מגה מוסך
חדשות
חדשות חשמליות
לעמוד קודם

שוק החלפים משתנה בעידן הרכב החשמלי

22/10/2025
זמן קריאה: 1 דק'

המעבר לכלי רכב חשמליים אינו גזר דין מוות לשוק החלפים והתחזוקה אלא להיפך, הוא יוצר הזדמנויות חדשות. כך טוענים בכירי חברת הייעוץ רולנד ברגר (Roland Berger), שבחנו את השינויים בשוק במסגרת וובינר ייעודי.

ג'ק ז'ואנג (Jack Zhuang), שותף בחברה המוביל את תחום שרשרת הערך של רכבי החשמל והספקים, הסביר כי קיימת נטייה לסרטט את המעבר לרכב חשמלי כתהליך של "שיבוש מוחלט". לדבריו, מדובר בפישוט יתר. לצד ירידה בביקוש לחלפים מסורתיים, נפתחות אפשרויות הכנסה חדשות למוסכים: תחומים כגון מערכות מתח גבוה, אבחון ותיקון של סוללות, חידוש סוללות ותיקוני מערכות ניהול תרמי, כולל משאבות חום.

ז'ואנג ציין, כי לצד שירותים טכניים, שירותים מבוססי תוכנה נהפכים לגורם מרכזי. עדכוני תוכנה מרחוק, ניתוח נתונים ושירותי אלקטרוניקה עשויים לספק למוסכים עצמאיים מקורות הכנסה נוספים. אמנם תדירות התיקונים ברכב חשמלי נמוכה יותר, אך מורכבותם גבוהה יותר, מה שמאפשר לגבות תעריפים גבוהים יותר בעבור העבודה.

מתיו ברנאר (Mathieu Bernard), שותף נוסף בחברה, הדגיש כי המעבר יתרחש בשלבים ולא בבת אחת. רכבים היברידיים ימשיכו להיות מקור הכנסה ביניים לחברות רכב מבוססות וחדשות כאחד. "הרכבים החשמליים אולי משנים את המודלים המסחריים והטכניים המקובלים, אבל הם לא מבטלים את הביקוש אלא מגדירים אותו מחדש", אמר.

ברנאר הוסיף כי גם לסיטונאים תפקיד חשוב במעבר, במיוחד בניהול רמות מלאי מורכבות יותר והתאמת קטלוגים רחבים יותר של חלפים לצורכי המוסכים.

מקס וגנר (Max Wagner), שותף ומנהל נוסף בצוות הרכב של רולנד ברגר, התייחס לאתגרי ההכשרה. לדבריו, תיקוני הרכב החשמלי הראשונים כוסו בדרך כלל באחריות יצרן במוסכים מורשים, אך עם התבגרות השוק, תיקונים מורכבים יותר עוברים למוסכים עצמאיים. בד־בבד ביטחון הטכנאים הולך ופוחת מול העלייה במורכבות הטכנולוגית. "הביטחון של הטכנאים ירד מעט בשנים האחרונות משום שהם נתקלים בתיקונים מורכבים יותר ומבינים שעליהם לשדרג את כישוריהם", הסביר. בעקבות זאת חברות הפצה רבות ממקדות כיום מאמצי הכשרה במוסכים עצמאיים כדי שאלה יוכלו לתת מענה לרכבים החשמליים.

וגנר הזהיר מפני אסטרטגיית המתנה: מוסכים שלא יפתחו יכולות לתיקון רכבים חשמליים עלולים לאבד לקוחות למוסכי היצרנים. "זו בעיה קלסית של תרנגולת וביצה. אם המוסכים העצמאיים לא יהיו מסוגלים לתת שירות, בעלי רכבי החשמל יתרגלו לפנות ליצרן, והמוסכים יישארו מאחור."

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן