מגה מוסך
מדורים
ציוד ואביזרים
לעמוד קודם

שבבים לשיפור ביצועים

29/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בעבר, מי שרצה להוציא יותר ביצועים ממנוע הרכב התחיל בשדרוגים מכניים פשוטים למדי: התקנה של קרבורטור וובר דו־קני, קרבורטורים כפולים מהדגמים וובר (Wober) או דלורטו (Deloretto), מערכת פליטה משופרת או שינוי תזמון של השסתומים באמצעות גל זיזים. לעומת זאת היום, הצעד הראשון לשיפור ביצועים מתחיל כמעט תמיד במחשב המנוע - יחידת בקרה אלקטרונית (ECU).

הכוח שבמחשב

מערכות ניהול מנוע מודרניות נבנות מראש עם מרווח שמרני לביצועים, מתוך שיקולים של עמידות, תצרוכת דלק, תקני זיהום אוויר והבדלים באיכות הדלק בין מדינות. בעבור חובבי רכב, המשמעות היא שאפשר לשחרר לא מעט מהפוטנציאל הזה באמצעות שינוי תוכנה, ובמילים אחרות: שדרוג הצ'יפ.

יחידת בקרה אלקטרונית שולטת על פרמטרים קריטיים כגון תזמון הזרקת הדלק, לחץ מגדש הטורבו, תגובת הדוושה ומפת ההצתה.

קיימות מספר דרכים לבצע שדרוג: הפשוטה ביותר היא התקנת צ'יפ חיצוני שמתחבר למערכת המקורית ו"מפרש" מחדש את האותות - פתרון שקל להתקין ולהסיר.

רמה מורכבת יותר היא שכתוב של תוכנת ה־ECU דרך חיבור OBD-II או ישירות על הספסל, אך לעיתים נדרשים ציוד ותוכנה ייעודיים - בעיקר אם יצרן הרכב חסם את הגישה. לשוחרי ביצועים אמיתיים, קיימות מערכות ניהול מנוע עצמאיות מתקדמות.

סיכונים ושיקולים

עם הכוח מגיעה גם אחריות. שדרוג שאינו נכון עלול לגרום תקלות טכניות כגון התחממות יתר ושחיקה מואצת של רכיבים. במקרים מסוימים, מפת ההילוכים או מגבלות מערכת ההנעה אינן מעודכנות בהתאם, מה שעלול להביא לכשלים. שיקול נוסף הוא התאמה לתקנות פליטה: שינויים כאלה עלולים להשבית מערכות כגון שסתומי EGR או להחליש את התפקוד של הממיר הקטליטי, ובכך לייצר עבירה על החוק.

להמשיך לשפר את המערכת

שדרוג של יחידת הבקרה האלקטרונית הוא רק השלב הראשון. אפשר להמשיך לשפר את המערכת עם טורבו מתקדם יותר, מערכת פליטה יעילה יותר מראש המנוע ועד האגזוז ועבודות שיפור פנימיות כגון עיבוד ראש מנוע או התקנת גל זיזים חדש - ממש כמו בעבר. גם אובדן כוח ממערכות עזר כגון משאבת מים או מאוורר מכני אפשר לצמצם באמצעות התקנה של גרסאות חשמליות. לבסוף, תמיד אפשר להחליף את המנוע כולו במנוע חזק יותר.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן