שירותים מקוונים בתוך הרכב
כמעט כל רכב חדש כיום כולל שירותים מקוונים: אפליקציה שמתחברת לרכב, חייגן חירום אוטומטי, עזרה בדרכים, עדכוני תוכנה מהאוויר (OTA), דוחות בריאות למוסך ואף נקודת Wi-Fi ניידת. הכלים נהפכו לסטנדרט, לפחות בתקופת הניסיון החינמית. אלא שכמו כל שירות מבוסס רשת, גם כאן מתעוררת השאלה: מה קורה אחרי שנה, שלוש או עשר שנים? האם השירותים האלו ממשיכים לעבוד? התשובה עלולה להפתיע.
שירותים מקוונים אינם לנצח
שירותים מקוונים (Connected Services) הם מושג רחב הכולל כל תכונה ברכב שמסתמכת על חיבור לאינטרנט. אך כדי שהחיבור יתקיים, נדרש מודם סלולרי פעיל. לכאן נכנס נושא התשתיות. בשנת 2022 הופסקה הפעולה של רשתות הדור השלישי (3G) בארצות הברית, מה שגרם לניתוק מיידי של אלפי רכבים מהשירותים המקוונים, אפילו אם הרכב עצמו עבד מצוין. רכב עם מודם 3G לא יכול להתחבר יותר לרשת ויצא ממעגל התמיכה.
מה אומרים התנאים המשפטיים?
למרות התחושה ש"שילמתי, אז מגיע לי", התנאים המשפטיים מציבים את הסמכות אצל היצרן דווקא. למשל, בתקנון של AcuraLink מופיע הסעיף "אנו שומרים לעצמנו את הזכות להפסיק את השירותים בכל עת, מכל סיבה או ללא סיבה, בהודעה מראש ללקוח."
תנאים דומים קיימים גם אצל יצרניות אחרות, בהן GM (OnStar),יונדאי (Blue Link), ניסאן (NissanConnect) וטויוטה (Toyota Connect). אף אחת מהן אינה מחויבת להמשיך להפעיל שירותים מקוונים, גם לא ברכבים חדשים יחסית.
האם אפשר גם אחרת?
טסלה (Tesla) מוכיחה שכן. החברה ממשיכה לעדכן את רכבי Model S משנת 2012 גם כיום, תוכנה ולעיתים גם חומרה. גם אודי (Audi) הודיעה בעבר כי תכננה את מערכות המידע־ובידור שלה באופן שיתאפשר לשדרג אותן. למרות זאת מרבית היצרנים שומרים על מודל עסקי של "תכנון התיישנות", שנועד לעודד שדרוג את הרכב ולא הארכת חייו.
תלות גוברת בשירותים מקוונים
מכוניות נעשות תלויות בשירותים מקוונים יותר ויותר, אך לא בהכרח נבנות באופן שיוכלו לתמוך בהם לאורך שנים. גיל הרכב הממוצע בארה"ב הוא 13 שנים - הרבה יותר מהממוצע של חיי טלפון חכם למשל, אך התמיכה הטכנולוגית לא תמיד תואמת. לקוחות יכולים למצוא עצמם מנותקים ממערכות קריטיות, ללא מענה, אלא אם יתכוננו מראש.
מסקנה, כדאי לבדוק עד מתי הרכב מקוון. בין שהשירות חינמי ובין שהמנוי שנתי, השירותים לא ניתנים כל החיים. יש לוודא מה כוללת התמיכה, לכמה זמן היא תקפה ואם קיימת אפשרות שדרוג עתידי.