מגה מוסך
ניוזלטר מגה מוסך
מגה מוסך גיליון 275
לעמוד קודם

שובם של בלמי תוף

01/12/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

לפני עשורים, לפני שמותגים כגון פורשה (Porsche), מרצדס (Mercedes) וקָדִילַאק (Cadillac) הפכו את בלמי הדיסק לפריט ראווה נוצץ מאחורי חישוקים מסתובבים, בלמי התוף היו ברירת המחדל. אף אחד לא התלהב מהם, הם לא היו אסתטיים, ומכוניות עם ארבעה בלמי תוף היו ידועות כבעלות יכולת עצירה מוגבלת ובטיחות נמוכה יחסית.

בשנות ה־90 נהפכו בלמי הדיסק לאבזור נחשק, תחילה במכוניות ביצועים ובהמשך בדגמים משפחתיים. הפרסום "בלמי דיסק בכל ארבעת הגלגלים" היה הצהרת איכות. בלמי התוף נותרו בשוליים, בעיקר בסרנים אחוריים של כלי רכב זולים או ייעודיים.

למרות הירידה בפופולריות, יש רכבים ומערכות שבהם בלמי תוף נותרו נפוצים. לדוגמה, טויוטה טקומה (Toyota Tacoma) עברה לבלמי דיסק אחוריים רק בדור האחרון, אחרי שנים של שילוב דיסק מלפנים ותוף מאחור. הסיבה פשוטה: בלמי תוף פחות מורכבים, זולים יותר לייצור, עמידים ללכלוך, לחול, למים ולבוץ, ולכן נפוצים בטנדרים וברכבי שטח. בדגמים זולים אפשר למצוא בלמי תוף אחוריים כדרך להוזלת עלויות ולשיפור יעילות הדלק בזכות גרירת אנרגיה נמוכה יותר יחסית לבלמי דיסק.

בעידן הרכב החשמלי, בלימה לא נשענת כמעט על חיכוך פיזי. כשהנהג עוזב את דוושת הגז, גלגלי הרכב שמחוברים ישירות למנועים החשמליים מסובבים את הרוטור ויוצרים התנגדות מגנטית, ההופכת לתהליך ייצור אנרגיה. אינגּוֹ אַלְבֶּרְס (Ingo Albers), מנהל פיתוח שלדות במרכז הפיתוח של פורשה, מסביר כי המומנט השלילי שמיוצר בבלימה מגנטית עושה את רוב עבודת ההאטה. כך יוצא שבמכוניות חשמליות בלמי החיכוך כמעט אינם עובדים במצב שגרתי: הם נשמרים למצבי חירום, לעצירה מוחלטת או לבלימות חזקות. רוב האנרגיה שמתקבלת בבלימה, חוזרת לסוללה. התהליך מפחית את השחיקה של רכיבי הבלימה.

למה בלמי תוף חוזרים לרכב חשמלי?

לאחר שנים של הזנחה טכנולוגית, בלמי התוף מופיעים שוב בדגמי חשמל מודרניים של פיאט (Fiat) ופולקסווגן (Volkswagen). חברת הצמיגים והגלגלים קונטיננטל (Continental), אחת המפתחות המובילות בתחום, מסבירה כי הדימוי השלילי של בלמי תוף מתעלם מהיכולות המתקדמות של הטכנולוגיה המודרנית כגון חיי שירות ארוכים יותר בזכות יחידה סגורה המוגנת מפני מים, חול ומלח. כמו כן פליטת אבק הבלמים נמוכה בהרבה, שזה יתרון סביבתי מובהק. בלמי תוף קלים יותר לתחזוקה כי אין להם צורך בנוזלי בלימה או חלקים חשופים לחלודה.

לפי קונטיננטל, בלמי התוף החדשים מתאימים הן לסרנים אחוריים של רכבים כבדים והן לסרנים קדמיים של רכבים קלים. בשוק הצפון־אמריקני צפויה צמיחה במספר רכבי החשמל שיאמצו בלמי תוף אחוריים, גם אם חזרה למערך מלא של ארבעה בלמי תוף אינה סבירה.

בעידן שבו רוב הבלימה נעשית באמצעות מנוע חשמלי ובלימה רגנרטיבית, הצורך בבלמי חיכוך מסורתיים קטן במידה ניכרת. לבלמי תוף עלויות נמוכות, תחזוקה מועטה, אמינות גבוהה והפחתת שחיקה, כל אלו יתרונות חשובים ברכבים שכמעט לא מפעילים בלימה מכנית.

אחרי שנים של הזנחה, בלמי התוף עשויים להיהפך שוב לשחקן מרכזי בתחום, לא בזכות נוסטלגיה אלא בזכות התאמה מדויקת לעידן החשמלי.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן