הדגם החשמלי דודג' צ'ארג'ר שקט מדי
יצרנית הרכב האמריקנית דודג' (Dodge) הכריזה על ריקול ל־8,390 רכבים חשמליים מדגם צ'ארג'ר דייטונה (Charger Daytona) מהשנים 2025-2024 לאחר שהתברר כי ייתכן שחלק מהרכבים אינם משמיעים כל קול בזמן הנסיעה, בניגוד לדרישות החוק הפדרלי בארצות הברית. התקלה התגלתה לאחר שדודג' זיהתה כי תוכנת מגבר הקול ברכבים מסוימים הותקנה ככל הנראה באופן שגוי, שמונע את הפעלת מערכת האזהרה הקולית להולכי רגל ולנהגים אחרים.
לפי הודעת החברה, רכבים שיוצרו בטווח שבין 30 באפריל 2024 ל־18 במרס 2025 עשויים להכיל מגבר שמע עם "העלאת תוכנה חלקית", מה שבמקרים מסוימים רוגם לרכב לא להפיק כל קול חיצוני בעת נסיעה איטית. על פי התקינה האמריקנית, רכבים חשמליים והיברידיים חייבים להשמיע קול מדומה בעוצמה מינימלית - במיוחד במהירויות נמוכות - כדי למנוע סיכון בטיחותי לסובבים אותם.
הדרישה החוקית לא תלויה במערכת הקול המרכזית של הרכב אלא מתווספת למערכות אחרות, כולל מערכת הרעש המפורסמת של דודג', Fratzonic Chambered Exhaust. מדובר במערכת רמקולים חיצונית המובנית בפגוש האחורי של הרכב, המדמה את צליל המנוע של רכבי V8 קלסיים - אחת מאבני הדרך השיווקיות של דודג' במעבר לעולם החשמל. גם כשמערכת זו כבויה, הרכב חייב להשמיע צליל בטיחות בסיסי, לכן כשל בתפקוד המגבר נחשב חריגה מהותית מהתקינה.
החקירה בנושא החלה ב־17 באפריל 2025 בעקבות מידע שנאסף מהשטח וכלל תיעוד תקלות, נתוני אחריות ותלונות של לקוחות. החברה נפגשה עם ספק המגברים ועם מהנדסיה, ועד 6 ביוני התקבלה ההחלטה לצאת בהליך תיקון יזום. לא דווח על נפגעים או תאונות שנבעו מהכשל.
בעלי הרכבים הרלוונטיים יוזמנו למוסכים המורשים של דודג' לצורך בדיקה ועדכון תוכנה. אם יתברר כי הרכב אינו משמיע קול חיצוני, תותקן תוכנה מתוקנת שתפעיל את המגבר כראוי, ללא תשלום.
המהלך מדגיש את חשיבות מערכות ההתראה הקוליות בעולם הרכב החשמלי ואת הרגישות הרגולטורית הגוברת לסוגיות בטיחות חדשות שנולדות עם המעבר למנועים שקטים.