מגה מזון
כתבות
מגה מזון פלוס
לעמוד קודם

נתוני ענף החלב לשנת 2022

ישראלי צרך בממוצע בשנה החולפת 120 ליטר של חלב ניגר ומוצריו מייצור מקומי. לפני חג השבועות נרשמה עלייה של כ-63% בצריכת מוצרי חלב

11/06/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

תנובת החלב לפרה בישראל ממשיכה להיות מהגבוהות בעולם. על פי נתוני מועצת החלב, המבוססים על נתוני ספר העדר, בשנת 2022 הייתה התנובה הממוצעת לפרה 11,722 ליטר, שהם כ-32 ליטר ליום. מספר הרפתות בארץ היה על 659 בסוף 2022 לעומת 954 בסוף שנת 2011 ו-1,321 בשנת 2000 - ירידה של 31% בהשוואה לשנת 2011 וירידה של 50% יחסית לשנת 2000.

במשרד החקלאות מציינים, כי בשנים האחרונות ענף החלב עובר שינויים רבים, חלקם קשורים לתהליכים המתרחשים בארץ וחלקם לשינויים גלובליים כגון שינוי במחירים של גרעיני מספוא מיובא (על רקע הימשכות הלחימה בין רוסיה ואוקראינה) ומחירי מספוא מגידול מקומי, שינויים במחירים הבינלאומיים של אבקות חלב וחמאה תעשייתית, שינויים בשערי החליפין ושינויים אקלימיים, שמשפיעים על תנובת הפרה (תנובות החלב ונתוני הפוריות יורדים ככל שעומס החום עולה, לפיכך ההתחממות הגלובלית מצריכה להשקיע מאמצים בצינון וקירור של הרפת והפרה).

למרות כל זאת, הייצור הממוצע לרפת נמצא במגמת עלייה, והדבר מלמד על התייעלות הענף על אף כל השינויים והאתגרים. בתוך כך, משנת 2011 ועד היום עלה הייצור הממוצע לרפת ב-60%, מ-1.403 מיליון ליטר ל-2.358 מיליון ליטר.

כמה חלב שותים?

הצריכה הישראלית התאפיינה בעלייה של 1.1% בביקוש לחלב ולמוצריו מייצור מקומי בשנת 2022 לעומת 2021. הצריכה מחושבת לפי שווי ערך חלב נוזלי מייצור מקומי. במונחים של צריכה לנפש, חלה ירידה של כ-0.8% בין שנת 2021 לשנת 2022.

הצריכה לנפש של מוצרי חלב מייצור מקומי נחלקת בישראל לחלב שתייה ומשקאות - כ-48 ליטר, מוצרי חלב נוזליים (תוצרת חלב ניגרת) ומעדנים - נאמדים ב-21 ליטר, גבינות לבנות - כ-11 ק"ג (שקולות ל-50 ליטר) וכחמישה ק"ג של גבינות קשות (שקולים ל-45 ליטר). הצריכה השנתית של מוצרי חלב מחלב צאן (עזים וכבשים) שקולה ל-2.5 ליטר לנפש.

 

 

בעשורים האחרונים ניכרת מגמה גלובלית של עלייה בצריכה של תחליפי חלב כגון סויה, שיבולת שועל ושקדים. לפי נתוני משרד החקלאות, בשנים 2022-2005 גדלה צריכת תחליפי החלב לנפש ברשתות השיווק בישראל פי חמישה בערך. בשנת 2022 נצרכו בישראל 32.5 מיליון ליטר של משקאות תחליפי חלב, שהם כ-12% מהצריכה הכוללת של חלב ניגר ותחליפיו.

בשנת 2022, משקאות סויה מהווים ברשתות השיווק 45%, משקאות שיבולת שועל - כ-35%, ומשקאות שקדים - כ-17% מכלל תחליפי החלב. בין 2021 ל-2022 עלתה צריכת תחליפי החלב מרשתות השיווק ב-12.5%.

כדי לייצר ק"ג אחד של גבינה קשה כגון גבינה צהובה, נדרשים 10-9 ליטרים של חלב גולמי. כדי לייצר ק"ג אחד של גבינות רכות כגון קוטג', גבינה לבנה, צפתית או בולגרית, נדרשים 5-4 ליטרים של חלב גולמי, וק"ג אחד של יוגורט או חלב ניגר מייצרים מליטר אחד של חלב גולמי.

ערך כספי

מניתוח החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות עולה, כי סך הערך הכספי של מוצרי החלב הנמכרים ברשתות השיווק היה בשנת 2022 8.68 מיליארד ₪. המכירות השבועיות ברשתות השיווק של מוצרי חלב בשנת 2022 היו בממוצע 166.5 מיליון ש"ח.

בשבוע שלפני החג בשנת 2022 הייתה צריכת מוצרי החלב ותחליפיו ברשתות השיווק 271.1 מיליון ₪, עלייה של 63% יחסית לצריכה השבועית הממוצעת בשנת 2022.

על פי נתוני רשתות השיווק, המוצרים שבהם חלה העלייה הגדולה ביותר בערך הכספי לקראת חג השבועות הם שמנת מתוקה, גבינות מיוחדות, גבינות מלוחות, גבינות שמנת וגבינות לבנות. בשבוע שלפני חג השבועות בשנת 2022 עלה הערך הכספי של שמנת מתוקה פי שלושה, הערך של גבינות מיוחדות עלה פי 2.7, גבינות מלוחות - פי 2.6, גבינות שמנת - פי 2.5 וגבינות לבנות - פי 2.2 מערכן בשבוע ממוצע.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן