צמיגי יצרן לעומת צמיגים חלופיים
השם זהה, אבל הביצועים לא בהכרח: הבדלים בתרכובת ובמבנה של צמיג יצרן מקורי לעומת צמיג חליפי משפיעים על האחיזה, הבלימה ואורך החיים
צמיגים הם הרבה מעבר לחתיכת גומי שחורה. דגם מוכר כגון מישלן פיילוט ספורט (Michelin Pilot Sport) מגיע בגרסאות שונות מאוד: אחת מיועדת ללקוחות פרטיים בשוק החלפים, והשנייה - או לעיתים רבות כמה גרסאות - מפותחת בייחוד ליצרני רכב. למרות שהשם והעיצוב החיצוני עשויים להיות זהים, לצמיגים מאפיינים אחרים בתכלית. ההבדל נובע מהפער בין מה שיצרני הרכב מחפשים לבין מה שלקוחות פרטיים דורשים.
בכנס שקיימה מישלן במסלול המרוצים רואד אטלנטה (Road Atlanta), הדגיש סטיב קולדר (Steve Colder), מהנדס וראש תחום השיווק של סדרת הצמיגים פיילוט, את המתח המתמשך: "הפער הגדול, הקיים כבר שנים, הוא בין הדרישות של יצרני הרכב לבין הציפיות של הצרכנים בשוק החלפים. הדרישות האלו עומדות לעיתים קרובות בסתירה זו לזו."
מה לקוחות רוצים?
נהגים מתמקדים בראש ובראשונה בחיי הצמיג. הם לא מעוניינים להחליף סט צמיגים כל שנה או שנתיים, ולכן מבקשים עמידות ובלאי נמוך. לאחר מכן החשיבות ניתנת לאחיזת כביש, ובפרט אחיזה בכביש רטוב או בכבישי שטח. הדבר מסביר את הפופולריות הרבה של צמיגים היברידיים, המאפשרים שימוש רציף לאורך השנה ללא צורך להחליף צמיגים בתדירות עונתית. רק באזורים המושלגים ביותר אפשר לראות שימוש נרחב בצמיגי חורף ייעודיים.
בשנים האחרונות נוספה דרישה חדשה: התנגדות גלגול נמוכה, בעיקר מצד בעלי רכבים חשמליים. אמנם צרכנים פרטיים אינם מייחסים לכך חשיבות רבה כמו יצרני הרכב, אך בעלי רכבים חשמליים מבינים שככל שהצמיג יעיל יותר, כך טווח הנסיעה גדל.
מנגד, יצרני רכב נמצאים בלחץ לעמוד ביעדי התקינה הנוקשים של תצרוכת דלק ופליטות מזהמים. בעבורם, התנגדות גלגול נמוכה היא פרמטר קריטי, גם אם הדבר בא על חשבון בלאי או אחיזת כביש. יצרנים גם מבקשים לשפר ביצועי בלימה בתנאים יבשים, לא רק לשם בטיחות אלא גם כדי לשפר ציונים במבחנים של חוות דעת שמגיעה מלקוחות ומארגונים דומים שמשפיעים על דירוגי הרכב והחלטות הרכישה של לקוחות.
כל יצרן שם דגש אחר: פורשה (Porsche), לדוגמה, דורשת שילוב של ביצועים יבשים, אחיזת כביש, התנגדות נמוכה לגלגול ואף שיפורים אווירודינמיים בצמיג עצמו.
דוגמאות מהשטח
מבחן השוואתי בין גרסת היצרן למישלן פיילוט ספורט המקורי הראה כי צמיג שהותאם לרכב BMW M2 סיפק אחיזה חדה יותר ויכולת תמרון משופרת במסלול יבש ורטוב, אך במחיר של נוחות ורמת רעש פחות טובה. זה ויתור מכוון: BMW העדיפה ביצועים דינמיים על פני שקט ונוחות כדי להתאים את הרכב לאופי הספורטיבי שלו.
במקרים אחרים, פיתוח הצמיגים נעשה בו־בזמן. כך היה עם גרסה היברידית של צמיג פיילוט, המתאים לכל עונות השנה, שהושק לראשונה בשביל שברולט קורבט C8 (Chevrolet Corvette) עוד לפני שנמכר כצמיג לשוק החלפים. הצמיג יוצר עם תבנית דריכה ייחודית ששילבה בין דגם חדש לישן כדי להתאים בדיוק לדרישות הרכב.
ההבדלים אינם תמיד נראים לעין. פעמים רבות הצמיגים נראים זהים לחלוטין, ואף נושאים אותו שם ודירוג שחיקה. ההבדלים מצויים בתרכובת ובמבנה הפנימי: גורמים בעלי השפעה ממשית על אחיזת כביש, בלאי, התנגדות לגלגול וביצועים בכל מיני תנאי מזג אוויר.
בשל כל זאת רכב שיצא מהמפעל עם צמיגים ייחודיים עלול לא לתפקד באותה רמה עם גרסה "רגילה" מאותו דגם שנרכשה לאחר מכן. במצב זה הצרכים השונים של היצרן והלקוח מתנגשים, אך גם מספקים לצרכנים אפשרות לבחור בין צמיג ייחודי שנועד למצות את מלוא פוטנציאל הרכב לבין גרסה לשוק החלפים שמתאימה יותר לדרישות היום־יום.
במישלן מנסים לגשר בין שני העולמות. החברה פועלת לספק ליצרנים התאמה אישית שתעזור לעמוד ביעדים רגולטוריים ובדרישות ייחודיות, ובד־בבד מציעה לצרכנים צמיגים עם אחוז שחיקה נמוך, אחיזה טובה ושימושיות בכל מזג אוויר. "אנחנו תמיד מנסים לא להגיע לפשרה," אומר קולדר. "המטרה היא לייצר צמיג שמצטיין בכל המדדים, גם אם דרישות השוק אחרות."
צמיג Michelin Pilot Sport All-Season
צמיג michelin defender ltx platinum