מחשבים מניעים את הרכב המודרני
בכנס IAA שהתקיים במינכן, סגן נשיא תחום הרכב בחברת אנבידיה (Nvidia), עלי קאני (Ali Kani), סימן את אחד השינויים המרעישים ביותר בענף הרכב: הספק מנוע וכמות כוחות הסוס כבר לא מגדירים את קדמת הטכנולוגיה, אלא כוח המחשוב והבינה המלאכותית. לדבריו, כלי רכב חדשים מתוכננים כיום במידה רבה במרכזי דאטה ובענן לא פחות מאשר במפעלים עצמם, ומתפתחים ל"מכונות המוגדרות על ידי בינה מלאכותית".
קאני הציג תפיסה שלפיה החומרה והאלגוריתמיקה של בינה מלאכותית הן אבני הבסיס האמיתיות של הרכב המודרני. הרכב כבר אינו מכני בלבד אלא מערכת חכמה שמבוססת על האצה סיליקונית, ארכיטקטורה מתקדמת ותוכנות שמנהלות את התפקוד בזמן אמת. "בטיחות קודמת לכל", הדגיש קאני, והסביר כי המשימה של אנבידיה היא להבטיח תחבורה חכמה, בטוחה ואמינה יותר ברחבי העולם.
ייחודה הטכני של אנבידיה בתחום הוא אספקת תשתית מחשוב שלמה ליצרני הרכב, המבוססת על מחזור רציף של למידה, סימולציה והפעלה. פלטפורמת Nvidia DGX משמשת לאימון מודלים מתקדמים בענן. מערכות אומניברס (Nvidia Omniverse) וקוסמוס (Cosmos) מאפשרות ליצור סימולציות ריאליסטיות ונתונים סינתטיים מורכבים. בד־בבד מערכת דרייב (Nvidia Drive AGX) מספקת עיבוד בזמן אמת ברכב עצמו. השילוב בין שלוש הפלטפורמות יוצר מרכז משוב רציף המאפשר שיפור תמידי של מערכות הנהיגה האוטונומיות תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של בטיחות.
במרכז ההשקות בכנס עמד פרויקט היילוס (Nvidia Halos) המאחד רכיבי חומרה ותוכנה במעטפת אחת. הוא כולל מעבדים ייעודיים שפותחו להערכת בטיחות, מערכת ההפעלה DriveOS שעברה הסמכה ייעודית ואת ארכיטקטורת היפריון (Hyperion) המשמשת בסיס לרכב אוטונומי. לצידם מוצעות תוכנית ההסמכה Halos Certified ומעבדת בדיקות ל־AI. מכלול זה מייצר מערכת אקולוגית מקיפה שנועדה להבטיח כי אלגוריתמים לנהיגה אוטונומית יעבדו באופן אמין ובטוח גם בתנאים חריגים.
ניסוי תרחישים חריגים בכבישים ציבוריים אינו תמיד אפשרי או בטוח. כאן נכנסת לתמונה סביבת הסימולציה של אנבידיה. שילוב אומניברס וקוסמוס עם סימולטור הקוד הפתוח קארלה (CARLA) יוצר יכולת הדמיה ברמה מציאותית יוצאת דופן. סימולציה זו מאפשרת לדמות מצבים מסובכים כגון תקלות נדירות, תנאי מזג אוויר קיצוניים או התנהגות בלתי צפויה של נהגים אחרים.
יצרניות רכב בינלאומיות מובילות כבר משלבות את טכנולוגיות אנבידיה ברכבי הדגל שלהן. חברת לוסיד (Lucid) הציגה את רכב ה־SUV גרביטי (Gravity), המבוסס על מערכת דרייב AGX וארכיטקטורה מכנית בלאקוול (Blackwell). מרצדס (Mercedes) שיפרה את ה־GLC החשמלי ואת דגם CLA Shooting Brake החשמלי, לשניהם מערכות דרייב AV. אפשר למצוא את מערכות AI המתקדמות גם ברכבים חדשים של יצרנים מתפתחים סינים כגון אקספנג (Xpeng).
נושא האמון בנהיגה אוטונומית מעורר שיח. קאני הדגיש כי הציבור חייב להיות בטוח שמערכות AI אמינות ובטוחות לשימוש. אנבידיה בונה את האמון באמצעות שילוב סימולציות מתקדמות, הסמכות פורמליות ותהליכי בדיקה שקופים. כך היא מבקשת להציב סטנדרט חדש של שקיפות ובטיחות.
מהכנס במינכן עולה מסר ברור: תעשיית הרכב נכנסת לעידן חדש שבו כוח המחשוב מחליף את כוח המנוע. אנבידיה ממקמת עצמה בלב השינוי, עם מערכות מחשוב, סימולציה ושיתופי פעולה רחבי היקף.

