מגה מוסך
ניוזלטר מגה מוסך
מגה מוסך גיליון 267
לעמוד קודם

רגולציית מידע ממערכות הרכבים

13/07/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

סין פרסמה טיוטת תקנות חדשה שנועדה להסדיר את אספקת המידע הנאסף מכלי רכב חכמים הפועלים במדינה. למהלך חשיבות עצומה לחברות בינלאומיות כגון טסלה (Tesla), המעוניינות להשתמש במידע זה לצורכי פיתוח מחוץ לגבולות המדינה. לפי משרד התעשייה והטכנולוגיה הסיני, הטיוטה פורסמה להתייעצות ציבורית ותהיה פתוחה להערות עד 13 ביולי.

הטקסט קובע הבחנה בין סוגי מידע, ומגדיר את התנאים להעברת מידע מחוץ לסין. במיוחד מודגש כי מידע הנאסף לשם אימון מערכות נהיגה אוטונומית או מערכות עזר מתקדמות לנהג (ADAS), יסווג כמידע "חשוב", ולכן יהיה כפוף לאישורי אבטחת מידע. מדובר במידע כגון הקלטות וידאו מהשטח, נתוני GPS, תגובות הנהג וזיהוי אובייקטים - כלים חיוניים לשיפור הביצועים של תוכנות נהיגה אוטונומית.

סייגים וחריגים

לצד זאת מוצעים מסלולי פטור: חברות עיבוד נתונים הרשומות באזורי סחר חופשי בתוך סין יוכלו להעביר לחו"ל נתונים שלא סווגו כרגישים לפי הגדרות האזור. המטרה, לפי המשרד, היא לאפשר לחברות להמשיך לפעול באופן גלובלי, תוך שמירה על הביטחון הלאומי והפרטיות של אזרחי סין. הטיוטה גם מבהירה שתהליך קבלת ההיתרים יהיה מותאם לתרחישים ספציפיים. כך לדוגמה נתונים אנונימיים שאינם ניתנים לזיהוי אישי עשויים להיחשב כבעלי סיכון מופחת ולהיות כפופים להליך קל יותר.

הפרדוקס של טסלה

טסלה, שנמצאת בלב הסוגייה, מפעילה צי רכבים עצום בסין - יותר משני מיליון כלי רכב. הרכבים אוספים נתונים מרחבי המדינה באופן שוטף. על פי הדיווחים, החברה שומרת את כל המידע הזה בשרתי מידע מקומיים בשנגחאי ואינה מורשית להעבירו לארה"ב.

בד בבד הרגולציה האמריקנית אינה מתירה לטסלה לאמן את המודלים של AI שלה בתוך סין, מה שיוצר מצב שהחברה מוגבלת ביכולתה לשפר את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה על סמך מידע שנאסף בכבישים הסינים. אילון מאסק הגדיר את המצב הזה בעבר כ"פרדוקס", וציין כי הוא פוגע בביצועים של מערכת הנהיגה העצמאית המלאה (FSD) של החברה כשהיא מופעלת בסין.

בניסיונות לגשר על הפערים, טסלה פועלת מול הרשויות הסיניות כדי לקבל אישור ליצוא מידע, אך נכון לעכשיו לא התקבלה תגובה רשמית מהחברה בנוגע לטיוטה שפורסמה.

משמעות רחבה לחברות זרות

מעבר לטסלה, כללי היצוא המתגבשים עשויים להשפיע גם על חברות טכנולוגיה וספקיות שירותים נוספות שפועלות בסין בתחומים ניתוח נתוני תחבורה, תכנון עירוני מבוסס AI, מערכות בטיחות מתקדמות ועוד. אם יאושרו התקנות בנוסח הנוכחי, הן עשויות לקבוע סטנדרט חדש לתנועה חוצה גבולות של מידע רכב - תחום שהולך ותופס נפח מרכזי בעידן התחבורה החכמה. המהלך משתלב במדיניות הסינית הרחבה להגברת הפיקוח על מידע רגיש לצד מגמות גלובליות הולכות ומתהדקות להגנת הפרטיות ואבטחת סייבר.

 

לפרטים נוספים

 

אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן