ערעור: העיצום הכספי גבוה מדי
מוסך ד"ר בשטח מאשקלון הגיש ערעור על החלטת המנהל לפי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב להטיל עליו עיצום כספי בסך 191,532 ש"ח, בנימוק שהטלת עיצום כספי כה גבוה ימוטט את העסק ויפגע בפרנסה של בעלי המוסך ועובדיו - 6 משפחות התלויות לפרנסתן במוסך.
העיצום הכספי הוטל על המוסך בשל חשד שהוא מתקין מוצרי תעבורה ללא רישיון. לדברי משרד התחבורה הודו בעלי המוסך, אייל רגב ובועז רפאלי, בביצוע 40-30 התקנות של ערכות הגבהה לכלי רכב שהם בבחינת שינוי מבנה הרכב, וזאת ללא רישיון לייצור והתקנה של מוצרי תעבורה ממשרד התחבורה.
בערעור שהוגש לבימ"ש השלום בירושלים נטען, כי עולה חשש שההחלטה על הטלת העיצום התקבלה בלי שעמדו לפני המנהל לפי החוק עובדות קריטיות שחובה להתחשב בהן, בעיקרן גובה המחזור הכספי של העסק.
לדברי בעלי המוסך, התעלמות המנהל בהחלטתו מהמחזור הכספי של המוסך גרמה שהחלטתו לא הייתה מידתית ועלולה לגרום לקריסת העסק. תקנות ההפחתה של סכומי העיצום הכספי נועדו למנוע זאת. עוד נאמר בערעור, כי בהחלטה על הטלת העיצום ישנה התייחסות חלקית בלבד לתקנות ההפחתה, והדבר מעצים את חוסר המידתיות בהחלטה.
כמו כן נטען בערעור, כי בהחלטה האמורה ישנה התעלמות מהמגבלה המוטלת על סכום העיצום הכספי - עקב גובה מחזור העסקאות של המוסך - הקבועה בתקנות ההפחתה. נקבע כי לגבי מפר אשר מחזור העסקאות שלו אינו עולה על עשרה מיליון ש"ח, רשאי המנהל להפחית את סכום העיצום הכספי שלו ל-5% ממחזור העסקאות הכולל.
לערעור צורף אישור של רו"ח המאשר כי גובה העסקאות של המוסך בעת הטלת העיצום הכספי היה 1.915 מיליון ש"ח לשנת 2021. אשר על כן לדברי בעלי המוסך, גובה העיצום הכספי שהוטל על המוסך היה אמור להיות לא יותר מאשר 95,766 ש"ח במקום העיצום הכספי שהוטל - 362,653 ש"ח.
בערעור מצוין, כי שני בעלי המוסך מתגוררים במושב נתיב העשרה. הם פונו מביתם ביום 7 באוקטובר אשתקד ומאז - תחילת מלחמת חרבות ברזל - ועד היום, כעשרה חודשים, המוסך אינו עובד באופן מלא. תחילה היה המוסך מושבת לחלוטין ולא הייתה לו כל הכנסה, ולאחר מכן ועד היום עבד באופן חלקי והכנסותיו מעטות. אשר על כן בית המשפט מתבקש לקבל את הערעור ולקצץ במחצית את גובה הקנס שהוטל על המוסך.