מנוע היברידי פורץ דרך
בענף הרכב, גם חברות המזוהות עם המעבר לחשמל מחפשות דרכים לחדש את מנועי הבעירה הסטנדרטיים. מותגי אומודה (Omoda) וג'אקו (Jaecoo) הפועלים כחלק מקבוצת צ'רי (Chery Group) הסינית ומובילים את קו הרכב החשמלי באירופה, חשפו בכנס הבינלאומי של קבוצת צ'רי פרויקט שאפתני: מנוע בעירה פנימית עם נצילות תרמית של 48% - נתון יוצא דופן שרק מעטים בתעשייה קרובים אליו כיום.
על אף שמנועים חשמליים נמצאים בלב האסטרטגיה של הקבוצה, באומודה וג'אקו מאמינים כי מכוניות היברידיות ימשיכו להיות הפתרון המעשי והמשתלם ביותר לצמצום צריכת האנרגיה הגלובלית בעשור הקרוב. לפיכך החברה משקיעה משאבים רבים בשיפור מנועי בעירה קיימים, ומיישמת בהם טכנולוגיות חדשניות שנועדו להפיק יותר אנרגיה מכל טיפה של דלק.
הגעה לנצילות תרמית של 48% מייצגת קפיצה של ממש יחסית לממוצע התעשייה כיום, שנע בין 38% ל־45%. מבחינה מעשית, כל אחוז נוסף של נצילות חוסך כ־2.5% בצריכת הדלק ובד־בבד מפחית פליטות פחמן דו־חמצני, מה שהופך את ההישג לבעל חשיבות סביבתית וכלכלית כאחד.
הישג זה נובע ממחקר ופיתוח מתקדם במעבדות צ'רי, הכולל יחס דחיסה קיצוני של 26:1, מנגנון תלת־חיבור היפרבולי חדשני, מערכת EGR הממחזרת עד 35% מגזי הפליטה וציפויי בידוד תרמיים מתקדמים שמפחיתים אובדן חום במהלך פעולת המנוע. שילוב המרכיבים האלו מצמצם את הפסדי האנרגיה במעגל הבעירה ומעלה את היעילות הכוללת.
מערכת SHS ההיברידית
החברה הציגה בכנס גם את תוצאות הביצועים של מערכת ההנעה ההיברידית הנוכחית שלה, סופר־היבריד (Super Hybrid System, SHS). המערכת משלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו שפועל לפי עיקרון טכני של מחזור מילר, שני מנועים חשמליים ותיבת הילוכים חכמה מדגם DHT. שילוב זה מאפשר נצילות תרמית של 44.5% וצריכת דלק ממוצעת של 6.0 ליטר ל־100 ק"מ בלבד.
מערכת SHS מתאימה אוטומטית את מצבי הנהיגה למהירות ולעומס, ומבטיחה איזון מיטבי בין ביצועים לחיסכון. סוללת ההיבריד בנויה לעמידות גבוהה בחום, בזעזועים ובחדירת מים, וכוללת מנגנון בטיחות ייחודי שמנתק את אספקת החשמל בתוך שתי אלפיות השנייה במקרה של תאונה.
לדגם טווח חשמלי של 90 קילומטרים במצב נסיעה חשמלי מלא, ופונקציית V2L (Vehicle-to-Load) מסוגלת לספק חשמל חיצוני בהספק של עד 3.3 קילוואט - פתרון שימושי בעיקר לאוהבי טיולים ולנהיגה בשטח.
עם ההישג החדש של 48% נזילות תרמית, אומודה מוכיחה כי קיימות היא לא נחלתם הבלעדית של רכבים חשמליים. שילוב בין טכנולוגיות בעירה מתקדמות להנעה חשמלית היברידית יוצר בסיס אמין לעידן ביניים שבו יעילות, ביצועים והפחתת פליטות יוכלו להתקיים יחד - צעד נוסף בדרך לתעשיית רכב נקייה וחסכונית יותר.




