אסטרוסקייל פיתחה וו גרירה ללוויינים משוטטים
בהמשך לוועידת האקלים COP26, הצהרת פורום השלום של פריז נטו אפס חלל, והצהרת ה-G7 על קיימות בחלל, חשפה אסטרוסקייל התקן עגינה אוניברסלי ללוויינים, וקראה למפעילי הלוויינים במסלול נמוך סביב כדור הארץ (LEO) להתקין על מוצריהן את התקן העגינה החדש כדי להתכונן לסילוק עתידי בעת תקלה או השבתה, וכדי לסייע בשמירה על סביבת החלל. ניתן להשוות את התקן העגינה ל"וו גרירה" לרכב - ממשק סטנדרטי המאפשר שירות עתידי. התקני העגינה ניתנים להתאמה אישית עבור עיצובי לוויינים שונים ויאפשרו למנגנוני לכידה רובוטיים או מגנטיים חיבור מאובטח של שירות ללוויין. אסטרוסקייל הביעה תקווה כי הפטנט ייעשה למוצר סטנדרטי שיותקן מעתה על כל הלוויינים העתידיים במסלול נמוך.
מספר חסר תקדים של לוויינים עתידים להיות משוגרים במהלך העשור הבא, רובם לתוך חלל המוגדר כ-LEO - מסלול נמוך, בין 250 ק"מ עד 2000 ק"מ מעל כדור הארץ. ועדת התקשורת הפדרלית של ארצות הברית אישרה עד היום 16,447 לוויינים, ו-64,816 בקשות ללוויינים נוספים עודן תלויות ועומדות. הפוטנציאל להתנגשויות במהירות גבוהה ובפגיעה חזקה עשוי לגדול - אלא אם סילוק לוויינים יהפוך לחלק מפעולות החלל היומיומיות.
"במהלך ששת העשורים האחרונים שוגרו יותר מ-12,000 לוויינים, ומספר זה יכול להכפיל את עצמו יותר מפי ארבעה בעשור בודד", אמר נובו אוקאדה, מייסד ומנכ"ל אסטרוסקייל. "הצמיחה הפנומנלית הזו מראה עד כמה החלל הפך לחשוב - לכלכלות שלנו, לאורח החיים שלנו ולמאבק שלנו במשבר שינוי האקלים. אנו קוראים לקהילת החלל להפגין מחויבות אמיתית להגן על סביבת החלל על ידי הכנת לוויינים עם התקן עגינה להסרה עתידית".
מקור: אסטרוסקייל
הלוויין של אסטרוסקייל, ELSA-d, הנמצא כעת בשלב הניסויים ב-LEO, הוא שירות החלל הראשון מסוגו שהדגים את הטכנולוגיה והכדאיות המסחרית של הסרת לוויינים תקולים. לדברי אריה הלזבנד, מראשוני תעשיית החלל בישראל ומנכ״ל אסטרוסקייל ישראל, משימת ELSA-d משתמשת באב הטיפוס הראשון של מנגנון העגינה החדש, ומכינה את הדרך להתקן העגינה הראשון הזמין מסחרית של אסטרוסקייל עבור כל מפעילי הלוויינים ב-LEO.
"התקן העגינה של אסטרוסקייל מתוכנן להיות קל משקל וקל להתאמה על לוויינים במסלול נמוך של כדור הארץ", אמר ג'ון אובורן, מנכ"ל Astroscale Ltd. "כפתרון בעלות נמוכה, הוא מאפשר לכידת לוויינים והרחקה מהחלל, תוך שמירה על הכבישים המהירים שלנו פנויים. כולנו מעריכים תקשורת לוויינית התומכת בקישוריות ובכלכלה הגלובלית שלנו, ומנטרת את הסביבה שלנו על פני כדור הארץ. על ידי הכנת החללית שלנו היום, נבטיח שהחלל יהיה בר קיימא מחר, עבור הדורות הבאים".