מגה תעשיות
ניוזלטר מגה תעשיות
מגה תעשיות גיליון 24
לעמוד קודם

שיפור במוסר התשלומים של גופים ציבוריים

16/11/2022
זמן קריאה: 3 דק'

חוק מוסר התשלומים לספקים, התשע"ז-2017, אשר נחקק ביוזמת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, מסדיר את מועדי התשלום לספקים בקרב כל הגופים במשק. מאז שנחקק, נראה שמוסר התשלומים משתפר בקרב כל המגזרים במשק. החוק אושר בשנת 2017, ומשנת 2019 החלה הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה בבדיקה ומעקב שנתי.

על פי סקר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, 2022, אם בשנת 2019 היו ל-51% מהעסקים לקוחות מהמגזר הממשלתי שלא שילמו בזמן על פי דרישות החוק. , הרי ששיעור זה ירד ל-33% בשנת 2022.

מקרב עסקים שלהם לקוחות שהם גופים ציבוריים, 56% דווחו בשנת 2019 על לקוחות שאינם עומדים בדרישות החוק, ואילו בשנת 2022 שיעור זה ירד ל-35% (גופים ציבוריים הם חברות ממשלתיות, תאגידים סטטוטוריים כגון בנק ישראל ומכון התקנים, מוסדות להשכלה גבוהה וכדומה).

בקרב רשויות מקומיות, שיעור העיכוב בתשלומים ירד מ-61% בשנת 2019 ל-36% בשנת 2022.

השיפור במוסר התשלומים מתבטא גם בקרב לקוחות פרטיים למרות שהחוק לא חל עליהם. 17% מהעסקים דווחו בשנת 2019 שלקוחות פרטיים מעכבים להם תשלומים מעבר למועד שבו היו אמורים לשלם. שיעור זה ירד ל-6% בשנת 2022.

מהשוואת הסקר בשנת 2022 לסקרים זהים שנעשו בשנים 2021 ו-2019 עולה, שקיימת מגמה של ירידה לאורך השנים בשיעור הלקוחות שאינם עומדים בדרישות החוק בכל המגזרים (ראו תרשים). לגבי רשויות מקומיות, נראה שלאחר שיפור ניכר שחל בין 2019 ל-2021, חלה נסיגה קלה ב-2022.

 

אי-עמידה בתשלומים בזמן, לפי סוגי לקוחות של העסקים

 

בהשוואה לשנת 2019, ב-2022 חל שיפור במוסר התשלומים של המגזר הציבורי (ממשלה, גופים ציבוריים ורשויות מקומיות) בכל קבוצות הגודל של העסקים הקטנים והבינוניים. בהשוואה של שנת 2022 לשנת 2021, מוסר התשלומים אמנם המשיך להשתפר לעסקים הזעירים, הקטנים מחמישה מועסקים, אולם בעסקים שלהם חמישה עד עשרה מועסקים חלה הרעה קלה במוסר התשלומים.

81% מלקוחותיהם של העסקים הזעירים (עד חמישה מועסקים) מהמגזר הציבורי עומדים בדרישות החוק, לעומת 65% בשנת 2019. בקרב עסקים קטנים, שלהם יותר מחמישה עובדים, רק 57% מהלקוחות הציבוריים שלהם עומדים בדרישות החוק, על אף שמצבם השתפר יחסית לשנת 2019. אז רק 35% מלקוחותיהם עמדו בדרישות החוק.

גם בשלטון המקומי חל שיפור. רשויות מקומיות מעכבות פחות תשלומים לעומת 2019. בשנת 2022 64% מהעסקים דיווחו על עמידה בדרישות החוק לעומת44% בשנת 2019

 

אי עמידה בתשלומים בזמן לפי גודל העסקים

 

ד"ר ניר בן אהרון, מנהל המחקר של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מציין: "גופים ציבוריים או עסקיים שמשלמים מהר יותר לספקים שלהם, מאפשרים למעשה לספקים לשלם מהר יותר לספקים העסקיים שלהם. בכך הם יוצרים השפעה רוחבית על כל שרשרת הערך של המוצרים והשירותים. הדבר מגדיל את הוודאות הכלכלית של העסקים הקטנים והבינוניים, מייעל את שרשראות הערך העסקיות, מגדיל תחרות במשק ומפחית עלויות במגזר העסקי."

מנגד, מציינים בסוכנות לעסקים, לקוחות שדוחים תשלומים פוגעים בעסקים, הנאלצים לממן את תקופת הדחייה. הדבר מקשה במיוחד על עסקים קטנים ובינוניים החסרים את היכולת הפיננסית להמתין פרקי זמן ממושכים עד לקבלת התשלום, והם נאלצים לשאת בנטל מימוני כבד ולחפש מקורות מימון חלופיים עד לקבלת התמורה. מגזר זה סובל גם מתנאי אשראי בנקאי נחותים יחסית לעסקים גדולים. כך יוצא שגופים ציבוריים או עסקים גדולים למעשה מגלגלים אשראי לאלו שמקבלים אשראי יקר.

המשמעות המעשית של ימי אשראי ארוכים היא יצירת קשיים תזרימיים, שיש להם השלכה ישירה על היכולות לשמור על היקפי פעילות או על האפשרות להגדילם ולהעסיק עובדים. מלבד העמדה העקרונית כי על הגופים הגדולים במשק מוטלת אחריות מוגברת לשמור על ימי אשראי קצרים ככל האפשר, קיימת גם חובה חוקית לעשות כן.

 

לוחות זמנים לתשלום לספקים

כל מגזר אמור לעמוד על פי החוק בלוחות מנים לתשלום לספקים:

המגזר הממשלתי וגופים ציבוריים: צריכים לשלם לספקים שלהם עד שוטף+30 ימים, אולם רשאים לשלם לספקים של עבודות הנדסה בנאיות שוטף+70. ספקים של מערכת הבריאות מוחרגים מהחוק, ואין מגבלה של זמן על התשלום להם.

רשויות מקומיות: צריכות לשלם לספקים שלהן עד שוטף+45 יום, אולם רשאיות לשלם לספקים של עבודות הנדסה בנאיות שוטף+80.

המגזר העסקי: צריך לשלם לספקים שוטף+45 אלא אם סוכם במפורש אחרת.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן