מגה מוסך
כתבות
מגה מוסך פלוס
לעמוד קודם

מי צריך גיר ידני?

11/08/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בעבור חובבי רכב, העברת הילוכים ידנית נחשבת אומנות, אך זו הולכת ונעלמת. במציאות של היום, רוב הנהגים מעדיפים את הנוחות של תיבה אוטומטית, ויצרני הרכב נענים. אבל מאחורי הוויתור על הדוושה השלישית מסתתרים שיקולים עמוקים יותר מנוחות בלבד.

מערכות מתקדמות מעדיפות אוטומטיות

מערכות סיוע לנהג כגון בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית ושמירה על נתיב, מתוכננות לפעול באופן מיטבי עם תיבות הילוכים אוטומטיות. תמיכה גם בגרסה ידנית מצריכה השקעה ומאמץ נוספים, שאינם מצדיקים את עצמם מול הביקוש הדועך. גם תקנות הפליטה משפיעות: תיבות אוטומטיות מודרניות הן לרוב חסכוניות ויעילות יותר מתיבות ידניות, והדבר מקל את העמידה ביעדים סביבתיים.

הסיבה המרכזית להיעלמות התיבות הידניות פשוטה: רוב המשתמשים אינם רוצים בהן. לדוגמה, רק 30% מרוכשי יונדאי אלנטרה N (Hyundai Elantra N) בארה"ב בשנת 2023 בחרו בגרסה ידנית. השאר העדיפו תיבה אוטומטית כפולת מצמדים. גם בתחום הספורטיבי, האלקטריפיקציה והיעלמות של דגמי ביצועים קלסיים מפחיתים את הביקוש לתיבות ידניות.

מנכ"ל המרכז הטכני של יונדאי באירופה צוטט ב־Car Magazine כשאמר: "אף אחד כבר לא רוצה תיבות ידניות." הנתונים תומכים בטענה: מרבית הקונים הצעירים מעדיפים רכב מודרני עם בלם יד חשמלי, לוח שעונים דיגיטלי ותיבת הילוכים אוטומטית.

המכוניות משתנות, ואיתן הנהגים

לצד ירידת ערכן של תיבות ידניות, פריטי נוסטלגיה נוספים כגון בלמי יד מכניים ולוחות שעונים אנלוגיים הולכים ונעלמים. יצרני הרכב מצמצמים את רשימות האופציות כדי להוזיל עלויות ולייעל את הייצור, מגמה שמתיישבת היטב עם הרגלי הצריכה של רוב הנהגים.

גם עולם הרכב הספורטיבי עובר מהפכה. ביונדאי טוענים, כי רכבי הביצועים החשמליים כגון Ioniq 5 N אינם נופלים מאלה של הדגמים הקלסיים ואף מתעלים עליהם. "לא מבין את הנוסטלגיה", אמר אחד העובדים הבכירים בחברה. "אם אתה רוצה לנסוע מהר, אין משהו טוב יותר מרכב חשמלי."

קבוצה קטנה של חובבים ממשיכה להילחם על קיומן של תיבות ידניות, אבל התעשייה הולכת בכיוון ההפוך. יצרנים לא רואים טעם להשקיע בטכנולוגיה שרק מיעוט מבקש. במציאות של חדשנות דיגיטלית והעדפת יעילות, תיבת ההילוכים הידנית נהפכת לפריט רטרו, כזה שהולך ונעלם מהמכוניות החדשות וממשיך להתקיים בעיקר בזיכרונות של חובבי ההילוכים של פעם.

 

לפרטים נוספים

 

מעביר הילוכים של יונדאי אלנטרה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן