סידור עבודה
פעילות יצרני הרכב עקב התפשטות הקורונה והיערכותם לשינויים
ההאטה החריפה של הכלכלה הגלובלית מדירה שינה מעיניהם של בעלי חברות תובלה בעולם. הביקוש באופן כללי פחת במידה ניכרת, ובין השאר פחת הביקוש לשירותי תובלה. היקף הרכישות הגדול של מסחריות, משאיות וגרורים מעצים את הבעיה. משאיות רבות עומדות, או מנוצלות לעבודה חלקית. נהגים רבים הוצאו לחופשה ללא תשלום, אך תשלומי הליסינג על המשאיות נותרו בעינן. חברות תובלה רבות צוברות הפסדים בעוד ההשקעות שביצעו בשנים האחרונות יורדות לטמיון.
ייתכן שאפשר לנצל את התקופה הקשה לצורך היערכות לתקופות טובות יותר, כשהמשק הגלובלי יחזור לצמוח. תקופות של משברים יכולות לשמש להתייעלות עתידית.
שמירה על תזרים מזומנים
מחיר של חבית נפט צנח מ-60 דולר בקירוב ל-15 דולר בתוך שבועות ספורים, אולם צפוי שהמחירים יעלו כשההאטה תסתיים. כבר בעת כתיבת שורות אלו עלה המחיר ל-34 דולר. על אף שמחירי הדלק ירדו בחודשים האחרונים, החברות לא נהנו מירידה בהוצאות בגלל ירידה בהיקף העבודה. לא צפויה עלייה ניכרת בהיקף העבודה לפחות עד הרבעון השלישי של השנה, וברבעון האחרון, עם הגעת החורף, יש חשש להתפשטות מחודשת של קורונה. התקווה היחידה היא חבילות תמריצים שאושרו בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט, ואשר אמורות לעודד את הצריכה הפרטית, מעין הנשמה מלאכותית שמאופיינת בהדפסה מסיבית של כסף שמועבר לחברות עסקיות ולתושבים.
בינתיים הצטמצם היקף העבודה, וכך גם הדרישה לנהגים מקצועיים. השכר של הנהגים צפוי לרדת, הן בגלל היקפי התובלה, הן בנוגע לגובה הפרמיות והן בשל התחרות החזקה על כל משרה פנויה. המצב הקשה ייוותר גם לאחר "החזרה לשגרה", שכן היקפי האבטלה צפויים להישאר גבוהים במיוחד.
פעילות מקרטעת
יצרני המשאיות צופים שנה שלילית בכל שווקי הפעילות. בחטיבת המשאיות של וולוו לדוגמה, סיכמו את הרבעון הראשון של השנה עם ירידה ניכרת בהכנסות.
מגיפת הקורונה החלה להשפיע על הפעילות בסין בפברואר, והייתה לה השפעה קשה על קבוצת וולוו כולה מאמצע חודש מרס. בחודש זה נפגעה גם שרשרת האספקה העולמית של החברה, והייצור הופסק ברוב מגזרי הפעילות של הקונצרן ברחבי העולם.
הממשלה השוודית, בניגוד למרבית מדינות העולם, לא הכריזה על הסגר, והפעילות בבתי הספר, במסעדות וכדומה נותרה כמעט כשהייתה. עם זאת, וולוו וסקניה דיווחו על סגירת מפעלים, בעיקר בשל עצירת שרשרת האספקה (באירופה ומחוצה לה) של פסי ייצור והרכבה.
בוולוו דיווחו, כי הייצור המופחת והביקוש הנמוך השפיעו על מכירות הקבוצה ורווחיה ברבעון הראשון. המכירות ירדו ב-15% והרווח התפעולי המתואם ירד בשיעור ניכר. תזרים המזומנים של החברה היה שלילי, 4.1 מיליארד קרונות שוודיות, אך החברה שומרת על מצב פיננסי חזק עם מזומנים נטו של 57.8 מיליארד קרונות שוודיות. החוסן הפיננסי שצברו בשנים האחרונות מרבית יצרני המשאיות הגדולים יאפשר להם לצלוח את התקופה הקשה. הבעיה העיקרית היא היצרנים הקטנים או החדשים. אלה יתקשו לשרוד.
חוזרים בהדרגה לייצור משאיות
לאחר הפסקת ייצור שנעה בדרך כלל בין שישה לשמונה שבועות, מפעלי המשאיות והאוטובוסים של היצרנים האירופים חזרו בהדרגה לייצור בכושר עבודה מופחת. הביקוש למשאיות חדשות צנח, וחלק מההזמנות בוטלו. ראשי הענף מעריכים שהשוק יתאושש רק עוד זמן רב, כשהלקוח הסופי יהיה בטוח ביציבות התעסוקה ותהיה לו מספיק עבודה.
במפעלי ייצור, הגנת העובדים עומדת בראש סדר העדיפויות. לפיכך ננקטו אמצעים רבים, לפי תוכנית מפורטת, ובהם הבטחת מרחק בין העובדים, שינוי ניתוב הפעילות במפעלים, ולפי הצורך ציוד מיגון והדרכה. בחלק מקווי הייצור וההרכבה נדרש ארגון מחדש של תהליכי העבודה. האילוצים הבריאותיים הכתיבו שינויים שנועדו למנוע הדבקה בין עובדים בכלל ובין עובדים באותו פס ייצור בפרט.
לקראת הפתיחה המחודשת של הפעילות הוקמו במפעלים צוותי הכנה שפעלו באופן אינטנסיבי כדי למסד את התנאים להפעלה של קווי הייצור, מעין "תו סגול" שהונהג במחוזותינו.
אחד האתגרים העיקריים מלבד דאגה לעובדים היה להבטיח אספקה אמינה של מכלולים וחלקים (שמגיעים מספקים). במאן חזרו לפעילות הדרגתית ב-27 באפריל, אחרי שישה שבועות של השבתה. יואכים דריז, מנכ"ל MAN Truck & Bus SE, הסביר שהספקים של החברה מגיעים מכל מדינות האיחוד האירופי. כיוון שכך, מאן ביקשה מהממשלה תמיכה מתואמת, ברמת האיחוד האירופי, כדי לאפשר פעילות ייצור ולאפשר שינוע לספקים. היא גם ביקשה פעילות תמיכה בענף כדי לעודד את הביקושים למשאיות. כעת נדרשים משאבים רבים כדי להניע מחדש את הפעילות. עם הנהלת הבריאות של הקונצרן ננקטו צעדים ארגוניים כדי להבטיח את הבטיחות הרפואית, ההיגיינה הנחוצה ומרחק בין עובדים. חלק מהעובדים בייצור ובניהול התחילו לעבוד בהיקף מצומצם, ולחלקם נעשו סידורי עבודה גמישים, בהם עבודה מהבית. גם החזרה למשרדים נעשתה בהתאם לתפיסת הבטיחות.
הקורונה פרצה בארצות הברית מעט לאחר השיאים שהיו באירופה. מספר חברות תובלה בארצות הברית הודיעו כי ביצעו פעולות התייעלות, בהן מיזוג של אזורי פעילות, הפחתת היקף הפעילות הקשורה לתובלה אווירית, הפסקה של מספר חבילות טיפול שהיו נהוגות בעבר, הפחתת עלויות של שכר מנהלים והפחתה בעלויות הביטוח הרפואי היקר שקיים בארצות הברית.
פעולות נוספות הן הפחתת שכר, פיטורים, הקפאת שכירות, ביטול זמני של הפרשה לתשלומי פיצויים והשהיה של העברת כספים לתוכניות פנסיה. החברות מדווחות שהסיבות לכך הם תנאים כלכליים חסרי תקדים ותמחור אגרסיבי של המתחרים בשל צמצום ההובלות והתחרות הגדולה על הסחורה שנותרה.
מסחריות או לא להיות
במדינות רבות היה הסגר יזום שבועות רבים. הגבולות הפתוחים באירופה נסגרו, והסחורות לא הגיעו ליעדן. גם מרבית החנויות נסגרו. ההסגרים שהוטלו על ערים רבות גרמו להאצה מהירה ולא צפויה בהיקף הסחר המקוון, והוא זינק בעשרות אחוזים ויותר. הקמעונאות המקוונת ומגזר המשלוחים פועלים בסימביוזה מושלמת מכיוון שיש לספק כל חבילה שהוזמנה באופן מקוון. לפיכך נהנו שני הסקטורים מצמיחה מרשימה.
לפני שהתפרצה הקורונה, היו בגרמניה ובארצות הברית ציפיות לצמיחה שנתית מואצת. דיברו בעיקר על ענף האלקטרוניקה. אלא שהקורונה טרפה את הקלפים ויצרה ביקוש ער לשירותי משלוחים בכל הענפים, עם דגש בענף המזון. גם כעת, כשהפעילות בעולם חוזרת בהדרגה לשגרה, צפוי שרבים יימנעו מקניונים, והביקוש לשירותי משלוחים ייוותר ברמה גבוהה בהרבה מזו שהייתה עד פרוץ המגיפה. אי אפשר להעריך את שיעור הגידול. בשנת 2018 דובר בשיעור גידול שנתי שנע בין 8% ל-9%. כיום, לפי הערכות שמרניות ובהתחשב בהמשך ההתפשטות, מדובר בשיעור גידול כפול.
חברות המשלוחים הגדולות, UPS ו-FedEx, הן דוגמה להיערכות נכונה של חברות לתקופת הצמיחה הבאה. שתי החברות שמות את יהבן על רכישת כלי רכב נקיים וחסכוניים. ההיערכות שלהן החלה בשנים האחרונות, הרבה לפני שהמשקים גלשו למיתון. החברות רכשו משאיות ומסחריות חשמליות המיועדות למשימות חלוקה עירוניות, ויש להן תצרוכת אנרגיה נמוכה ופליטת מזהמים אפסית. ההחלטות האסטרטגיות ארוכות הטווח שקיבלו החברות יאפשרו להן חיסכון ניכר בעלויות השוטפות בעתיד, ובשל כך רווחיות משופרת וצמיחה סולידית בת-קיימא.
לא מדובר בהצטיידות בלבד. ענקית המשלוחים FedEx השיקה מיזם משותף חדש למתן תמיכה במסחר אלקטרוני (E-Commerce Support) המיועד לעסקים קטנים ובינוניים. במסגרת הרחבת הפעילות, החברה חתמה על הסכם עם BigCommerce, פלטפורמת מסחר אלקטרוני של SaaS, שתעזור לעסקים קטנים ובינוניים ליזום ולהפעיל במהירות אתר סחר באינטרנט, במחיר סביר. בגלל מגיפת הקורונה, עסקים רבים נאלצו לסגור חנויות פיזיות והחלו לחפש דרכים לפעילות קמעונאית מקוונת. FedEx ו-BigCommerce משתפות פעולה. BigCommerce מציעה ללקוחות חדשים ארבעה חודשי שירות חינם, ו-FedEx מציעה שירותי משלוח מוזלים.
החברה המתחרה, UPS, הוגדרה על ידי ממשלות ברחבי העולם כעסק חיוני הפעיל "בתשתיות קריטיות". כיוון שכך, היא המשיכה לפעול בכל המדינות הגדולות תוך עמידה בדרישות הרגולטוריות. בארצות הברית החברה בחרה לפעול בחזית ההובלה הלוגיסטית, בשביל "הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום" (FEMA) וסוכנויות ממשלתיות פדרליות ומדיניות אחרות. בתחום הלוגיסטיקה, UPS תומכת ב-FEMA ובפרויקט Airbridge שלה באמצעות ניהול טיסות שכר ברחבי העולם. החברה סיפקה ציוד מגן אישי רב ל-FEMA, וסייעה במשימות אחרות הקשורות לבריאות. בחודש אפריל (שיא המשבר) הגדילה את מספר הטיסות ביותר מ-200 כדי להעביר מטען חיוני מציל חיים לארצות הברית ולאירופה.
שיגרה חדשה עם חששות רבים
הבורסות, ובפרט האמריקנית, התאוששו במהירות מהנפילות, בעיקר הודות להזרקת הכסף האמריקני. עם זאת, ברור שבשנת 2020 כל המדינות המפותחות יספגו האטה, עם ירידה בתוצר וזינוק במספר המובטלים. יש צפי למיתון.
בבוש לדוגמה צופים שלכלכלה העולמית יהיו אתגרים קשים בשנה הנוכחית, וכי המיתון ישפיע מאוד על ביצועיה בשנת 2020. בהתבסס על ההשפעות הידועות עד כה, בוש צופה כי ייצור הרכב יירד ב-20 אחוזים לפחות בשנת 2020. ברבעון הראשון של השנה ירדו מכירות הקבוצה ב-7.3%, כלומר הם כבר נמוכים מאוד לעומת אשתקד. בחודש מרס המכירות ירדו ב-17 אחוזים. בהתחשב בתנאי אי-הוודאות הרבים, בבוש לא יכולים לבצע תחזית לשנה כולה. היתרון של בוש הוא פעילותה במגוון תחומים, עם מגזרים עסקיים מגוונים. נכון לעכשיו החברה מתמקדת בצעדים נרחבים להפחתת עלויות ולאבטחת נזילות. בכלל זה הפחתות בשעות העבודה, קיצוצים בייצור שכבר קיימים במקומות רבים ברחבי העולם והפחתת שכר למומחים ולמנהלים, גם לבכירים.
מתאימים משאית לעבודה חלופית
בימים קשים כאלה, בחלק מענפי התובלה אין מספיק עבודה שתאפשר לצלוח את התקופה, ובענפי תובלה אחרים הפעילות רבה יותר. לפיכך בעלי משאיות רבים שוקלים לבצע התאמה של המשאית לעבודה אחרת. מבחינה תפעולית, המשאית היא כלי עבודה רב תכליתי. המשמעות היא שאפשר להתאימה לעבודה בענפים אחרים, אלא שבדרך כלל הדבר מצריך שינויים במרכב.
הביקוש לתובלה עירונית עולה ככל שאנשים נמנעים ממרכזי קניות. הפעילות של ענף המזון גדלה במידה ניכרת, וכך גם תובלה וחלוקה של מצרכים שנקנו ברכישה מקוונת. גם שירותים אחרים, כגון פינוי אשפה, תובלה בקירור מבוקר, ביוביות ופעילות בתחום התשתיות, נשארו יציבים למדי.
השידוך בין המרכב לשלדת המשאית איננו בגדר חתונה קתולית. חברות תובלה נדרשות כל הזמן להתאים את עצמן לדרישות השוק המשתנות, ורבות מהן מעדיפות להחליף מרכבים לפי צרכיהן במקום להשבית את המשאיות בגלל חוסר עבודה פרקי זמן ממושכים.
שינוי המרכב איננו משימה של מה בכך. במקרים רבים יש לבצע התאמות הדדיות, כך שהמרכב החדש יתאים למשאית, ולהיפך. מעבר לשינוי במרכב, לעיתים נדרש שינוי ברוחק הסרנים של המשאית, משיקולים של חלוקת עומסים, כאשר לכל מרכב יש מרכז כובד מסוים (תלוי בממדיו ובצורתו הגיאומטרית), והוא חייב להתאים למשאית. בד בבד השינוי צריך להתאים להוראות יצרן הרכב ולעמוד בתקנות התעבורה (כגון אורך השלוחה האחורית המותרת).
במקרים שבהם יש לשנות את רוחק הסרנים של המשאית, נדרשת "התערבות כירורגית" זהירה בעבודה שביצע במקור יצרן המשאית. לפני שמתחילים בעבודה כלשהי, יש לבחון בקפידה את תוצאותיה, כלומר להגיש תוכניות למהנדס כדי שיבצע סרטוט, יחשב עומסים ויבדוק אם המרכב המיועד להתקנה יתאים למשאית "המחודשת". לאחר מכן מומלץ מאוד לפנות למהנדס היבואן ולקבל ממנו הנחיות מדויקות באשר לביצוע העבודה. במרבית המקרים אפשר להיעזר במדריך המקוון של יצרן המשאית לבוני המרכבים.