רובוטים ישתלטו על מפעלים?
יצרניות רכב ויצרנים בתעשיות נוספות פועלים עשרות שנים כדי להכניס אוטומציה לתהליכי הייצור, בניסיון לצמצם את התלות בכוח אדם אנושי. בשנים האחרונות, ההתפתחות הטכנולוגית המהירה בתחום הרובוטיקה מביאה את חזון "המפעל האפל" - מיתקן ייצור שפועל כמעט לחלוטין ללא מגע יד אדם, עד השלב האחרון בייצור.
לדור החדש של הרובוטים יש תפקיד מרכזי במהפכה הזו. במקום זרועות מכניות נייחות הכלואות מאחורי גדרות בטיחות, רובוטים ניידים אוטונומיים (AMRs) ורובוטים שיתופיים (קובוטים) משתלבים כיום ברצפת הייצור לצד עובדים אנושיים, ממלאים משימות מורכבות ומתאימים את עצמם לשינויים בסביבת העבודה. בעתיד הקרוב ייתכן שגם רובוטים הומנואידים - דמויי אדם - יבצעו תפקידים מרכזיים במפעלי תעשייה.
יצרניות רכב מובילות כגון טסלה, יונדאי, BMW ומרצדס-בנץ כבר עושות ניסויים ברובוטים כאלה, המסוגלים למיין חלקים, לשאת ארגזים ולהרכיב רכיבים - פעולות שבעבר בוצעו רק על ידי בני אדם. ליונדאי, לדוגמה, יש תוכנית השקעה בהיקף של 21 מיליארד דולר במיתקני ייצור בארה"ב, שכוללת רכישה של עשרות אלפי רובוטים מחברת Boston Dynamics. בין היתר יש כוונה לשלב בעתיד את הרובוט דמוי-האדם Atlas, אחד המתקדמים בעולם.
אחד היתרונות המרכזיים של רובוטים ה"אנושיים" הוא שסביבת המפעלים כבר מותאמת למידות אנושיות, לכן השילוב שלהם אינו מצריך שינויי תשתית נרחבים. מרצדס-בנץ, לדוגמה, בוחנת את Apollo, רובוט של חברת Apptronik, בקווי ההרכבה שלה. בחברה מדגישים כי ההתאמה למבנה הקיים היא יתרון תפעולי מהותי שמקצר את זמן ההטמעה.
המגמה זוכה להתעניינות גוברת גם מצד משקיעים: ב-2024 הושקעו 1.2 מיליארד דולר בחברות שמתמקדות בפיתוח רובוטים הומנואידים, ולפי התחזיות ל-2025 מדובר בהשקעות של יותר מ-2.3 מיליארד דולר. בחברת Morgan Stanley מעריכים כי שוק הרובוטים ההומנואידים עשוי להגיע ל-4.7 טריליון דולר בתוך 25 שנים -פי שניים מסך ההכנסות שצפויות ל-20 יצרניות הרכב הגדולות יחד באותה תקופה.
כלי עזר, עדיין לא תחליף
לצד ההתלהבות קיימת פרספקטיבה מציאותית יותר. לדברי מנכ"לית התחום בצפון אמריקה בחברת Atlas Copco, מפעלים מלאים כאלה עדיין אינם בגדר מציאות. "אנחנו עדיין לא שם. זה יקרה, אבל אנחנו צריכים התקדמות נוספת בטכנולוגיה, מחשוב וניתוח נתונים לפני שזה יתממש", היא אומרת.
בתערוכת Automate שהתקיימה בדטרויט במאי האחרון, התמונה המלאה כללה שילוב של רובוטים שיתופיים ורובוטים אוטונומיים לצד מפעילים אנושיים. רובוטים אלה נתפסים כיום ככלי עזר ולא כתחליף מוחלט. נתוני איגוד האוטומציה האמריקני מלמדים על עלייה חדה בשימוש ברובוטים: ברבעון הראשון של 2025 הזמינו יצרניות הרכב 3,668 יחידות רובוטים - עלייה של 78% בהכנסות ו-42% בכמות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
השלב הבא בהתפתחות הוא שילוב של בינה מלאכותית גנרטיבית ברובוטים, שתאפשר להם לנתח מידע, לקבל החלטות ולנהל תהליכים באופן עצמאי. לדברי ג'ון בובניקוביץ' (John Bubnikovich), נשיא תחום הרובוטיקה של ABB בארה"ב, "אנחנו רואים את זה כתחום הצמיחה הגדול ביותר."
הרעיון של ייצור אוטומטי לחלוטין אינו חדש. כבר בשנות ה-70 שולבו רובוטים ראשונים בתעשיית הרכב, ו-IBM הציגה מפעל אוטומטי מלא כבר ב-1983. אבל בעשור האחרון, ובעיקר מאז משבר הקורונה והיעדרות המונית של עובדים מהתעשייה, הצורך בפתרונות רובוטיים גדל במהירות. לפי ג'ף ברנשטיין (Jeff Bernstein), נשיא איגוד קידום האוטומציה, בעתיד יידרשו עדיין בני אדם בתעשייה: "לא נראה עתיד שבו אנשים יוצאים לגמרי מהתמונה. כדי למצות את הפוטנציאל של הטכנולוגיה, צריך את מעורבות אנושית."