מגה משאיות
ניוזלטר מגה משאיות
מגה משאיות גיליון 38
לעמוד קודם

סטנדרטים חדשים בתובלה של גרורים ונתמכים

השופטים בתערוכת כלי הרכב המסחריים שהתקיימה לאחרונה בהאנובר, סיווגו את התחרות לפי קטגוריות. בכל קטגוריה 3 זוכות. בכתבה זו החידושים הבולטים ביותר בפלח השוק של הגרורים והנתמכים כפי שהשתקפו בתערוכה

יצחק דוידוף |  
04/11/2024
זמן קריאה: 9 דק'

ענף הגרורים הכבדים נחשב ענף שמרני, כמעט נטול חידושים, שבו מרבית העבודה היא עבודת מסגרות פשוטה וחסרת מעוף. אלא שכבר בכניסה לתערוכת כלי הרכב המסחריים IAA 2024 ניכר שהמציאות שונה בתכלית השינוי. האירופים לקחו ברצינות רבה את פיתוח הגרורים כדי להפוך את התובלה ליעילה, בטוחה ובת-קיימה. כיום, שלושת הפרמטרים האלו מכתיבים את ייצור הגרורים, לפיכך הענף עבר מהפכה הן מבחינת מחקר ופיתוח והן מבחינת תהליכי הייצור המתקדמים.

תערוכת IAA 2024 שמה את ענף הגרורים במרכז תשומת הלב, לפחות בכל הקשור לחברות התובלה המחפשות את הפתרונות המתאימים ביותר לצרכיהן הייחודיים. התערוכה המקצועית מתמקדת בענפים משאיות וגרורים, ומאפשר לחברות התובלה להכיר ולבחון את מיטב החידושים בענף. אלו היו הפעם רבים מאוד.

במרכז העניין של התערוכה היו הפעם משקל (בשלדה ובמרכב), אווירודינמיות - גם היא תורמת להפחתת תצרוכת הדלק, יישום של פטנטים שאמורים לייעל את התובלה וכמובן מעבר לתובלה נקייה ובטוחה. לדברי נשיאת האגודה הגרמנית לתעשיית הרכב (VDA), הילדגרד מולר, "תערוכת IAA Transportation 2024 מדגימה היטב כיצד מגזר הרכב המסחרי מתקדם לניטרליות אקלים באמצעות טכנולוגיות חדשניות ודגמי קונספט שצופים קדימה."

תחרות גרור השנה 2025

גולת הכותרת של תערוכת האנובר לכלי רכב מסחריים הייתה ללא ספק הכתרת הזוכה בתחרות גרורי השנה לשנת 2025 (International Trailer Award 2025). הרבה מאוד תקוות וחששות מלווים מדי שנה את יצרני המשאיות האירופים. כולם מעוניינים לזכות בתואר, שמוסיף להם הרבה כבוד, מוניטין ומכירות. כדי להפיג את המתח הוחלט להודיע על הזוכים בתחרות כבר בערב פתיחת התערוכה, בטקס שבו השתתפו מרבית ראשי הענף שהגיעו מכל קצוות תבל. מאות אנשים השתתפו בטקס ההכתרה, בהם בכירי ענף הרכב בעולם.

צוות השיפוט הבינלאומי המקצועי (המכונה IToY) אמון על בחירת גרורי השנה. על חבר השופטים מוטלת אחריות רבה, והוא מחויב לשמירה קפדנית על אובייקטיביות, בהתאם לכללי השיפוט.

בהתבסס על כללי תחרות המשאית הבינלאומית של השנה (IToY), הפרס השנתי מוענק לגרורים שהוכנסו לשוק ב-12 החודשים הקודמים ותרמו את התרומה בעלת המשמעות הרבה ביותר ליעילות התובלה בכבישים. החלטת חבר השופטים הנוכחית מסתמכת על מספר קריטריונים קריטיים, בהם חדשנות טכנולוגית, נוחות, בטיחות, יכולת נסיעה, יעילות אנרגטית, טביעת רגל סביבתית ועלות בעלות כוללת (TCO).

