק את המשימות למי שמתאים לבצע אותם באופן הטוב ביותר, וגם לסמוך על כל בעל תפקיד ולתת לו מרחב לביצוע.

4. מזל: בהפקה המאולתרת קצרת הזמן, הצלחנו לצרף מספיק עזרה ולאסוף מספיק ציוד ומשחקים מיוחדים, שבהחלט תרמו לאטרקציה.


עו"ד שרון הר זהב, כותבת מאמר הדעה, מפתחת מיזם פלטפורמת לימוד דיגיטלית בתחום התעסוקה והעסקים ללימוד פרקטיקות ניהוליות, פרקטיקות ארגוניות ומיומנויות בעולם העבודה, שמועבר על ידי מנהלים בכירים במשק הישראלי לפיתוח עובדים ומנהלים, מקבוצת אל הנכס. sharonharzahav@gmail.com

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן