צניחה חדה במכירות פומביות של ויסקי נדיר
שוק הוויסקי הסקוטי הנדיר חווה זעזוע עמוק בשנת 2024. ערכם של בקבוקים שנמכרו במכירות פומביות במחיר של יותר מאלף ליש"ט צנח ב־40% במשך השנה עד אוקטובר. כך עולה מדו"ח חדש של חברת הייעוץ הפיננסי נובל אנד קו. הנתונים, המלמדים שבועת הוויסקי הנדיר אולי "התפוצצה סוף סוף", מלמדים גם על ירידה של 34% בהיקף המכירות באותה תקופה. המגמה הזו משתלבת עם מצב מאתגר בשוק הכללי של הסקוטש, שבו נרשמה ירידה ביצוא במחצית הראשונה של השנה.
לדברי האנליסטים, העניין בוויסקי סינגל מאלט נדיר זינק לאחר המשבר הפיננסי העולמי של סוף שנות האלפיים. שיעורי ריבית נמוכים עודדו משקיעים לחפש תשואות בנכסים אלטרנטיביים, כולל משקאות יוקרה. אולם כאשר ערכי המכירות הפומביות זינקו, יצרנים רבים העלו את המחירים המומלצים לצרכן של מהדורות חדשות כדי ללכוד חלק מהרווחים. כעת, בכלכלה חלשה שלאחר המגפה, המאופיינת באינפלציה גבוהה, הביקוש למשקאות יוקרה צונח במידה ניכרת.
ג'וני פאול, ראש מחלקת הוויסקי והמשקאות בסות'ביס, תיאר את ההחלטה להעלות מחירים קמעונאיים על מהדורות חדשות כקצרת רואי, כזו שדחקה משקיעים וצרכנים אל מחוץ לשוק. עם זאת בעוד שמהדורות מודרניות אלו מתקשות במכירות פומביות, בקבוקים ישנים יותר שתומחרו במקור באופן סביר ממשיכים להשיג סכומי עתק. לדוגמה, דה מקאלן 50 שנה במהדורת לאליק מ־2005 נמכר כיום פי עשרה מערכו המקורי, ומהדורת בלאק בואומור הראשונה מ־1993 מגיעה למחירים של כ־15,000 ליש"ט, רחוק ממחירה המקורי שהיה 100 ליש"ט.
התעשייה מיקדה חלק ניכר ממאמציה בארצות הברית, שם הביצועים הכלכליים החזקים דחפו את הביקוש קדימה. אולם כעת גם הכלכלה האמריקנית מאטה, והביקוש שם יורד. ישנו חשש שסנקציות חדשות עלולות להזיק יותר לשוק. דאנקן מקפדזיאן מנובל אנד קו הסביר, כי גם אם אפשר להחזיר חלק מהביקוש שאבד מאזורים באסיה כגון הונג קונג, יהיה זה "קרב במעלה ההר" כיוון שגם הכלכלות במזרח מתקשות. הוא סיכם ואמר שהתעשייה ציפתה ל"שנות העשרים הסוערות", אך במציאות נתקלה ב"קיר יוקר המחיה", מה שמביא לירידה בכמויות ולהתרעות רווח חוזרות ונשנות.
אילוסטרציה