לצוות השופטים בתחרות הייתה משימה קשה במיוחד בקביעת הזוכים בשל התחרות הצמודה והרצון של יצרני הרכב להבליט את חידושיהם. הפעם נקבע צוות שופטים נפרד לכל אחת מהקטגוריות, והושם דגש ברקע המקצועי, בניסיון ובוותק של השופטים, כל אחד בתחומו.

צוות השופטים הורכב מ-24 עיתונאי רכב אירופים בכירים מ-24 מדינות באירופה, ממדינות מזרח אירופה ועד אירלנד במערב, כולם מתחום ההובלות. שופטים הגיעו גם ממדינות סקנדינביה שבצפון ועד מדינות דרום היבשת.

כדי להקל, ולו מעט, את המשימה, התחרות חולקה למספר קטגוריות. בכל קטגוריה נבחרו שלושת המובילים. להלן נציג בקצרה את החידושים המרכזיים.

 

 

קטגוריית גרורי קונספט חדשניים

נתמך הקירור Kögel Cool Liteshell

יצרנית הגרורים הגרמנית קוגל זכתה במקום הראשון בקטגוריה גרורי קונספט בזכות נתמך חדש שהציגה, המיועד לתובלה בקירור מבוקר, עם הינע חשמלי יעיל ונקי.

בקוגל טוענים שהנתמך החדש, Kögel Cool Liteshell, הוא פרי תכנון של מספר גורמים, ובהם הרצון לתובלה נקייה, שקטה ובת-קיימה, לצד אילוצים שנובעים משוק תחרותי מאוד, תקנות מחמירות לתובלת מוצרים בקירור ודרישות שוק גוברות לאיכות גבוהה ואמינות. כל אלה מעלים את הצורך בתקני איכות חדשים.

רשתות הלוגיסטיקה דורשות תובלה שעוברת לדיגיטליות מקוונת לצורך מעקב ותיעוד של התובלה המיוחדת למזון מקורר. גם שינויי האקלים המתמשכים תורמים לגידול בביקוש לתובלה בקירור בהיקפים שלא היו קיימים עד כה.

הנתמך החדש חדשני, חסכוני, אמין, בר-קיימה, חוסך משאבים ובעל יתרונות מוחשיים. KÖGEL COOL LITESHELL החדש מייצג בחירה ייחודית של חומרי גלם ותהליכי ייצור ייחודיים שמפחיתים את המשקל העצמי ב-700 ק"ג. ההשפעות המיידיות הן תצרוכת דלק נמוכה יותר, טווח נסיעה גדול יותר, מטען רב יותר ופחות פליטות 2CO.

לכך מתווספת מעטפת חיצונית הכוללת שכבת כיסוי מפוליאוריטן תרמופלסטי (TPU) במקום פלדה. למעטפת החיצונית החדשנית רמה גבוהה של עמידות ויציבות, והיא מפחיתה מאוד את תדירות התיקונים ומבטיחה תיקון קל בכל מקום. משמעות נוספת היא היעדר קורוזיה ברכיבים החיצוניים, הפחתת תיקונים ושמירה על ערך הנתמך.

ההשפעות הבולטות של כל אלה הן זמינות רבה יותר, זמן פעולה רב יותר ויעילות כלכלית מרבית.

בפיתוח של הנתמך החדש השתתפו ענקית הקירור טרמוקינג וחברת BPW שמתמחה בסרנים ומתלים. הגג והקירות הצידיים עשויים באמצעות טכנולוגיית הפנלים הקלים LITESHELL. בשל המבנה הייחודי של הגג, חומרי האיטום מיותרים ומים אינם מצטברים עליו.

ברצפה איברים צולבים מסיבי זכוכית מחוזקים בפלסטיק (GRP) במקום קורות עץ כבדות סטנדרטיות. מסילות עוגן כפולות בפנים מאפשרות גמישות מרבית בשימוש.

בחלק התחתון יש שלדה קלת משקל עם דפוס עלה תלתן. לשלדה משקל נמוך והיא עמידה לעשרות שנים.

קוגל בחרה להשתמש ברכיבים החשמליים העדכניים ביותר תואמי סטנדרט VECTO כגון ePower Axle שסיפקה חברת BPW כדי לייצר אנרגיה תוך כדי נסיעה.

בשורה התחתונה, המשקל העצמי הנמוך חוסך בסביבות 0.3 ליטר דלק לכל 100 ק"מ ומפחית את פליטת ה-CO2 בשמונה גרם לק"מ, כל אחד מהם תורם בערך 1%. אם משקל המטען הגדול יותר מנוצל במלואו ומשונע מלוא המטען, כל נסיעה שהיא ה-32 במספר תהיה למעשה ללא עלות.

 

 

שמיץ' קרגובול: Curtainsider S.CS X-TOUGH with EcoFIX-Body

יצרנית הגרורים הגדולה באירופה, שמיץ' קרגובול, זכתה במקום השני בקטגוריית הקונספט בזכות הנתמך החדשני שלה, בעל וילונות צידיים חזקים בשילוב מרכב מסוג EcoFIX-Body.

נתמך הווילונות החזק S.CS X-TOUGH פותח על ידי מהנדסי שמיץ' קרגובול במיוחד למדינות שמפעילות מגבלת משקל כולל של 44 טונות. הנתמך משתלב עם שאר השלדות של שמיץ' קרגובול על השלדה המגולוונת והמוברגת שלו. שלדת X-TOUGH מיועדת לשווקים הדורשים משקל כולל של יותר מ-40 טונות, ומרשימה בחוזק הכיפוף והפיתול הגבוה שלה.

מרווחי קורות צולבים של פחות מ-400 מ"מ במבנה השלדה הופכים את הרכב לחזק וגמיש במיוחד. הרצפה עשויה מדיקט 30 מ"מ ותוכננה במיוחד להתמודד עם טעינה ופריקה בתדירות גבוהה, בעומסים גבוהים של סרני מלגזה. לנתמך קיבולת רצפה סטנדרטית של 9.5 טונות, והוא זמין כעת עם אחריות מורחבת של 36 חודשים.

על רקע מחירי הדלק הגבוהים והצורך להפחית את פליטת הפחמן, חברות התחבורה והלוגיסטיקה דורשות פתרונות מעשיים שיסייעו להן להפחית את הצריכה בציי הפחמן ולהקטין את טביעת הרגל הסביבתית שלהן. עם גוף EcoFIX האווירודינמי, שמיץ' קרגובול מציעה קונספט חדשני ובר-קיימה של גרור, שהוא הן אדיב לסביבה והן מפחית עלויות למגזר התחבורה.

גוף EcoFIX האווירודינמי הוא פתרון אידיאלי להובלת סחורות אופקיות, שטוחות וכבדות כגון גלילי פלדה. יש לו חלק אחורי אווירודינמי קבוע. לכלי הרכב גובה קדמי כולל של ארבעה מטרים. הודות לעיצוב אווירודינמי, הוא משמש חלופה חוסכת דלק.

הגוף משולב עם POWER CURTAIN נטול הרצועות, המאושר לפי תקן DIN EN 12642 קודXL. לולאות הברזנט המשולבות בברזנט POWER CURTAIN מציעות אפשרויות של אבטחת עומס גמישות וטיפול קל. גרסאות הגוף האווירודינמיות EcoFLEX ו-EcoVARIOS המתכווננות לגובה מציעות גמישות רבה יותר ומאפשרות הובלה בנפח גבוה.

עיצוב השלדה המודולרי תורם לרכישה פשוטה של חלקי חילוף ומפשט מאוד את התיקונים. הגלוון הופך את השלדה לעמידה בפני קורוזיה ומציע הגנה אופטימלית מפני חלודה. שמיץ' קרגובול מעניקה עשר שנים אחריות נגד חלודה על כל החלקים המגולוונים בשלדה.

 

הנתמך האווירודינמי של OKT

למקום השלישי בקטגוריית הקונספט הגיע הנתמך האווירודינמי של חברת OKT, הודות לתכונת ה-Aerostep שלו ועיצוב מרשים שתורם לחיסכון בדלק. בחברת OKT טוענים ש-Aerostep היא תכונה חדשנית הכוללת סולם סגור וגישה פנימית שמשפרת את העיצוב האווירודינמי של הרכב. תכונה זו ממזערת את מקדם הגרר, משפרת את יעילות הדלק ומקלה את השימוש.

הגג האווירודינמי החדשני, AeroRoof, משלב אלגנטיות ובטיחות. הוא לא רק מוסיף מגע אסתטי לרכב אלא גם משפר את יעילות הדלק. עם בקרות אוטומטיות מתקדמות ותכונות אבטחה מקיפות, הוא מעלה שלב את חוויית הנהיגה.

 

קטגוריית בטיחות

התקן הגנה תת-רכבי של SDG

חברת SDG קטפה את הבכורה בקטגוריית הבטיחות עם השקה בינלאומית של התקן הגנה תת-רכבי טלסקופי מתקפל. כידוע, התקן הגנה תת-רכבי מיועד להגן על כלי רכב קלים שעלולים לפגוע בגרור או בנתמך מאחור. הוא מונע מהם להידחק אל מתחת למרכב הגרור הגבוה בתאונה מסוג חזית-אחור. בגלל הבדלי הגובה בין גרור לרכב פרטי, כל תאונה שבה הרכב הקל נמצא מאחורי הגרור עלולה להיות קטלנית לנוסעי הרכב הקל.

התקן ההגנה התת-רכבי החדש Foldable and telescopic underrun protection - TKU - ניתן להרמה, להורדה, להכנסה פנימה או להוצאה החוצה על ידי המפעיל, וזאת בקלות רבה. אפשר לנעול את ההתקן בכל מצב כדי שימשיך לשמש כהתקן הגנה תת-רכבי יעיל.

 

מערכת רדאר של Aspöck

מערכת הרדאר של Aspöck, דגם RADC 2.0, היא הממד הבא בניטור שטח אחורי לגרורים, לנתמכים ולמשאיות. ליחידה מהדור השני חיישן מכ"ם חסון שאחראי על שטח ניטור גדול של 10x3 מטרים. כלי הבטיחות המעשי מהיר להרכבה וקל להתקנה מחדש. כאשר הילוך אחורי משולב, המערכת מופעלת אוטומטית ומנטרת את אזור החזרה לאיתור עצמים קשיחים ונעים. המערכת מאפשרת לנהג המשאית התרעה קולית אמינה על כל אובייקט שנמצא מאחור, בשדה הראייה המת.

גם טווח הזיהוי של החיישן משתנה. אפשר להגדיר אותו באופן ספציפי כך שיתאים לכלי רכב ולדרישות מסוימים. המערכת תואמת למודולי EBS מיצרנים מובילים ולטריגרים נשלטי פונקציית בלימה המשתלבים עם החיבור הזה.

מערכת חדשנית ומשולבת לזיהוי תנועה חוצה, פירושה שה-RADC 2.0 מזהה אובייקטים דינמיים באזור זיהוי מורחב. המערכת מבוססת על חיישן מכ"ם שמעביר מידע אקוסטי, ויזואלי והפטי לנהג ולסביבה. חיישן המכ"ם הוא שדרוג טכני המכסה אופטימלית את השטח הגדול והבלתי נראה בחלקו האחורי של הקרוואן, עם זיהוי שדה ראייה של 180 מעלות.

מערכת ניטור המרחק מזהה לא רק עצמים מאחורי הרכב אלא גם עצמים דינמיים ממהירות מוגדרת, בצד, בטווח זיהוי מורחב, שהורחב במיוחד לזיהוי תנועה חוצה. בהתבסס על זיהוי כזה, כל אותות הניטור מופעלים זה אחר זה, והביפר - אות הזיהוי האקוסטי - מושמע. שתי מנורות סימון משדרות אות אזהרה חזותי מהבהב.

ברגע שמצב בלימת חירום ביחידת הבקרה של Aspöck מופעל בנסיעה לאחור, המשוב ההפטי מועבר לבלמים החשמליים (EBS) של הגרור בדרך של בלימה יזומה בפתאומיות, שהיא דרך יעילה למניעת התנגשויות.

מערכות Aspöck RADC 2.0 ו-RDC-Premium מפחיתות ומונעות במידה רבה נזקי התנגשות. הדבר מגביר את הבטיחות וחוסך עלויות תיקון אדירות, במיוחד לרכבי קירור שבהם אי אפשר לתקן מארזים בקלות, במהירות או בזול.

חידוש נוסף בקטגוריית מוצרים זו הוא האפשרות לנטרל את המערכת באמצעות שילוב שפותח במיוחד. נהגים יכולים פשוט לבטל את המערכת בתא הנוסעים במקרה של דרישות מיוחדות או תנאי נהיגה בחורף.

מדידת המרחק המדויקת עם זיהוי תעבורה צולבת של RADC 2.0 היא פתרון פשוט של Plug & Play עם תקשורת (CAN), שמאפשרת הסטה למרחק ותואמת לכל מותגי EBS המובילים.

אפשר להגדיר פרמטרים של מערכת RADC 2.0 כגון מצב הרכבה, לחצי בלמים או מרחקים באמצעות תוכנת התצורה של Aspöck עצמה. פתרונות כבלים מותאמים אישית של Aspöck מבטיחים פריסה ברורה על הגרור.

 

שמיץ' קרגובול: רכיבי בטיחות לפי תקני TAPA

יצרנית הגרורים שמיץ' קרגובול מהמובילות באירופה החליטה להעלות את רמת הסטנדרטים של הרכיבים הבטיחותיים בגרורים ובנתמכים מתוצרתה. ציוד הבטיחות החדש של נתמך מדגם S. KO COOL זכה להסמכה בהתאם לתקני TAPA TSR1 2023. מדובר ברמה הגבוהה ביותר של הארגון להגנת נכסים בתובלה, Transed Asset Protection Association (TAPA TSR). בארגון חברים יצרנים, ספקי שירות לוגיסטיים, משלחי מטענים ורשויות אכיפת החוק. הוא מיישם שיטות ונהלים מוכחים לשיפור האבטחה של נכסים יקרי ערך ברחבי העולם ונועד לצמצם הפסדים בשרשרת האספקה.

נציגים של שמיץ' קרגובול, ארגון TAPA ומכון הבדיקות העצמאי DQS' התכנסו למסירה הרשמית של התעודה ב-IAA TRANSPORTATION בהאנובר. נראה כי סמי טריילרים של שמיץ' קרגובול מוכנים כעת ל-TAPA, לגרסה האחרונה של תקני TSR-1.

וולקר פלטאו, ראש חטיבת הקירור בשמיץ' טוען, כי רמת אבטחה בלעדית זו אפשרית רק עם תשתית הקישוריות הכלולה בפתרון הטלמטיקה TrailerConnect מבית שמיץ' קרגובול. שמיץ' מציעה כעת ללקוחותיה נתמך קירור בעל תקני הבטיחות הגבוהים ביותר של TAPA, ואלו יאפשרו רמת אבטחה ​​טובה יותר של כל שרשרת האספקה. בשמיץ' מבטיחים, כי הקשר ההדוק עם ארגון TAPA יימשך בעתיד כדי לעצב דרישות בטיחות עתידיות.

 

ציוד בטיחות תואם תקן TAPA

כדי לעמוד בדרישות הגבוהות להגנה על סחורה בעלת ערך גבוה ורגיש בתהליך ההובלה, מערכת אזעקה ותקשורת משולבת ברשת TrailerConnect® ומפעילה אזעקה קולית אם מישהו מנסה לפתוח את הקרוואן ללא אישור. יתרה מזו, מערכת נעילת הדלת האלקטרונית TL4 מבטיחה שהמשא מוגן מגישה של צדדים שלישיים שאינם מורשים. הדבר אפשרי רק עם פתרון הטלמטיקה המרושת TrailerConnect® מבית שמיץ'.

משתמשים יכולים להגדיר מיקומי טעינה ופריקה בפורטל TrailerConnect®, שבו מערכת נעילת הדלת פותחת אוטומטית את הנעילה של הקרוואן עם ההגעה או נועלת אותו בעת היציאה. יש להגדיר אזורי Geofence רק פעם אחת, בפשטות ובנוחות, בפורטל TrailerConnect®. יתרה מזו, לאחר סגירת דלת הגרור אפשר להפעיל נעילה אוטומטית כללית בלחיצת כפתור בפורטל TrailerConnect® או באפליקציית beSmart.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן