טיל ניו גלן לשימוש חוזר
משגר ניו גלן (New Glenn) הוא רקטת שיגור כבדה לשימוש חוזר, שביצעה את טיסת הבכורה שלה בדצמבר 2024. המפתחת העיקרית של הרקטה היא חברת בלו אוריג'ין (Blue Origin) שנמצאת בבעלות ג'ף בזוס (Jeff Bezos) וגם מפתחת ומפעילה את הרכב התיירותי התת-מסלולי ניו שפרד (New Shepard).
ניו גלן ממשיך את מסורת בלו אוריג'ין שבה החברה קוראת למשגריה על שם אסטרונאוטים אמריקנים שהיו חלק ממשימת מרקורי. המשגר החדש נקרא על שמו של ג'ון גלן (John Glenn), שביצע את הטיסה האמריקנית הראשונה במסלול סביב כדור הארץ בשנת 1962 וחזר לטוס לחלל בשנת 1998, אז היה בן 78 (המשגר ניו שפרד נקרא על שם אלן שפרד, האמריקני הראשון ששהה בחלל).
מדובר באחת הרקטות הגדולות כיום. הרקטה בגובה של 98 מטרים, שני שלבים בשיגור, כשהשלב הראשון ניתן לשימוש חוזר. הרכב המנועים הוא שבע מערכות מסוג BE-4 מתוצרת בלו אוריג'ין בשלב הראשון ושני מנועים מסוג BE-3U בשלב השני. המנועים ניזונים מחמצן נוזלי ומגזים טבעיים נוזליים, בעיקר מימן וחמצן נוזלי. הטיל מסוגל לשגר משקלים ומטענים עד 13 טונות למסלול גיו-סטציונרי (GTO) ועד 45 טונות למסלול לווייני נמוך (LEO).
הפיתוח של ניו גלן נמשך כבר יותר מעשור. הפיתוח של מנוע BE-4 החל כבר ב-2012. בלו אוריג'ין נוסדה בשנת 2000, שנה לפני הקמת SpaceX של אילון מאסק.
בתחילת הדרך כונה המשגר בשם הקוד Very Big Brother ("האח הגדול מאוד"), והפרטים הראשונים עליו נחשפו רק בספטמבר 2016. בתכנון המקורי היו שתי גרסאות, עם שניים או שלושה שלבים בהתאם לגרסה. ההשקה הראשונה הייתה ב-2020. השלב הראשון תוכנן להיות אפשרי לשימוש חוזר עד 100 פעמים.
מאז חלו שינויים: הגרסה בעלת שלושת השלבים בוטלה, וכעת הצפי הוא ליכולת שימוש חוזר של 25 שיגורים בלבד לשלב הראשון. מועד השיגור הראשון נדחה שוב ושוב, ולבסוף קרה רק ב-16 בינואר 2025.
לאחר כניסתו לשירות, המשגר צפוי לבצע מגוון משימות. בלו אוריג'ין כבר חתמה על חוזים עם חברות כגון טלסאט (Telesat) ואוטלסאט (Eutelsat) ואמזון, שתשתמש בניו גלן בפרויקט הלוויינים שלה, קייפר (Project Kuiper).
האם ניו גלן באמת רב-פעמי? השלב הראשון אכן ניתן לשימוש חוזר, בדומה למשגרי פאלקון 9 ופאלקון Heavy של SpaceX. הבוסטר יחזור לנחיתה אנכית מונחית על ספינה אוטונומית בלב ים, כ-1,000 קילומטרים ממקום השיגור. שיגורים ראשונים יתבצעו מתחנת החלל קייפ קנוורל (Cape Canaveral) בפלורידה, אך החברה מתכננת להרחיב את פעילותה בעתיד גם לבסיס ואנדנברג (Vandenberg) בקליפורניה. לשלב השני אין עדיין גרסה רב-פעמית, אך בלו אוריג'ין עובדת על פיתוח כזה בפרויקט ג'רוויס (Jarvis) שפורסם לראשונה ב-2021.