מגה מוסך
מדורים
ציוד ואביזרים
לעמוד קודם

R-444A - דור חדש של גז קירור

29/09/2025
זמן קריאה: 1 דק'

תעשיית הרכב ניצבת בפני שינויים מהותיים בניהול התרמי של רכבים, הן בשל דרישות סביבתיות והן בשל הצורך בפתרונות חסכוניים ויעילים יותר. אל השוק נכנס R-444A, תחליף חדש ל־R-1234yf, שכבר משמש את רוב מערכות המיזוג של הרכבים המודרניים. מדובר בתערובת גזים שנבדקה יותר מעשור, קיבלה אישורים רגולטוריים באזורים מרכזיים בעולם, וכעת נשקלת כפתרון מילוי ראשוני (first fill) על ידי יצרני רכב מובילים.

בבדיקות מעשיות נמצא, כי R-444A מסוגל לקרר את תא הנוסעים עד ארבע דקות מהר יותר מ־R-1234yf. בעבור נהגים באקלים חם או בנסיעות עירוניות עמוסות, המשמעות היא נוחות רבה יותר בזמן קצר יותר. במהלך מחזור נהיגה טיפוסי, R-444A צורך פחות אנרגיה. בעבור רכבי בעירה פנימית, המשמעות היא חיסכון בדלק, ובעבור רכבים חשמליים - הארכת טווח הנסיעה.

R-1234yf יקר לייצור ונמצא בהגנת פטנט, מה שמעלה את מחירו בשוק. לעומתו R-444A מורכב מתערובת של גזים זמינים ב"נחלת הכלל", ולכן עלותו היחסית נמוכה יותר. זה יתרון של ממש לשוק השירות והתחזוקה.

ל־R-444A אין תופעות פולימריזציה מוכרות - תהליך שעלול לפגוע באמינות לאורך זמן. הוא עבר בדיקות התאמה עם רכיבי מערכות המיזוג והשמנים הקיימים, ונמצא תואם לחלוטין.

עמידה בדרישות סביבתיות

הנושא הסביבתי הוא כיום גורם מרכזי בבחירת גזי קירור. ל־R-444A ערך GWP100 של 93 בלבד - נמוך בהרבה מהסף הנדרש של 150. בכך הוא תואם לדרישות הבינלאומיות להפחתת הפגיעה באקלים. בתהליך פירוקו נוצרות כמויות מופחתות של TFA (חומצה טריפלואצטית) בהשוואה ל־R-1234yf, מה שמקטין את ההשפעה על מערכות מים וקרקע.

בשלב הראשון R-444A ישמש לשדרוג רכבים קיימים עם R-1234yf במהלך טיפולי שירות שוטפים. ההליך כולל ריקון הגז הקיים באמצעות מכשור מוסמך, החלפת שסתומי השירות בשסתומים ייעודיים ל־R-444A וסימון מערכת המיזוג במדבקה מתאימה. לאחר מכן מוסיפים שמן במידה שווה לכמות שהוסרה -השמנים זהים לאלה של R-1234yf - ומבצעים ואקום ובדיקת אטימות למשך חמש דקות. בסיום ממלאים מחדש את המערכת ב־R-444A במשקל זהה למה שמצוין במדבקת היצרן, תוך שימוש במכלים חדשים ובמצב נוזלי.

היתרון המרכזי הוא שאפשר להשתמש בציוד הקיים - מאזני שקילה, משאבות ואקום ומדידים - בלי להידרש להשקעות נוספות. בהמשך, עם אימוץ רשמי על ידי יצרני הרכב, צפויים להיכנס לשוק מכשירים ייעודיים למיחזור וטעינה של R-444A.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
סרטונים
Klea Edge R444A vs R1234YF | Step-by-Step Retrofit Guide
Klea Edge 444A, a low-GWP, direct replacement for R-1234yf | USA
בטעינה...
כותרת
תוכן