מגה תעשיות
ניוזלטר מגה תעשיות
מגה תעשיות גיליון 28
לעמוד קודם

עתיד המחשוב נמצא בתחום מחשוב הקצה

18/12/2022
זמן קריאה: 3 דק'

רד האט (Red Hat), הספקית המובילה בעולם של פתרונות קוד פתוח, קיימה מפגש עיתונאים אשר עסק במגמות החדשות בתחום מחשוב הקצה (Edge Computing). את המפגש הוביל מני צרפתי, מנהל אזורי של צוות ארכיטקטי פתרונות ברד האט.

התחום של מחשוב הקצה מתפתח במהירות רבה והשפעתו על ארגונים גדולים בכלל התעשיות יהיה משמעותי ביותר. רחפנים, רובוטים, מכוניות אוטונומיות, ערים חכמות, האינטרנט של דברים (IoT) – כל אלו הופכים לנקודות המפגש החדשות של הלקוחות והשירותים הדיגיטליים. כבר היום ניתן לראות דוגמאות למערכות של ניהול פס ייצור תעשייתי, מערכות בקרה ומערכות מסחר שעושות שימוש רב היקף במחשוב הקצה – מה שעתיד לצמוח אף יותר.

חברות האנליסטים מצביעות על העובדה כי מרבית הנתונים של הארגונים הגדולים ייאספו ויעברו עיבוד מחוץ למרכז המחשבים. לפי חברת המחקר IDC, עד שנת 2023, 50% ממערכות המחשוב הארגוניות החדשות יפרסו בקצה וזאת לעומת 10% בלבד היום. עוד צופים ב-IDC כי עד שנת 2024 מספר האפליקציות למערכות הקצה יגדל ב-800%. ולפי גרטנר, עד שנת 2025, יותר מ-50% מכלל ניתוח הנתונים על ידי רשתות עמוקות  (Deep Neural Networks) יתרחש בנקודת האיסוף במערכות קצה, לעומת פחות מ-5% בשנת 2020.

צרפתי הסביר כי "מחשוב קצה הוא חלק מארכיטקטורת מחשוב מבוזרת שבה עיבוד המידע מבוצע קרוב לקצה, במקום שבו ״דברים״ (מכונות, רובוטים, רחפנים) ואנשים מייצרים או צורכים את המידע לצורך קבלת החלטות בזמן אמת או אוטומציה של פעולות. כבר היום אנחנו רואים פריסה רבה יותר של ארכיטקטורות מחשוב קצה, כאשר הארכיטקטורות המודרניות כוללות יכולות של עיבוד גרפי בקצה; יכולת עבודה גם בסביבה מנותקת;  יכולות פריסה מהירה של סביבות; אוטומציה ותיקון עצמי – ללא צורך במהנדסים לתפעול בקצה; יכולת פריסת אפליקציה עם תהליכיDevOps  שכוללים גם את אובייקט הקצה; וצריכת חשמל מינימלית".

"האתגר גדל עוד יותר בארכיטקטורה שבה נצטרך לבצע בדיקות תקינות לא רק של איכות ותקינות המידע, אלא גם של מקור המידע. היציאה מחוץ למרכזי המחשוב מעציצה את החשיפה של הרכיבים הללו להשתלטות עוינת ושיבוש המערכות", הוסיף.

 

 

מימושים של מחשוב קצה בתעשיות מרכזיות

כבר היום קיימים מימושים של מחשוב קצה, אשר נועד גם כדי לפתוח מגבלות כמו עבודה במצב נתק או טיפול בעומסי תעבורה של מידע ומתן מענה בזמן אמת. מספר דוגמאות בולטות:

תחבורה ותעבורה – רכבים אוטונומיים – הרכב לא יפסיק לנוע בעת התנתקות מהרשת. הרכב הוא למעשה יחידת מחשב שלמה שמנהלת לא רק את עצמה, אלא את העבודה מול הסביבה כולה, הכוללת רמזורים, תמרורים, תקשור של רכב עם רכב, תיקון עצמי, תקשור של אנשים עם רכב (הזמנת מונית אוטונומית). בנוסף לכך, נראה יותר ויותר משלוחים מבוססי רחפנים שינועו במרחב לבד או בצי כדי לבצע ממשימה ויהיו חייבים לקבל ולבצע החלטות בשטח מבלי להיות מקושרים למרכז.

מגזר ציבורי ומוניציפאלי – ערים חכמות – היכולת לנתח ולפענח סרטונים ואז ולנקוט בפעולה – כל זאת בזמן אמת. זיהוי אירועים שיש בהם סיכון, חסימה של אזורים במקרה של פשיעה. היכולת של מספר קצוות לתקשר ביניהם וליצור ישות קוגניטיבית חדשה לביצוע פעולות. 

מסחר – יצירת שרשרת אספקה החל מעגלת הקניות, למדף, למערכת מלאי מקומי, למערכת מלאי אזורי, למערכות שילוח, למערכות ניהול ובקרה ועד מערכת הייצור. כבר היום קיימות מערכות שמבצעות חלקים גדולים משרשרת זו, אך במקרה של שיבוש הכי קטן אין יכולת אוטונומית לתיקון, שיפור, והחלפת תוכנית הפעולה.

צרפתי ציין כי "מדובר במספר דוגמאות פשוטות, אשר לוקחות תהליכים קיימים ומשפרות ומעצימות אותן. הציפייה היא שעם היכולות הללו יפותחו אפליקציות ואלגוריתמיקה של מידע שישנו לחלוטין את האופן שבו מונגשים השירותים ואף יצירה של שירותים חדשים".

מה צופן העתיד?

"כבר היום אנחנו יכולים לראות מספר פרויקטים בהרצה ובעתיד הקרוב נוכל לראות היצע רב של אפליקציות. שימוש בטכנולוגיות Cloud Native וקונטיינרים ושימוש גובר בלמידת מכונה יהיו הבסיס למרבית האפליקציות המודרניות. השונות של מקרי השימוש, יחד עם התגברות הצרכים העסקיים יגרמו למחשוב הקצה להוות ארכיטקטורה משמעותית במרחב הפלטפורמות של הארגון המודרני", סיכם צרפתי.   

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן