מגה משאיות
כתבות
מועצת המובילים
לעמוד קודם

הארכת היתרי חומ"ס ומחסור בנהגים

29/07/2025
זמן קריאה: 2.5 דק'

בהתאם לסיכום עם מועצת המובילים, שרת התחבורה מירי רגב חתמה על טיוטת תקנות שירותי הובלה (הוראת שעה - חרבות ברזל), התשפ"ה־2025, שנועדו לתת מענה למחסור החמור בנהגים להובלת חומרים מסוכנים. המחסור נוצר בעקבות גיוסם של רבים מהם לשירות מילואים או לפעילות ביטחונית עקב המצב הביטחוני המיוחד שהוכרז בעקבות מתקפת המנע באיראן והמשך מלחמת חרבות ברזל.

להלן עיקרי התקנות, כפי שפורסמו ברשומות:

הארכת תוקף היתרים לנהגים: ההיתרים שתוקפם פג בין 1 במאי ל־30 בספטמבר 2025 מוארכים אוטומטית ל־150 יום מתום תקופתם או ממועד פרסום התקנות (המאוחר מהם), ולכל המאוחר עד 31 בדצמבר 2025. ההארכה תינתן אלא אם המפקח מצא כי הנהג אינו עומד בתנאים לקבלת ההיתר. מי שיימצא עומד בכל התנאים יקבל היתר חדש לתקופה של שנתיים, כולל תקופת ההארכה.

דחיית מועד השתלמות: נהגים שנדרשים לעבור השתלמות בתקופה הקובעת יוכלו לדחות אותה עד תום תקופת ההארכה, כלומר עד 31 בדצמבר 2025 לכל היותר.

התקנות נעשו בהתאם לסמכות שרת התחבורה, בהסכמת ראש הממשלה והשרה להגנת הסביבה, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

מועצת המובילים מודה למשרד התחבורה על התקנות שמאפשרות המשך תפקוד שוטף של משק החירום תוך שמירה על רמת הבטיחות בהובלת חומרים מסוכנים, אך מציינת שהתקנות נחתמו באיחור רב, שגרם נזק אדיר לנהגים, לחברות ההובלה ולמשק.

תקנות אלה אינן מייתרות את הבג"צ שהגישה מועצת המובילים בנושא. משרד התחבורה ביקש כבר פעמיים דחייה מבית המשפט להגשת תגובתו, ונתבקש להשיב על טענות המועצה עד 27 ביולי. התקנות לא יפתרו את הבעיה לאורך זמן, שכן תקופת ההארכה תסתיים, ומדי חודש יש עשרות פניות לחידוש היתרי חומ"ס והן מצטברות למאות, אף על פי שמשרד התחבורה והמשטרה הבטיחו שההליך לא יארך יותר מחודש.

המועצה הציעה פתרון רוחבי שכבר סוכם עליו בשנת 2023, אך לא יצא לפועל: תיקון התקנה, כמו באירופה, כך שחידוש היתרי חומ"ס יתבצע אחת לחמש שנים. פתרון זה ייתן יציבות לנהגים ולמשרד התחבורה.

מועצת המובילים התלוננה לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, על תפקודו הלקוי של גף מטענים במשרד התחבורה. ההעתק נשלח לשרה רגב ולמבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. במכתב נטען כי שלוש שנים מתמשך משבר חמור בגף מטענים, האמון על רגולציה חיונית - הנפקת רישיונות מוביל, מתן היתרי חומ"ס לנהגים וחידושם, אישור היתרי חומ"ס למשאיות חדשות וטיפול בהעברת בעלות. לפי התלונה, אין מענה טלפוני או בדוא"ל, וכל הפניות נותרות ללא תגובה.

בעקבות זאת נהגים אינם מקבלים היתרי חומ"ס במועד, משאיות מושבתות, והפגיעה הכלכלית נאמדת בעשרות מיליוני שקלים בשנה. בעתירה שהגישה המועצה לבג"ץ נכלל רק נושא אי־מתן היתרי חומ"ס לנהגים. יתר הכשלים אינם מטופלים.

המועצה ביקשה מהנציבות למצות את כל הכלים כדי להביא לתפקוד תקין של הגף.

דיון בכנסת: מחסור חמור בעובדים בענף ההובלה

בוועדה המיוחדת לעובדים זרים, בראשות ח"כ אתי עטייה, נידון מצב הבאת עובדים לענף המסחר והשירותים. הוועדה אישרה להגדיל את מכסת העובדים הזרים בענף ל־12,800 עובדים, אך ציינה שיש מחסור קבוע בכוח אדם לא מיומן, המגיע ל־200,000 עובדים.

מנכ"ל משרד הכלכלה, מרדכי גמיש, אמר שהמחסור גורם ירידה בתפוקה, עליית מחירים ופגיעה במוכנות לשעת חירום. לדבריו, גם אם יובאו 10,000 עובדים נוספים, זה יספק מענה ל־10% בלבד מהביקוש.

גבי בן־הרוש, יו"ר מועצת המובילים, הדגיש שהנהגים הם אלו שמניעים את כלכלת המדינה והביטחון. לדבריו, המחסור נעשה קריטי ויש השפעה של ממש על יוקר המחיה. הוא קרא לאישור יבוא נהגים זרים, וציין שגם אם יובאו 6,000 נהגים, זה לא יספיק.

לדברי דוד כוכבא, מנכ"ל המועצה, "שום דבר לא זז במדינה בלי משאית. לא יהיה ניקיון, לא מסחר ולא ביטחון."

בסיום הדיון קראה הוועדה לממשלה לאשר הבאת עובדים נוספים לענף ולהאיץ חתימה על הסכמים בילטרליים.

 

אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן