סטלנטיס משהה את תוכנית הנהיגה האוטונומית
תאגיד הרכב סטלנטיס (Stellantis) החליט להשהות את תוכנית הנהיגה האוטונומית ברמה 3 (Level 3) במסגרת פלטפורמת AutoDrive בשל עלויות גבוהות, קשיים טכנולוגיים וחשש לביקוש מוגבל של צרכנים. ההחלטה היא צעד ממשי לאחור באסטרטגיית התוכנה של החברה, שהוצגה בפרויקט מרכזי עוד ב־2021.
תוכנית שהובטחה ולא יצאה לדרך
בפברואר 2025 הכריזה החברה כי מערכת נהיגה אוטונומית ברמה 3 מפיתוחה מוכנה להשקה, ותאפשר לנהגים להסיר ידיים מההגה ולהסיט את מבטם מהכביש במהירות של עד 60 קמ"ש. המערכת נועדה לאפשר לנוסעים לצפות בסרטים, לקרוא מכתבים אלקטרוניים או ספרים במצבים מוגדרים. אלא שהמוצר לא הושק. דובר סטלנטיס אישר, כי הטכנולוגיה קיימת ו"ניתנת לפריסה", אך לדבריו אין כיום ביקוש מספק בשוק. שלושה גורמים המעורים בנושא ציינו בפני רויטרס, כי התוכנית הוקפאה ולא צפויה לצאת ליישום.
למרות ההשקעות בפיתוח פנימי, סטלנטיס פנתה לשיתופי פעולה חיצוניים. החברה רכשה ב־2022 את הסטארטאפ aiMotive שעליו היא מתכוונת להישען בשביל הדור הבא של מערכות AutoDrive. AutoDrive הן חלק ממסגרת טכנולוגית רחבה בשם STLA ABC הכוללת גם את מערכת SmartCockpit ואת ארכיטקטורת התוכנה המקורית STLA Brain המאפשרת עדכוני תוכנה תכופים.
קשיים משותפים לכל התעשייה
הקשיים של סטלנטיס משקפים מגמה רחבה יותר בתעשיית הרכב: יצרניות רכב מסורתיות משקיעות מיליארדים כדי לפתח כלי רכב מבוססי תוכנה בדומה לטסלה ולמותגים סינים חדשים. אך רבות מהן מתאתגרות עם עלויות גבוהות, חוסר בכוח אדם טכנולוגי וביורוקרטיה ארגונית שמעכבת יישום.
ההשהיה מגיעה על רקע שנה קשה לסטלנטיס, עם ירידה במכירות ונסיגה של יותר מ־40% בשווי המניה בבורסה בניו יורק. המנכ"ל החדש, אנטוניו פילוסה (Antonio Filosa), שנכנס לאחר עזיבתו של קרלוס טברס (Carlos Tavares), צפוי להציג בתחילת 2026 תוכנית אסטרטגית חדשה לייצוב החברה.
מערכות סיוע לנהג נחשבות לאבן דרך בדרך לרמה 5 - נהיגה אוטונומית מלאה, שעשויה לשנות מהותית את שוקי המוניות השיתופיות והרכב הפרטי. סטלנטיס העריכה ב־2021 כי עד סוף העשור תוכל להרוויח 20 מיליארד אירו בשנה ממוצרים ושירותים מבוססי תוכנה, אך נכון להיום, עיכוב ביישום תוכנית AutoDrive מסמן עד כמה הדרך לשם ארוכה, לא רק לסטלנטיס אלא לכל התעשייה.