משאית התובלה התנגשה בענף והמטען ניזוק
התעשייה האווירית לישראל הגישה תביעה ימית-כספית על סך 590,000 ש"ח נגד חברת טרנסוורלד לוגיסטיקה משוהם וחברת הביטוח הפניקס. נטען כי בחודש ספטמבר 2021 ביקשה התעשייה האווירית להוביל מהודו לישראל 11 יחידות מכ"ם צבאי בהובלה יבשתית על גבי גרורים (טריילרים) מחצרי הספק בעיר בנגלור שבהודו לנמל קוצ'י, וממנו בהובלה ימית לנמל אילת.
הנתבעת, חברת טרנסוורלד לוגיסטיקה, חברה לשילוח בינלאומי, נטלה על עצמה להסדיר את ההובלה, לשלח, לתאם ולהנחות את כל הגורמים, ולנקוט בכל הפעולות הנדרשות לשם הובלת המטען האמור ואיסופו מהספק בעיר בנגלור, הובלתו לישראל ומסירתו לידי התעשייה האווירית כשהוא במצב טוב, תקין ושלם. עצמה טרנסוורלד גם נטלה על עצמה לבטח ולהסדיר למטען כיסוי ביטוחי ימי מסוג "כל הסיכונים" ו\או לפי סעיפי "מכון המטענים A" באמצעות פוליסת ביטוח מטענים פתוחה על שמה של טרנסוולרד ו\או לקוחותיה.
עוד מצוין בכתב התביעה, כי הפניקס נטלה על עצמה לבטח את המטען תחת פוליסה ימית פתוחה להצהרות רטרואקטיביות מסוג ו\או היקף של "כל הסיכונים" ו\או לפי "סעיפי המכון מטענים A". בכתב התביעה נאמר, כי במהלך ההובלה היבשתית של המטען התנגש נהג של אחת המשאיות בענף של עץ שהיה בצד הדרך, אשר פגע בחלק העליון של אחת מיחידות המטען ובאנטנה המותקנת עליה, ובכך נגרם נזק ליחידה אחת של המטען.
בתביעה נטען, כי טרנסוורלד התרשלה בשינוע ו\או בהובלת המטען במצב טוב, תקין ושלם, כפי שנמסר להובלה על ידי הספק, וכן התרשלה במתן הוראות או הנחיות בקשר לאופן שיש להובילו ולשנעו בהתאם לסוגו ו/או מאפייניו ו\או בפיקוח על ביצוע הנ"ל.
כמו כן התרשלה טרנסוורלד כאשר לא דאגה לתת לכל גורמי ההובלה הוראות הובלה נכונות או מלאות או מתאימות לסוג המטען ו\או למידותיו ו\או למאפייניו, והתרשלותה זו והפרת התחייבויותיה גרמו נזקים לתעשייה האווירית.
בתביעה נאמר, כי אירוע הנזק ונסיבותיו מכוסים בפוליסה שהוציאה הפניקס, שכן המשאית שעליה הובלה היחידה שניזוקה התנגשה בענף עץ בצד הדרך. בשל כך נגרם הנזק לאנטנה המותקנת על גג היחידה, וניזוקה.
לדברי התעשייה האווירית, אירוע הנזק חוסה תחת הגדרה של התנגשות כלי ההובלה בחפץ חיצוני לכלי המוביל, ומשכך מכוסה בפוליסה שהוציאה הפניקס. ואולם הפניקס דחתה את הכיסוי הביטוחי לאירוע הנזק בנימוק שהוא מוגבל אך ורק למצב שבו כלי הרכב המוביל (להבדיל מהמטען שעליו) התנגש בגורם חיצוני. לדברי התעשייה האווירית, מדובר בפרשנות שגויה של תנאי הפוליסה ואף בחוסר תום לב מצידה של הפניקס.