לרונגה מנוע חדש
בזמן שיצרניות רבות מתמקדות במעבר להנעה חשמלית, חברת רונגה (Runge Cars) האמריקנית מוכיחה שהמנועים הקלסיים רחוקים מלהיעלם. החברה ממינסוטה הציגה את הצר (Hetzer) - מנוע חדש מקורר אוויר עם שמונה צילינדרים שטוחים (flat-eight) בנפח 5.3 ליטרים ו־32 שסתומים.
המנוע, שתוכנן במשך שבע שנים, ישמש את הדגם החדש של החברה, רונגה R3, רכב קל משקל שתוכנן לחוויית נהיגה אנלוגית טהורה. השלדה והמרכב בנויים מאלומיניום בעבודת יד, והמשקל הכולל של הרכב הוא כ־780 ק"ג בלבד. הוא ישודך לתיבת הילוכים ידנית בת שישה יחסים ויהיה מוגבל ל־9,000 סל"ד - נתון נדיר למנועים מקוררי אוויר.
לדברי מייסד החברה, כריסטופר רונגה (Christopher Runge), "המנוע הזה הוא יותר ממכונה, הוא הצהרה. הוא דוחף את גבולות הטכנולוגיה, אך נשען על המסורת של מנועי האוויר הקלסיים של פורשה."
רונגה פיתחה את המנוע החדש בשיתוף עם סווינדון (Swindon Powertrain), חברה בריטית בעלת ניסיון של יותר מ־50 שנה בייצור מנועים ייעודיים, ועם המהנדס סול סניידרמן (Sol Snyderman), מומחה למנועים מקוררי אוויר. התוצאה היא מנוע גל זיזים עם תצורת שמונה שטוחה, שיכול לשמש גם כפלטפורמת שדרוג לרכבי פורשה 911 הוותיקים.
לפי היצרן, המנוע החדש תוכנן כך שיתאים ישירות לפלטפורמות פורשה מקוררות אוויר ויהיה ניתן להתקנה בקלות יחסית בפרויקטים של רסטומוד או רכבים ייחודיים.
שלושת המנועים הראשונים ייוצרו כהזמנות ייחודיות ללקוחות החברה, ולאחר מכן תיפתח האפשרות להזמנות פרטיות של מנועי הצר ודגמי R3 נוספים. החברה תחשוף בהמשך השנה את הנתונים המלאים של ההספק, המומנט והביצועים לצד מחירים.
על רקע מגמות החשמול העולמיות, נראה שמנועי הבעירה הפנימית עדיין רחוקים מלהיעלם. יצרניות כגון פרארי, BMW, מרצדס ופורשה הצהירו כי בכוונתן להמשיך לפתח מנועים חדשים, כולל מנועי V12 ומערכות היברידיות מתקדמות.
מנוע הצר של רונגה מצטרף לגל חדש של יצרנים קטנים ויצרני חלפים שממשיכים לטפח את תרבות הביצועים הקלסית, ומוכיח שהמנועים המקוררים באוויר, בדיוק כמו תשוקת הנהיגה עצמה, עדיין רחוקים מכיבוי.







