מרצדס עוברת לאלומיניום ירוק
מרצדס־בנץ (Mercedes-Benz) מציבה רף חדש בתחום הקיימות בתעשיית הרכב עם שילוב של אלומיניום ירוק בקו הדגמים החשמליים החדשים שלה. האלומיניום מיוצר בשיתוף פעולה עם נורסק הידרו (Norsk Hydro), יצרנית מתכות נורווגית ותיקה, ומבוסס על אנרגיה מתחדשת ושימוש חוזר בחומרי גלם ממוחזרים. מדובר בצעד אסטרטגי שמאפשר לחברה להפחית את פליטות הפחמן בתהליך הייצור, תוך שמירה על רמת איכות גבוהה המתאימה למותג יוקרה.
הטמעת החומר החדש מתחילה כבר בדגם CLA החשמלי, שיש לו משמעות אסטרטגית גדולה בעבור מרצדס. הוא נבנה עם רמת פליטות נמוכות ב־40% בהשוואה לגרסתו הקודמת, הזמינה עם מנוע בעירה. כך החברה ממצבת את עצמה כחלוצה במעבר של שוק רכבי היוקרה למקורות אנרגיה בני־קיימה.
לדברי גונאר גוטנקה (Gunnar Guthenke), סגן נשיא הרכש והאיכות במרצדס, שילוב חומרים דלי פחמן מביא לעלויות גבוהות יותר, אך הן מתקזזות עם התועלת השיווקית והתדמיתית. "קיימות ומוצרים מבוקשים הולכים יד ביד", אמר. בנורסק הידרו הדגישו כי ההשקעה בטכנולוגיות ייצור מתקדמות משתלמת לאורך זמן, שכן השוק העולמי מגלה עניין הולך וגובר במתכות נקיות.
האלומיניום החדש מיוצר במפעל אורדל (Ardal) שעל חופי נורווגיה, שם נמדדות פליטות של שלושה ק"ג פחמן בלבד לכל ק"ג מתכת לעומת ממוצע עולמי של 16.7 ק"ג. רבע מהחומר מבוסס על גרוטאות ממוחזרות, מה שמצמצם את הצורך בהפקת מתכת ראשונית עתירת אנרגיה.
מנכ"ל נורסק הידרו, איבינד קלוויק (Eivind Kallevik), הסביר כי שיתופי פעולה מסוג זה מפזרים את העלויות ומאפשרים הן ליצרנים והן לצרכנים ליהנות מתועלות סביבתיות ללא נטל כלכלי מיידי. לדבריו, גם בתקופות של האטה כלכלית, הביקוש למתכות ידידותיות לסביבה לא רק נשמר אלא אף צומח.
מעבר להיבט התעשייתי, המהלך של מרצדס נועד לחזק את אמינותה סביב מחויבות סביבתית, לאחר שבשנים האחרונות ספגה ביקורת ואף תביעה מצד ארגוני סביבה בגרמניה. אף שהתביעה נדחתה ב־2022, השיח הציבורי דחף את החברה לנקוט צעדים ממשיים יותר במישור הסביבתי.
החיבור של מתכות ירוקות, טכנולוגיית רכב חשמלי ויוקרת המותג, יוצר מודל עסקי חדש בתעשיית הרכב, שמחבר עיצוב, ביצועים ואחריות אקלימית ועתיד להיות סטנדרט בשוק היוקרה בעשור הקרוב.

