מגה מוסך
אירועים ותערוכות
אירועים ותערוכות בעולם
לעמוד קודם

תערוכת כלי הרכב המסחריים בהאנובר

​גולת הכותרת של תערוכת IAA TRANSPORTATION, תערוכת כלי הרכב המסחריים שהתקיימה לאחרונה בהאנובר שבגרמניה, הייתה ללא ספק חשמול של ציי התובלה וההסעות

יצחק דוידוף |  
12/12/2022
זמן קריאה: 15 דק'

מחשמלים את ציי התובלה וההסעות. זו ללא ספק גולת הכותרת של תערוכת IAA TRANSPORTATION, תערוכת כלי הרכב המסחריים שהתקיימה לאחרונה בהאנובר שבגרמניה. מדובר בתערוכה הגדולה והחשובה ביותר באירופה, אשר עוסקת במשאיות, באוטובוסים, במסחריות קלות, בחלפים, במערכות ובשירותים לענף. נקדים ונאמר שהפיכת התובלה לחשמלית, משמעה שינוי קונספציה של רכש והתנהלות בענף שנחשב שמרן ביסודו.

מזג האוויר הסגרירי בהאנובר סיפק השנה תפאורה הולמת לאווירה הכללית באולמות התצוגה בתערוכה. ארבע שנים חלפו מאז נחתמה התערוכה הקודמת בשנת 2018, טרם החלה מגפת הקורונה, וכעת נראה כי החששות שהיו עם ביטול התערוכה שהייתה אמורה להיערך בשנת 2020, רק מתעצמים. מגפת הקורונה אומנם דעכה, וכולם סברו שהענף יתחיל להאיץ ובגדול, אלא שאז החלה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה וטרפה את הקלפים.

לפני ארבע שנים, כשהתקיימה התערוכה הקודמת, הענף היה בתנופה של צמיחה וגידול, ואילו השנה הכלכלה האירופית, כמו מרבית הכלכלות המפותחות בעולם, נמצאת במצב של האטה חריפה בצמיחה. שילוב הפרמטרים בעייתי מאוד לענפי התובלה וההסעות.

רוסיה הפסיקה לספק גז למדינות אירופה, והדבר יחייב את המדינות לבחור: אספקת אנרגיה למפעלי התעשייה, להנעת טורבינות ליצירת חשמל, לתאורה, או לחימום הבתים בחורף המתקרב. בד בבד הריבית עולה, ובאופן חד. הדבר מייקר מאוד את עלויות המימון של הרכב הכבד, ועימו את החזר ההשקעה.

כאשר מחירי האנרגיה גבוהים מאוד, ההשקעות במשק ובתשתיות מצטמצמות, ועימן הביקוש לשירותי תובלה. ההאטה הגלובלית גורמת לכל חברת תובלה לבדוק בקפדנות כל החלטה על רכש חדש. לא בטוח שלרכב תהיה מספיק עבודה בעתיד, והעלויות מוסיפות הרבה להוצאות.

לריבית הגבוהה יש מחיר, ובראש ובראשונה - יש פחות אישורים לעסקאות מימון לרכישה של משאיות, אוטובוסים וגרורים. הבנקים וחברות הליסינג בודקים בשבע עיניים את יכולתה של חברת התובלה או חברת ההסעות להחזיר את ההשקעה, וכל ספק גורם לדחיית העסקה. בלי אישור מימון, עסקת הרכישה החדשה לא תתבצע בדרך כלל. האווירה הזאת מזכירה את מצב הרוח המדוכדך ששרר בתערוכות האנובר בשלהי 2002 ו-2008.

בד בבד מחיר הדלק נוסק לגבהים לא מוכרים, ומעודד את חברות התובלה (ואת המשק כולו) להתייעל ולהפחית נסיעות. עלויות התדלוק מגיעות לרף של 40% מההוצאות של חברות התובלה, ולא נראה שמחיר הדלק יירד באופן ממשי בשנים הקרובות.

בתווך של כל אלה נמצאת המהפכה החשמלית. פלח השוק של האוטובוסים בכלל, והאוטובוסים העירוניים בפרט, עובר לאחרונה מהפכה. הרגולטורים ופרנסי העיר מעוניינים בתחבורה ציבורית נקייה, ודוחפים במלוא כוחם להשגת מטרה זו. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בחקיקה מיטיבה ובסובסידיות. מצד שני, יותר ויותר אזורים במרכזי האוויר מוכרזים כאזורים שבהם אסור לרכב מזהם לנסוע. השילוב הזה הופך את המעבר להנעה חשמלית לאטרקטיבי במיוחד.

המהפכה בתחום ההנעה החשמלית עמדה במרכז תערוכת כלי הרכב המסחריים בהאנובר. הוצגו אין ספור חידושים והשקות, משאיות, אוטובוסים ומסחריות, וכן מכלולים, מערכות וכלים טכנולוגיים מתקדמים. בין היצרנים שהשתתפו היו מאן, איווקו, פולקסווגן, פורד, וולוו, סקניה, Brightdrop ו- Volta Trucks.

 

קצת היסטוריה

רק 130 שנים חלפו מאז הומצא מנוע הדיזל בשנת 1892, והופעל לראשונה ב-1897 על ידי המהנדס הגרמני רודולף דיזל. בפועל השימוש במנוע הדיזל הוא פחות מ-100 שנים.

בשנת 1905 רשם השווייצרי אלפרד בוצ'י פטנט על מדחס אוויר צירי למנועים, עם טורבינה המסתובבת מכוח גזי הפליטה. הוא בנה אבטיפוס למנוע דיזל עם מגדש טורבו, אך רק לאחר יותר מעשור שנים החל השימוש במנועי טורבו דיזל, בתחילה באוניות. ב-1908 הומצאה משאבת הזרקת הדלק שאפשרה להזרים דלק בכמות מדויקת.

ב-1912 הוצג לראשונה קטר עם מנוע דיזל. בימים אלה מתקיימות חגיגות ה-100 לכלי הרכב הראשון שהונע במנוע דיזל. זה היה טרקטור של מרצדס-בנץ בשנת 1922. כעבור שנה הוצגה משאית עם מנוע דיזל. מכונית הנוסעים הראשונה עם מנוע דיזל הוצגה בארצות הברית ב-1930. ארבע שנים אחר כך הוצג טנק פולני, לראשונה עם מנוע דיזל.

לפני 80 שנה פיתחה יצרנית המנועים קמינס מנוע דיזל עם הזרקת דלק במסילה משותפת. הדיזל, כמנוע בעירה פנימית, נהפך במהרה למקובל בענף הרכב הכבד.

 

הבעיות והפתרונות

תערוכת כלי הרכב המסחריים בהאנובר 2022 מסמנת ללא ספק את תחילת סופו של המנוע שחוגג, כאמור, 100 שנים להפעלתו המעשית בכלי רכב. מדינות העולם מבינות שאין מנוס מזניחת המנועים המבוססים על בעירה פנימית מדלק שמבוסס על נפט, לטובת מעבר להנעה חשמלית נקייה יותר, אשר יעילותה האנרגטית טובה הרבה יותר ממנוע דיזל.

ההנעה החשמלית מאפשרת להיעזר בהרבה מאוד יישומי היי-טק מתקדמים לשליטה, בקרה ובטיחות הנהיגה, ורמת האמינות הטכנולוגית שלה טובה הרבה יותר. הדבר יאפשר להפחית את ההוצאות והזמן לטיפולים ותיקונים של הרכב במוסך.

האנובר 2022 מסמנת התפתחות טכנולוגית ממשית בהנעה החשמלית. כידוע, המגבלה העיקרית הייתה עד כה טווח הנסיעה המוגבל של כלי הרכב שבהם מותקנות סוללות וזמן טעינה ממושך. המגבלה הזאת פוחתת והולכת בזכות פיתוח סוללות שאפשר לאגור בהן אנרגיה חשמלית רבה יותר, ובזכות פתרונות טעינה מהירים ואפקטיביים. בתערוכה נצפו משאיות כבדות ואוטובוסים עם טווח נסיעה חשמלי מוכח של 500 ק"מ.

אבל מהפכת החשמול כרוכה בבעיות מעבר לסוגיית הסוללות, הטעינה ומרחקי הנסיעה. האירופים עסוקים בסוגייה מאיפה להשיג מקורות אנרגיה להפקת חשמל, בעיקר לקראת החורף שבפתח. הרוסים סגרו את צינור הגז 'נורד סטרים 1' שמוביל גז למרבית מדינות אירופה, שנסמכו עליו כחלק חשוב ממערך האנרגיה הכולל.

הסוגייה שהעסיקה רבים ממבקרי התערוכה הייתה זו: איך להימנע מהשבתה של מפעלים, חממות חקלאיות, מרכזי מסחר וכו'. אין מספיק מקורות חשמל זמינים. החורף האירופי מצריך כמויות עצומות של אנרגיה לחימום בתי המגורים. לפיכך אספקת חשמל לכלי רכב חשמליים נראית רחוקה מתמיד. גם פיתוח של מקורות אנרגיה חלופיים, שאינם נסמכים על הגז הרוסי, נראים רחוקים.

נדרשת היערכות חדשה ויקרה, שקשורה לפיתוח או הסבה של תשתיות. בשורה התחתונה, הגוש האירופי, אשר נמצא כרגע בפני תהום בדמותו של החורף הקרוב, מוטרד מאוד מהמחיר הנוסק של מחירי האנרגיה, ולא עוסק בהנעה חשמלית לכלי רכב. כלכלנים צופים כי אם לא יתרחש נס בחורף הקרוב, אירופה צפויה להיכנס למיתון בשנה הקרובה.

חשוב מכך, ההיערכות תארך מספר שנים, ובפרק הזמן הזה הדגש המושם בהפחתת זיהום אוויר יופחת. נראה שגם הלחצים הרגולטוריים והסובסידיות למעבר לכלי רכב חשמליים יידחו. האירופים מקווים שעד שנת 2030 יוכלו להיגמל מהתלות בגז הטבעי שמגיע מחוץ ליבשת, אך לא בטוח שהערכה זו תתממש.

המבקרים בתערוכת כלי הרכב המסחריים היו מעורבים בטרנדים החמים בענפי התובלה וההסעות, עם פורמט חדש שתוכנן במיוחד למטרה זו. מדובר בהתכנסות הגדולה ביותר של אנשי הענף, שהופכת את התערוכה לפלטפורמה המתקדמת ביותר לאנשי מקצוע מהענפים תובלה, הסעות, רכבים מסחריים, לוגיסטיקה ושירותים לענף.

מארגני התערוכה מיסדו את IAA EXPERIENCES מתוך כוונה לאפשר למבקרים בתחום הרכב המסחרי לראות את הפעילות ואנשי המקצוע שסביבם, לקיים עמם אינטראקציה ולהתנסות. המבקרים בתערוכה המקצועית יכלו להתנסות ב-22 רכבים מסחריים כבדים ו-39 רכבים קלים בנסיעות מבחן.

כל הבדיקות התבצעו באופן נייטרלי אקלימי: קרוב ל-50 מכלי הרכב היו עם מנועים בעלי הנעה חליפית (אינם מבוססים על דיזל), מרביתם בעלי הנעה חשמלית המבוססת על סוללות. חלק קטן מ כלי הרכב משתמשים בסולר מעורב עם חומרים ממקורות מתחדשים (כגון ביו-דיזל ושמן בישול).

מארגני התערוכה קיבלו אישור להשתמש בכבישים ציבוריים בהאנובר לנסיעות המבחן. יצרני הרכבים היו מאן, איווקו, פולקסווגן, פורד, וולוו, סקניה, Brightdrop ו-Volta Trucks.

 

תובלה ארוכת-טווח חשמלית

את מרכז תשומת הלב בתערוכה משכו השנה כלי הרכב החשמליים הכבדים. חברות תובלה רבות שעוסקות בנסיעות בינעירוניות חששו עד כה מרכישת משאיות חשמליות בשל מגבלות הקיבולת החשמלית וזמני הטעינה של הסוללות. יצרני המשאיות והאוטובוסים מדווחים על התקדמות טכנולוגית ניכרת, והצפי הוא שתחום ההנעה החשמלית יגיע גם לכלי רכב בעלי נסועה יומית גדולה.

משאיות וולוו כבדות חשמליות בייצור סדרתי

מעט לפני פתיחת שערי התערוכה הודיעה וולוו על התחלת הייצור הסדרתי של משאיות חשמליות כבדות. היא יצרנית המשאיות הראשונה בעולם שעושה זאת. מדובר בתומך שמיועד לקומבינציה (תומך + נתמך) במשקל כולל מורכב של 44 טונות. היישום החשמלי יוצע בדגמים וולוו FH, וולוו FM ווולוו FMX. כל אחד מהם יכול לפעול כתומך כבד חשמלי. שלושתם יחד תופסים כשני שלישים ממכירות החברה.

עם התוספות החדשות האלו, לחטיבת המשאיות של וולוו יש שישה דגמים חשמליים של משאיות בייצור סדרתי ברחבי העולם. בוולוו טוענים שמדובר במערך המשאיות החשמליות הרחב ביותר בענף.

רוג'ר אלם, נשיא וולוו משאיות, מסר שהמעבר לייצור סדרתי של משאיות כבדות הוא אבן דרך חשובה. רק לפני פחות משנתיים הציגה וולוו את המשאיות החשמליות הכבדות, וכבר כעת החברה מתכוונת לספק אותן ללקוחות ברחבי אירופה, ובהמשך ללקוחות באסיה, באוסטרליה ובאמריקה הלטינית.

הייצור הסדרתי של המשאיות החשמליות הכבדות ביותר של וולוו יתחיל במפעל Tuve בגטבורג שבשוודיה, ובשנה הבאה במפעל בעיר גנט שבבלגיה. וולוו מייצרת את המשאיות החשמליות באותו קו כמו המשאיות הקונבנציונליות שלה, והדבר מקנה גמישות גבוהה בייצור ויעילות. הסוללות מסופקות על ידי מפעל הרכבת המצברים החדש של וולוו משאיות בגנט.

הביקוש למשאיות חשמליות גדל במהירות בשווקים רבים. אחד הכוחות המניעים הוא הצורך של רוכשי הובלה לעבור לתובלה נקייה, נטולת פליטות, כדי לעמוד ביעדי הקיימות.

וולוו מכרה כ-1,000 משאיות חשמליות כבדות ויותר מ-2,600 משאיות חשמליות בסך הכול. בחברה צופים שהכמויות יגדלו בהרבה בשנים הקרובות. עד 2030, לפחות 50 אחוז מהמשאיות שוולוו תמכור צריכים להיות דגמים חשמליים.

 

מרצדס eActros לתובלה ארוכת טווח

יצרנית המשאיות הגדולה בעולם, מרצדס, הוכיחה בתערוכת IAA שהמציאות משתנה במהירות. מרצדס חשפה בתערוכה את המשאית החשמלית eActros LongHaul להובלה למרחקים ארוכים. eActros LongHaul היה ללא ספק גולת הכותרת של היצרנית - משאית המבוססת על סוללות, במשקל כולל של 40 טונות, שהחברה הכריזה עליה עוד בשנת 2020. בתערוכה היא הציגה לראשונה "אב-טיפוס קונספט".

התומך החשמלי כבר עבר בדיקות אינטנסיביות ועתיד להיבדק על כבישים ציבוריים בשבועות הקרובים. בשנה הקרובה, אבות טיפוס קרובים לייצור יגיעו ללקוחות לבדיקות שימוש בעולם האמיתי. הסדרה מתוכננת לייצור סדרתי בשנת 2024.

בטעינת סוללה אחת, ל-eActros LongHaul יהיה טווח של כ-500 קילומטרים. המשאית החשמלית תאפשר טעינה בביצועים גבוהים, או מה שנקרא "טעינת מגוואט" (megawatt charging).

מלבד eActros LongHaul, מרצדס הציגה בתערוכת המשאיות את eActros בגרסה הרגילה (עם טווחי נסיעה קטנים יותר), אשר כבר נמצא בייצור סדרתי במפעל Wörth מאוקטובר 2021. ל-eEconic תא נהג נמוך, הוא מיועד לשימוש עירוני ויגיע בקרוב לשוק. מרצדס מתעתדת להגדיל את שיעור כלי הרכב החדשים הנקיים ליותר מ-50 אחוז עד 2030 (יעד ארופי).

בסוללות המשמשות ב-eActros LongHaul נעשה שימוש בטכנולוגיית תאי ליתיום-ברזל פוספט (LFP), בעלי חיי שירות ארוכים ואנרגיה שמישה יותר. אפשר להטעין את הסוללות בין 20 ל-80 אחוז בפחות מ-30 דקות בתחנת טעינה בהספק של כמגה ואט אחד.

הטווח הארוך בטעינה יחידה בשילוב טעינת מגה וואט מביאים לטווח כללי העומד בקנה אחד עם טווח של משאיות קונוונציונליות, ובכך מאפשרים פעולות במשמרת עבודה כפולה. קו ההנעה שקט ונטול ויברציות - לחוויית נהיגה נעימה מאוד. נוסף על כך, eActros LongHaul כולל את חידושי הבטיחות הרבים של היצרן.

במרצדס טוענים, כי מערכת ההינע החשמלי החדשה היא היעילה ביותר מבין כל מערכות ההינע החילופיות, והרמה הגבוהה של היעילות האנרגטית מעניקה לחברות התובלה יתרונות כלכליים ממשיים בתרחישי השימוש לתובלה ארוכת-טווח.

חלק הארי של הובלה למרחקים ארוכים אינו מצריך טווח שמעבר ל-500 ק"מ ש-eActros LongHaul מאפשר בטעינה אחת. גם הגבלות חוקיות על זמני הנהיגה של נהגי משאיות מגבילות את הצורך בטווח ארוך יותר. לדוגמה, נהגי משאיות באיחוד האירופי חייבים לקחת הפסקה של 45 דקות לפחות לאחר 4.5 שעות נסיעה לכל היותר. בזמן הזה אפשר להטעין אנרגיה למסלול הנותר.

 

מאן: אתגרים לעשור הקרוב

שחרור הפחמן של ענף התובלה, הדיגיטליזציה של הלוגיסטיקה והמחסור ההולך וגובר בנהגי משאיות, מציבים אתגרים מהותיים לחברות התחבורה.

במאן בחרו להדגיש את מחויבות החברה לבחירת מוצרים עם צריכה נמוכה יותר של דלק, בשילוב אטרקטיביות ונוחות לנהגים כגון שירותים דיגיטליים חדשניים. בד בבד מאן שמה את יהבה על תחבורה עתידית נטולת CO2, פיתוח רכבים אוטונומיים והשקת סדרה גדולה של משאית חשמלית טהורה משנת 2024, שאותה חשפה מאן בהאנובר בבכורה עולמית מול קהל גדול, כאב טיפוס קרוב לייצור סדרתי.

עם טווח יומי של עד 800 קילומטרים ויכולת טעינה של מגה ואט, דגם eTruck החדש יוביל למרחקים ארוכים, ובשל היותו רבגוני, הוא גם יכסה את כל מקטעי התחבורה הנפוצים המכוסים כיום על ידי משאיות דיזל. eTruck מיועד לכל תחומי היישום עם תחילת הייצור - להפצה אזורית או להובלה למרחקים ארוכים.

קונספט ייצור של משאית חשמלית ומשאית דיזל בפס ייצור סדרתי, הופך את המעבר מדיזל לחשמל לגמיש במיוחד. במאן הכשירו צוות, MAN eMobility Consulting, שייעץ ללקוחות לגבי תשתיות חשמליות ותשתיות טעינה. הכוונה היא לבצע טרנספורמציה ממשאיות דיזל לפתרונות תחבורה ידידותיים לאקלים ורכבים חכמים ללא פליטת CO2.

כדי להסב בהצלחה צי מדיזל לחשמל, צריך ניתוח הוליסטי של צרכי הלקוח הרבה לפני רכישת המשאית החשמלית. צוות המומחים לא רק מייעץ לגבי הרכב, אלא מתחשב בתנאי התפעול הספציפיים של הלקוח כגון מאפייני התפעול של צי המשאיות בכלל והמשאית הספציפית בפרט.

עד שהמשאיות החשמליות יגיעו לשוק, מנועי הדיזל ממשיכים לפעום. מאן הציגה בתערוכה את מנוע D26 החדש, שעם אווירודינמיקה משופרת מאפשר למשאית להשיג חיסכון של ארבעה אחוזים נוספים בתצרוכת הדלק, עם יותר כוחות סוס ומומנט מנוע.

מאן מתמקדת בשלוש המגמות המלוות את השינוי בכלי רכב מסחריים: אפס פליטות להובלת סחורות ללא CO2 בכביש, דיגיטליזציה לשילוב מיטבי של משאיות בתהליכי הובלה ורכבים אוטונומיים.

החברה הופכת את ייצור המשאיות לגמיש יותר. בניית משאית eTruck הכבדה העתידית תשולב בייצור של משאיות קונבנציונליות, כדי שיתאפשר לייצר משאיות חשמליות או מונעות בדיזל ללקוחות, בהתאם לרצונם.

למשאית הוכנסו טכנולוגיות שפותחו בתחום האוטובוסים החשמליים (דגם LION) והוואן החשמלי eTGM. כך לדוגמה, נלקח מאפיין טכני של אוטובוס LION החשמלי בתחום הטעינה. המשאית מוכנה לטעינת מגה ואט עתידית: טעינה גבוהה בפרק זמן קצר. טעינה כזו הופכת את המשאית החשמלית למתאימה להובלה בינעירונית כבדה עם טווחים יומיים של בין 600 ל-800 ק"מ, ובמועד מאוחר יותר אפילו עד 1,000 ק"מ.

במאן טוענים שעם עלויות תפעול נמוכות ומאזן האנרגיה הטוב ביותר, כלי רכב חשמליים המבוססים על סוללות מציעים את הטכנולוגיה המתאימה ביותר לציי רכב מסחריים עתידיים ללא פליטת CO2.

 

קמפוס טעינה Plug & Play

המעבר של ציי אוטובוסים ממנועי דיזל להנעה חשמלית נמצא בעיצומו בגרמניה, באירופה בכלל, ולמעשה בכל העולם. ההערכה היא שבשנת 2030 יותר מ-60,000 אוטובוסים חשמליים באירופה - שליש ממלאי התחבורה הציבורית הנוכחי - יהיו מונעים בחשמל. זו גם ההזדמנות המרכזית של ציי התחבורה הציבורית לפעול באופן ידידותי יותר לסביבה.

יצרני האוטובוסים מרחבי העולם מדווחים בחודשים האחרונים על עסקאות ענק לרכישת אוטובוסים חשמליים, ונראה שהענף עתיד להשתנות מאוד בשנים הקרובות.

הנעה חשמלית עדיפה בבירור על מנוע דיזל, גם בכל הנוגע למאפייני הנסיעה וקלות התחזוקה. לאוטובוסים יש יתרון רב בהנעה חשמלית. אפשר לחסוך אנרגיה רבה בעצירות, בפקקים וברמזורים, ואפשר לטעון אותם במסופי טעינה בשעות הלילה או במסופים עירוניים. יתרונות נוספים הם כמובן היעדר פליטה מזהמת במרכזי הערים ותנועה שקטה מאוד באזור האורבני הצפוף.

אלא שהמעבר לאוטובוסים חשמליים מציב אתגרים חדשים מהבחינות תשתית ותהליכים עסקיים של ציי האוטובוסים. המטרה היא להשיג שליטה באלה באמצעות פתרונות טעינה חכמים.

בתערוכת IAA הוצגו פתרונות טעינה של החברות ABB, Eon, Elexon, Mahle, Shell Recharge וסימנס. הן הציגו תשתיות טעינה עדכניות ופתרונות טעינה לתעשיית התחבורה והלוגיסטיקה. הוקצה להן באולם אחד מתחם ייעודי שכונה "קמפוס Plug & Play", וגולת הכותרת הייתה להוכיח שתשתית הטעינה מסוגלת לתפקד באופן מלא. הרכבים של נסיעות המבחן יכלו להיטען בקמפוס Plug & Play, והמבקרים יכלו לקבל מידע על תהליכי הטעינה וממש לראות אותם.

השאיפה של כולם היא כמובן להשתמש רק בחשמל ירוק (ממקורות מתחדשים) לצורך טעינה מחדש. דוגמאות לכך הן תחנת תדלוק מימן, שבה יכולים רכבי המבחן להתמלא במימן ירוק, ותחנת מילוי סולר מתחדש.

 

אזור המייל האחרון

המורכבות של התובלה הלוגיסטית, במה שמכונה הנסיעה של המייל האחרון, באה לידי ביטוי בתערוכה במגוון של פתרונות יצירתיים. המייל האחרון משמעו החוליה האחרונה של שרשרת האספקה. הכוונה להגיע ללקוח הסופי במהירות, בעלות נמוכה וללא יצירת זיהום אוויר מקומי.

מארגני תערוכת IAA הקצו אזור מיוחד לפתרונות השינוע במרחב ה-Last Mile. המבקרים יכלו לברר על שיטות חדשניות לחלוקה עירונית ועל חידושים ופתרונות טכניים. המציגים הדגימו באופן מעשי את המוצרים האחרונים שלהם במסלול מבחן שנוצר במיוחד לשם כך.

פתרונות המייל האחרון רבים ומגוונים, החל באופניים חשמליים ורובוטי משלוח וכלה בוואנים חשמליים. יש גם פתרונות המושגים בתחום האינטרנט של הדברים ופתרון SaaS (Software as a Service - "תוכנה כשירות" - אחד התחומים המתפתחים בתחום המחשוב).

20 מציגים הציגו את המוצרים והפתרונות שלהם באזור ה-Last Mile, בהם Allsafe, DriveU.auto, ElectricBrands, Evum Motors, ZF, Gaius Auto, UPS ו-what3words.

אופני מטען חשמליים הם כלי תחבורה אידיאלי לשימוש במשלוחים של המייל האחרון בתנועה עירונית. מספרם של אופני המטען גדל מאוד בשימוש מסחרי, והם עוברים גל חדשנות עצום. יצרנים רבים משקיעים בפיתוחם.

הדגמים האחרונים הוצגו על ידי חברות מהבולטות באירופה. המבקרים יכלו לבחון אותם בתנאים אמיתיים בשטח החיצוני שליד אולם המייל האחרון. בשטח המבחן בוצעו הדמיות של שוליים, שיפועים, סיבובים וקרקע לא אחידה.

לדוגמה, ענקית המשלוחים FedEx דיווחה לאחרונה על ציון דרך חשוב בדרכה של החברה, עם קבלתם של 150 ואנים חשמליים המיועדים למשימות משלוח עירוניות של המייל האחרון. החברה מתעתדת להפוך את כל צי ה-PUD שלה לחשמלי עד שנת 2040. כל הרכבים התקבלו בתוך פחות מחצי שנה. כיום, תקופה של מחסור בשבבים ובעיות בשרשרת האספקה, זהו הישג של ממש.

אוטובוס מאן חשמלי עם טווח נסיעה מרשים

550 ק"מ בטעינה אחת - זו התוצאה שהשיג דגם מאן ליון סיטי E. האוטובוס מיועד לנסיעות עירוניות ואורכו 12 מטר. המבחן התקיים בתנאי שטח אמיתיים, בפיקוח של מכון התקנים הגרמני TÜV SÜD. כדי למדוד את טווח הנסיעה המרבי של האוטובוס החשמלי, הרכב נשלח למסלול נסיעה שמכונה "Efficiency Run" בקווי נסיעה 176 ו-X80 המתופעלים במסגרת רשות התחבורה של מינכן (MVG).

צוות הבדיקה הקדיש תשומת לב לבדיקת האוטובוס החשמלי בתנאים מציאותיים ככל האפשר. ה-Lion City E הופעל במסלול אמיתי, עצר בכל תחנת אוטובוס, פתח את דלתותיו וסגר אותן. נעשה שימוש במשקלים כדי לדמות ניצול ממוצע של נוסעים. האוטובוס נסע עמוס חלקית בטמפרטורות דמויות אביב במסלול עירוני ובין עירוני שטוח למדי. טווח של 550 ק"מ הוא תוצאה משכנעת, המשקפת את האפשרויות הגלומות בהנעה החשמלית לצרכי תחבורה ציבורית.

 

KEYOU: משאית ואוטובוס עם מנוע מימן

האם מימן יהיה נדבך במערכת ההנעה הנקייה העתידית? יצרנים נודעים רבים מפתחים רכבים מסחריים המונעים במימן, ועובדים במלוא המרץ על פיתוח מנועי תאי דלק המבוססים על מימן. קונסורציומים חדשים צצים, וההשקעות בתשתיות H2 (מימן) מתגברות.

בחברת KEYOU הגרמנית ניצלו היטב את הבמה הבינלאומית בתערוכת הרכב המסחרי בהאנובר כדי להציג בבכורה עולמית את האפשרויות הגלומות בהנעה באמצעות מימן. החברה הציגה משאית במשקל כולל של 18 טונות ואוטובוס עירוני שאורכו 12 מטרים עם מנוע מימן, המבוסס על פלטפורמת מנועי דיזל שכבר קיימת. בלב שני הרכבים נמצאת מערכת KEYOU-inside אשר בעתיד תשמש בעיקר להסבת רכבים קיימים להנעה במימן.

היצרנית השיקה בתחילת השנה את המערכת engine wedding. מדובר בשילוב מהפכני שכולל בבסיס מנוע דיזל, שעליו הותקנה מערכת להפעלה במימן. בחברת KEYOU לא דיווחו כיצד פועל ה"שידוך" המהפכני. נסיעות מבחן ראשונות בכבישים ציבוריים ובתנאי אמת מתוכננות לאביב הקרוב.

חברת KEYOU מפתחת טכנולוגיות הקשורות למימן כבר משנת 2015. מדובר בפיתוח של רכיבים ותהליכי בעירה ספציפיים ל-H2 שאפשר להשתמש בהם כדי להפוך מנועי בעירה קונבנציונליים למנועי מימן נטולי פליטות. תוך כדי כך פיתחה KEYOU בהצלחה את מנוע המימן היעיל בעולם מפלטפורמת מנוע דיזל. לשני רכבי האב-טיפוס מנוע מימן בנפח שמונה ליטרים המבוסס על טכנולוגיית KEYOU-inside.

שלדת מרצדס אקטרוס היא הבסיס למשאית 18 טונות. עבודת האינטגרציה החלה בינואר ובוצעה על ידי חברת Paul Nutzfahrzeuge מ-Vilshofen (גרמניה), מובילת השוק האירופית לבניית רכבים מיוחדים.

הרכב כבר החל את נסיעות המבחן הראשונות שלו במסלול המבחן של אוניברסיטת בונדסווהר בנויביברג. השלב הבא הוא קבלת סטטוס "רכב מבחן" בסתיו, כדי שיתאפשר לנהוג במשאית גם בכבישים ציבוריים. היתר ההפעלה האישי מכוון לרבעון הראשון של 2023.

מועצת החדשנות האירופית (EIC) משוכנעת גם היא מהטכנולוגיה ומהצוות, ותומכת בפרויקט כלכלית באמצעות קרן EIC. החברה מייצרת אוטובוס עירוני חדשני באורך 12 מטר, מבוסס על שלדה של יצרנית האוטובוסים המובילה באירופה. מבוצעת גם עבודת אינטגרציה רבה ברכב זה. מאפיין מיוחד שלו הוא שמנוע המימן מופעל כגרסה היברידית מתונה, ובכך ממלא את הדרישות שחברת תחבורה מציבה לאוטובוס עירוני.


תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן