מגה משאיות
מבחני דרכים
מגה מסחריות
לעמוד קודם

איווקו דיילי 3.8

תפור לעיר ולעבודה יומיומית: תמרון מצוין וכושר נשיאה טוב מול נוחות קופצנית וממשק מיושן. הרכב זריז וחזק, אבל פחות מפנק בפנים. למי שמעדיף פרקטיות על פני פינוקים: תמרון קל בעיר וכושר עבודה גבוה

יוני קלרמן |  
10/09/2025
זמן קריאה: 5 דק'

לאיווקו דיילי יש מקום מיוחד בין כל המסחריות הנעות כיום על כבישינו. ראשית, זה הדגם הוותיק ביותר שמיוצר עם אותו שם, שיחגוג בעוד 3 שנים את יובל ה־50 שלו. הוא יצא לראשונה לשוק בשנת 1978, כפרויקט משותף עם חברת פיאט, שהייתה אז הבעלים של איווקו, ומאז ועד היום נמכרו יותר משלושה מיליון יחידות שלו.

נקודה אחרת שמייחדת את איווקו היא שבניגוד לכל הדגמים המסחריים האחרים, יש לו שלדה נפרדת ולא מרכב אחוד. מסחריות אחרות מוצעות עם שלדה נפרדת בגרסאות תא נהג ושלדה (מן הסתם), אבל דיילי הוא הרכב המסחרי הסגור היחיד שיש לו מבנה שכזה.

מעבר לכך, שלא כמו המסחריות האחרות בשוק, איווקו דיילי מוצע גם במשקל כולל של 7.0 טונות לעומת משקל כולל מרבי של 5.5 טון אצל האחרות.

איווקו לא מחדשת את הדגמים שלה בתדירות גבוהה. הדור הראשון יוצר במשך יותר מ־20 שנה, הדור השני יוצר במשך 15 שנה, והדור השלישי, הנוכחי, הושק בשנת 2014. אבל אין פירוש הדבר שהיא שקטה אל שמריה: הדגם שבחנתי לאחרונה, שהושק לפני פחות משנה בחו"ל והגיע אלינו לא מזמן, הוא כבר הגלגול השלישי של הדור האחרון.

החידושים במהדורה האחרונה אינם באים לידי ביטוי ממשי בעיצוב החיצוני, אבל מיישרים קו עם המגמות האחרונות בענף הרכב הן מבחינת קישוריות, הן מבחינת מסכים בתא הנהג והן מבחינת מערכות בטיחות וסיוע לנהג.

 

 

בטיחות, קישוריות ונוחות

מערכות הבטיחות של איווקו דיילי עומדת בתקן הבטיחות אירופי GSR וכוללות בלימת חירום אוטונומית (AEB), שמירה אקטיבית על הנתיב, זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, בקרת יציבות ובקרת אחיזה וחיישני חניה מקוריים. כמו כן הרכב מצויד במערכת בקרת שיוט אדפטיבית הפועלת במהירויות של יותר מ־30 קמ"ש.

מערכות המידע והבידור מופעלות באמצעות צג מגע מרכזי קטן מידות ומיושן למראה, וכוללות גם חיבור Bluetooth אלחוטי ואנדרואיד אוטו (באמצעות כבל). לוח המחוונים נראה הרבה יותר טוב, ומאפשר שפע של תצורות לבחירה ושפע של מידע על כל הקורה ברכב.

אביזרי הנוחות כוללים מושב נהג הידראולי עם כוונון לגב התחתון ומערכת מיזוג אוויר, אבל לא בקרת אקלים. תא הנהג מכיל שפע של מקומות אחסון, כולל תא גדול מתחת לשני המושבים הקדמיים. גב המושב האמצעי מתקפל כלפי מטה, ובמצב זה נחשף לוח מלחצת המחובר לגב המושב, שניתן לשליפה.

קומפקט לעיר, קל לתמרון

הדור השלישי של איווקו דיילי מגיע כעת בגרסת משקל חדשה, 3.8 טונות. גרסה זו מחייבת רישיון נהיגה C1 או רישיון נהיגה B אם הוא הוצא לפני שנת 2007. זו הפעם הראשונה שהדור הזה מגיע במשקל זה, והוא מוצע בשתי גרסאות: גרסה קצרה שנקראת Daily Van קומפקט, וגרסה ארוכה במיוחד שנקראת, באופן מפתיע למדי, Daily Van ארוך במיוחד.

לגרסה הקומפקטית, המיועדת לעבודה בשטחים צפופים למדי, אורך כולל של 5.2 מטרים ובסיס גלגלים של 3.0 מטרים בדיוק. המידות האלה קטנות מאוד, בייחוד לוואן באופן כללי ויחסית לדיילי במיוחד (לשם השוואה, לדגם הארוך במיוחד אורך של 7.3 מטרים וגובה כללי של 2.6 מטרים לעומת 2.24 מטרים בדגם הקומפקטי, ונפח תא המטען שלו הוא 16 מ"ק, יותר מכפול מזה של הדגם הקומפקטי).

