קנס למי שלא ימנע העמסת מטען חורג במשאיות
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה לקריאות שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ בועז טופורובסקי לתקן את חוק שירותי הובלה. ההצעה נועדה להתמודד עם מציאות שבה עבריינים מעמיסים על משאיות מטען שלא לפי מה שמתיר להם הרישיון, הרבה יותר מהמשקל המותר, והדבר מביא לתאונות.
ח"כ טופורובסקי הסביר, כי יש קונצנזוס סביב הצעת החוק. יש פי חמישה יותר הרוגים בתאונות במעורבות רכב כבד, ו-30% מההרוגים בתאונות דרכים נהרגו בתאונה שבה היה מעורב רכב כבד. "יש הרבה עבריינים שפועלים בניגוד לתנאים שנקבעו ברישיון הרכב ולכן חשוב שנטפל בזה", אמר. הוא אף הסביר כי כיום נהג שעובר עבירה צפוי לקנס. הכוונה היא לא לבוא בטענות רק לנהג אלא גם למעסיק שלו שהכריח אותו לעבור את העבירה. במקרה הזה, קובעת ההצעה, הקנס יהיה עד 75,300 שקלים.
סגן היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד דוד טמיר ציין, כי במקור ההצעה הוכנה כהצעה ממשלתית, אך בשלב הערות הציבור הבינו במשרד שיהיה קשה ליישם אותה בנמלים. זה מה שבלם אותה. הוא הוסיף כי הנוסח הנוכחי מקובל על המשרד, ובכלל זה החרגת הנמלים על רקע קשיי היישום. עוד אמר, כי קנס של 75,300 שקלים ירתיע נושאי משרה בתאגיד שהפר את החובה לפקח ולמנוע ביצוע עבירות.
היו"ר ביטן ביקש לדעת אם המנהל הוא זה שיקבל את הקנס או התאגיד.
עו"ד טמיר השיב, כי אם נעברה עבירה ונושא המשרה בתאגיד לא עשה הכול כדי לפקח ולמנוע את ביצועה, תחול עליו אחריות.
נציג המשטרה, רפ"ק אבנר גרוס אמר, כי זה מסוג העבירות שכדי לגבש תשתית ראייתית לגביהן נדרשת חקירה.
בהקשר זה ציינה מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב וארגונים במשרד התחבורה, דלית רגב, כי לפקחי המשרד אין עדיין סמכויות אכיפה.
עו"ד טמיר הוסיף, כי ההליך שמתעכב הוא עצם הסמכת הפקחים. הדבר ממתין להסכמת משרד המשפטים.
בעקבות זאת אמר היו"ר ביטן, כי המלחמה בתאונות הדרכים צריכה להיות פעולה משולבת של כל משרדי הממשלה, לא רק של משרד התחבורה. הוא קרא למשרד המשפטים להאיץ את ההליך ולאשר את הסמכת הפקחים, והודיע כי יכנס את הוועדה לעקוב אחר הטיפול.
בדיון נדונה גם אחריות מוסר המטען. גם במקרה זה נקבע, כי מוסר מטען שלא יבדוק את התאמת המטען לתנאי הרישיון ברכב יהיה צפוי לקנס זהה של 75,300 שקלים. עם זאת הוחלט להחריג את הנמלים, ולקבוע שאם מוסר המטען הוא הנמל, לא יחול עליו הקנס.
עו"ד טמיר ביקש לדחות את ביצוע החוק ב-3 שנים כדי לפתור את בעיית הנמלים.
היו"ר ביטן סירב, ואמר כי אם משרד התחבורה רוצה לפתור את זה, הוא יכול להגיש בעצמו הצעה לתקן את החוק ולהחיל אותו גם על הנמלים.
קצין הבטיחות בתעבורה של נמל אשדוד, אלברטו אמסלם הסביר, כי הנמלים נותנים שירותי טעינה ופריקה בלבד, ואינם אחראים למטען עצמו. "לפעמים מגיעים מספר מטענים ויש נציג של היבואן או עמיל מכס שאומרים לעובדי הנמל מה להעמיס ולאן. המטרה הייתה שבעלי החברות שמטילים אימה על הנהגים יישאו באחריות. הנמלים לא שם, אנחנו שומרים על החוק. הסחורה היא לא שלנו, ולא צריך להפוך אותנו לשוטר", אמר אמסלם.
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש אמר, כי נמל אשדוד הוא היחיד שאוכף, וקרא לא להחריג את הנמלים. "אם ברישיון רכב כתוב שאסור להוביל מכולות, מי מעמיס את המכולה? זה הנמל. יש שלושה מיליון העמסות כאלה בשנה, אז למה הנמל לא צריך למנוע ביצוע עבירה?" שאל בן הרוש.
היו"ר ביטן קיבל את ההצעה להחריג את הנמלים, ואמר כי הדבר יטיל על הנמלים מעמסה שלא יוכלו לעמוד בה. "אם משרדי הממשלה רוצים שהנמלים יהיו בפנים, שישבו איתם ויביאו תיקון ממשלתי להצעת החוק הזו", אמר.
לפי ההצעה שאושרה, נושא משרד בתאגיד יהיה פקח ויעשה ככל האפשר כדי למנוע את ביצוע העבירות. מפרי החוק צפויים לקנס של עד 75 אלף שקלים וקנס של פי ארבעה לתאגיד. עבירה שנעשתה על ידי תאגיד או עובד מעובדיו, חזקה שנושא המשרה הפר את חובתו לעשות ככל האפשר כדי למנוע אותה, אלא אם הוכיח אחרת. גם מוסר המטען יבדוק את התאמת המטען לרישיון הרכב, וידרוש מהמוביל להפסיק העמסה של מטען שאינו תואם. העונש על הפרת ההוראה הזו גם הוא נקבע על קנס של עד 75 אלף שקלים.
ההצעה אושרה בוועדה לקריאות שנייה ושלישית פה אחד בתמיכת היו"ר ביטן. המציעים הם ח"כ טופורובסקי וחברי הכנסת שלום דנינו ואליהו ברוכי. היא תיכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומה ברשומות.
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב