אסטרטגיות עסקיות בשוק החלפים
שוק החלפים לרכב משתנה במהירות, ועסקים בתחום נדרשים לאמץ גישות חדשות כדי לשמור על יתרון תחרותי. כך עולה מכנס וירטואלי (וובינאר) שקיימה חברת הייעוץ רולנד ברגר (Roland Berger), שבו הציגה אלנה יאקושקינה (Elena Yakushkina), שותפה בכירה בחברה, חמש אסטרטגיות עיקריות להתמודדות עם השינויים הצפויים בענף.
האסטרטגיה הראשונה היא לנצל את המעבר הגובר למוסכים עצמאיים. "עלות השירות עולה בקצב מהיר מהאינפלציה ברוב האזורים, ולקוחות פונים יותר ויותר למוסכים עצמאיים", הסבירה יאקושקינה, וביססה את עמדתה בנושא על ממצאי דוח Aftermarket Pulse של החברה. מגמה זו פותחת אפשרות לשחקני שוק החלפים וגם ליצרניות הרכב להרחיב את מקורות ההכנסה.
האסטרטגיה השנייה היא האצה של השינוי הדיגיטלי בתחום. "מי שישקיע בחוויית לקוח אמיתית ורב-ערוצית יזכה ליתרון מובהק", מדגישים עורכי הכנס, ששמים דגש בשיפור חוויית הקנייה המקוונת ובהתאמה לעולם הצרכנות החדש.
האסטרטגיה השלישית נוגעת לעלייה בפופולריות של חלקים לא ממותגים - תופעה שנובעת מהעדפת הלקוחות למחירים נגישים יותר לצד שיפור מתמיד באיכות המוצרים. יאקושקינה המליצה על גישה שיווקית מותאמת הכוללת תמחור גמיש והרכב חלקים מגוון המותאם לקהל יעד מגוון.
האסטרטגיה הרביעית היא הכשרה מקצועית של מוסכים להתמודד עם רכבים חשמליים ומערכות מידע מתקדמות. לעסקים שיצליחו לתמוך במוסכים בעת המעבר לטכנולוגיות חדשות, יהיה יתרון ברור. זה לא רק עניין טכני אלא יכולת לשמש גורם תומך ושותף אמין לאורך הדרך.
הגישה האסטרטגית החמישית והאחרונה נוגעת לקיימות - תחום שצובר חשיבות בשוק. יאקושקינה ציינה כי קיים פוטנציאל גבוה לרווחים דרך שימוש בחלקים מחודשים או משומשים, שמאפשרים להפחית עלויות, לצמצם פסולת ולהתאים את השירות לציפיות סביבתיות של לקוחות. לדבריה, חמשת התחומים האלו - תחרות על לקוחות מוסכים, טרנספורמציה דיגיטלית, חלפים לא ממותגים, הכשרה לחשמליות וקיימות - יהיו מפת השינויים ויגדירו דרכים ושיטות לשיפור העסקים בתחום החלפים בשנים הקרובות.
רולנד ברגר (Roland Berger) היא אחת מחברות הייעוץ האסטרטגי המובילות באירופה והיחידה מבין הגדולות בענף שנוסדה ונשארה בבעלות פרטית לחלוטין באירופה. החברה הוקמה בשנת 1967 במינכן שבגרמניה על ידי רולנד ברגר - יועץ צעיר שזיהה צורך גדל והולך בייעוץ עסקי עצמאי לאחר מלחמת העולם השנייה. כיום לחברה יותר מ-50 משרדים ב-30 מדינות, עם פעילות נרחבת באירופה, באסיה, באמריקה הלטינית ובמזרח התיכון. מטה החברה עדיין ממוקם במינכן, אך פעילותה בינלאומית, עם צוותים מגוונים שמעניקים שירותים לממשלות, לתאגידים, לגופים פיננסיים ולמיזמים.