דיילי הזה מיועד לעבודה בעיר, והמידות הקטנות משרתות אותו בנקודה זו. מה שיותר מסייע לו הוא כושר התמרון שלו. קשה לי להיזכר ברכב מסחרי גדול שהיה קל כל כך לתמרון. כדי לשים דברים בפרופורציה, הוא יותר קל לתמרון מהרכב הפרטי שלי, שהוא SUV בעל אורך כולל של 4.5 מ'. קוטר הסיבוב של הדיילי הוא 11.2 מ', נתון ממש מעולה, שנתרם מן הסתם מההנעה האחורית שברכב. לשם השוואה, לסיטרואן ברלינגו, שקצר מהדיילי במטר כמעט, יש קוטר סיבוב של 11.5 מטר. המשמעות היא שאפשר לתמרן את הדיילי הזה במקומות צפופים מאוד ללא כל בעיה.

לכושר התמרון תורמת גם תנוחת הישיבה הגבוהה מאוד, אבל המשמעות היא שהטיפוס לתא הנהג קצת יותר קשה, כי המדרגה הראשונה גבוהה מאוד יחסית למה שאני מכיר במסחריות אחרות. לא מדובר בהבדל גדול, עשרה ס"מ להערכתי, אבל ברכב שהנהג נדרש להיכנס אליו ולצאת ממנו לעיתים תכופות, זו לא נקודת זכות.

ליכולת התמרון מתווסף כושר העמסה גדול: 1,739 ק"ג, שאותו מוצאים בדרך כלל במסחריות בעלות מידות גדולות יותר. אבל כאן מדובר בגרסה הקטנה ביותר של רכב, שאפשר למצוא גם עם משקל כולל של יותר מ־7.0 טונות. ליכולת הנשיאה יש גם צד פחות מלבב, והוא קשיחות המתלים. איווקו דיילי קומפקט מגיב בחריפות רבה יותר למהמורות ופסי האטה מאשר מסחריות אחרות בגודל דומה. מן הסתם הנסיעה תהיה נעימה יותר כשהרכב עמוס, אבל עם נהג בלבד, הוא קופצני מאוד.

 

 

מנוע ותצרוכת דלק

המנוע של הדיילי הזה הוא לא המנוע שאני מכיר מדגמי דיילי שבחנתי בעבר. כל אלה היו מצוידים במנוע 3.0 ליטרים עם הספק של 170 כ"ס. לדיילי קומפקט מנוע 2.3 ליטר עם הספק קטן במקצת, 160 כ"ס, ומומנט של 400 נ"מ, שנופל רק מעט מזה של המנוע הגדול יותר. המנוע הזה, כמו אחיו הגדול, משודך לתיבה אוטומטית שמונה הילוכים מבית ZF, עם שני מצבי נהיגה: Eco (חסכוני) ו־Power (כוחני).

נהגתי כל הזמן במצב החסכוני, ונתון תצרוכת הדלק בנסיעת המבחן שלי אכן חסכוני: על פני מאתיים ומשהו קילומטרים, מרביתם מחוץ לעיר, הייתה תצרוכת הדלק שלי 10.6 ק"מ לליטר - נתון טוב בהרבה מכל מסחרית בגודל דומה שעליה נהגתי עד היום.

המחיר של דיילי קומפקט הוא 310,000 ש"ח + מע"מ, והוא משווק עם אחריות ל־4 שנים או 200,000 ק"מ.

סיכום

כמו הבדיחה הידועה על האיש שראה את חמותו נופלת לתהום עם המכונית החדשה שלו, דיילי קומפקט השאיר אותי עם רגשות מעורבים: מצד אחד, הוא מצטיין בכושר התמרון שלו, אבל מצד שני, מאכזב מבחינת נוחות; מצד אחד, יש לו הרבה אביזרי בטיחות ועזרים לנהג, אך מצד שני, ממשק המשתמש שלו נראה בחלקו ממש מיושן; מצד אחד, תצרוכת הדלק באמת יוצאת מן הכלל בפלח השוק הזה, אך מצד שני, קשה להיכנס אליו ולצאת ממנו. הציון הסופי תלוי אפוא בסדרי העדיפות שלכם.

 

כמה מילים על איווקו

חברת איווקו נוסדה לפני 50 שנה בדיוק כמיזוג של 5 יצרניות של רכב מסחרי ומשאיות, מהן 3 איטלקיות (כולל, די מפתיע, חטיבת המסחריות וחטיבת כלי הרכב הצבאיים של לנצ'יה), אחת גרמניה ואחת צרפתית. במשך השנים הקבוצה רכשה עוד ועוד יצרניות, בהן חטיבת המשאיות של פורד, חברת פגאסו הספרדית וחברת המשאיות הבריטית סדון-אטקינסון. היא התרחבה גם לייצור אוטובוסים ולפעילות בתחום הצבאי.

השם איווקו עצמו הוא ראשי תיבות של Industrial Vehicles Corporation (חברת רכב תעשייתי). במשך השנים היא המשיכה לייצר דגמים של חברות שרכשה עם שמם המקורי, אך כיום כל כלי הרכב האזרחיים שלה מיוצרים בשם איווקו.

ממש בימים אלה נרכשה הפעילות האזרחית של איווקו על ידי קונצרן הענק ההודי טאטא, ליתר דיוק על ידי טאטא מוטורס, יצרנית הרכב החמישית בגודלה בעולם, והצטרפה בכך לחברות מוכרות אחרות כגון יגואר לנד-רובר הבריטית ודייהו הקוריאנית, שהן חלק מקבוצת טאטא מוטורס.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן