מגה מוסך
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

טויוטה מייצרת חלקים למנוע הקלסי

28/09/2025
זמן קריאה: 1 דק'

מנוע 4A-GE של טויוטה (Toyota) נחשב לאחד המנועים האייקוניים בהיסטוריה של יצרנית הרכב היפנית. המנוע, בנפח 1.6 ליטרים עם ארבעה צילינדרים ו־16 שסתומים, הונע באמצעות מערכת DOHC (שני גלי זיזים עיליים), ונהפך בשנות השמונים לסמל עולמי של הנאה מנהיגה בזכות דגמים כגון קורולה AE86 (Corolla AE86) ו־AW11 MR2. חטיבת Toyota Gazoo Racing הודיעה על ייצור חדש של ראשי מנוע ובלוקים ל־4A-GE במסגרת תוכנית GR Heritage Parts שנועדה לשמר ולהחיות רכבים קלסיים של טויוטה.

מהלך זה אינו מסתכם בהעתקת חלקים מקוריים משנות השמונים, אלא כולל שיפורים הנדסיים ממשיים שבוצעו באמצעות טכנולוגיות ייצור מתקדמות. ראשי המנוע עברו עיבוד נוסף לתאי השריפה לשם שיפור האחידות, ליטוש מתקדם של תעלות היניקה להבטחת זרימת אוויר חלקה, עיבוי דפנות בתעלות היניקה והפליטה לשיפור העמידות, ותכנון מחודש שמאפשר שימוש גם בהתקנות רוחביות כגון בדגמי קורולה וקרינה עם הנעה קדמית.

בלוק המנוע עשוי מסגסוגת ברזל יצוק חדשה שמחזקת את קשיחותו. תהליך חדש של ליטוש צילינדרים מסייע להפחתת שחיקה ולדיוק גבוה יותר. מכסי הארכובה עוצבו מחדש כדי להגדיל את החוזק והאמינות.

מהלך רחב יותר לשימור מורשת

המהלך משתלב במסגרת פעילות GR Heritage Parts, שמספקת חלקי חילוף מקוריים לדגמים הפופולריים אחרים של טויוטה, מ־2000GT האגדי דרך דגמי סופרה (Supra) ועד רכבי השטה לנד קרוזר (Land Cruiser) 40, 60, 70 ו־80. רוב החלקים שהוצעו עד כה היו קטנים יחסית - אטמים, צינורות, מדי חום או חלקי פנים - אך הבלוק וראש המנוע של 4A-GE הם בין המורכבים ו"האמיצים" ברמה הטכנית שיוצרו במסגרת התוכנית.

בעבור חובבי AE86, פריצת הדרך מאפשרת לשחזר מנועים שלמים עם רכיבים חדשים - לראשונה זה עשרות שנים. בכך טויוטה מעניקה חיים חדשים למנוע שזכה לפופולריות עצומה לא רק בזכות הביצועים אלא גם בזכות הופעתו המרכזית בסדרת האנימה המצוירת Initial D, שהפכה את AE86 לאגדה עולמית.

טויוטה תציג את החלקים החדשים לראשונה באירוע לציון 30 שנה ל־Initial D, שיתקיים במסלול פוג'י (Fuji Speedway) ביפן. החברה מתכננת להתחיל את המכירות במאי 2026, אך ההשקה תלויה בהיקף הביקוש מצד בעלי רכבים ואספנים. מחירים טרם פורסמו, אך ברור כי בשל המורכבות, העלות תהיה גבוהה.

כשטויוטה מציעה חלקי GR Heritage Parts גם בארצות הברית, לא ברור עדיין אם ראשי המנוע והבלוקים החדשים יהיו זמינים מחוץ ליפן. עם זאת, המהלך מסמן את מחויבותה של טויוטה להמשיך ולתמוך בקהילת חובבי הרכב והאספנות, תוך שמירה על גשר בין מורשת מוטורית מפוארת לבין טכנולוגיות ייצור מתקדמות של המאה ה־21.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן