האמון בנהיגה אוטונומית פוחת
דוח חדש של EVIR (יוזמה שעוקבת אחרי התפתחויות ומגמות בשוק הרכבים החשמליים) מלמד על שינוי מגמות ממשי בתחום הרכב החשמלי והאוטונומי. הביקוש לרכבים חשמליים נותר יציב בקרב חלק מהצרכנים, ואילו האמון בטכנולוגיות הנהיגה האוטונומית נמצא בירידה חדה, בעיקר כלפי טסלה, שממשיכה לאבד נקודות מפתח בתדמית המותג שלה.
לפי הדוח, יותר משלושה רבעים מהצרכנים טוענים כי אינם מוכנים לנסוע במונית רובוטית, ו־43% אף סבורים שיש לאסור את הטכנולוגיה בחוק. גם טסלה נפגעת מהביקורת: 60% מהנשאלים רואים במערכת נהיגה אוטונומית מלאה מערכת שאינה בטוחה, וכמעט מחצית סבורים שיש לאסור אותה לחלוטין.
ההתדרדרות במוניטין של טסלה נמשכת. יותר צרכנים מצהירים כיום על יחס שלילי כלפי המותג מאשר על יחס חיובי. מחקר עדכני של J.D. Power בקנדה הראה ירידה ניכרת בנכונות לשקול רכישת טסלה - נפילה למקום השמיני, לאחר ירידה של 16 נקודות במדד ההתעניינות במותג. זאת למרות מאמצי אילון מאסק להתרחק מהפוליטיקה הציבורית בחודשים האחרונים.
טויוטה מזנקת לראש הטבלה
לעומת טסלה, יצרניות אחרות מתחזקות. לוסיד (Lucid) וריביאן (Rivian) רשמו עלייה מתונה בסנטימנט הצרכנים, אך ההפתעה הגדולה היא טויוטה, שנכנסה לראשונה לדוח בזכות נתח שוק הולך וגדל. טויוטה מובילה בכל המדדים כמעט: אמון, בטיחות, ידידותיות למשפחה ותדמית כללית חיובית. גם הונדה, שברולט ופורד מדורגות גבוה, במיוחד בקרב לקוחות השוקלים רכישה של רכב חשמלי.
למרות ההתעניינות הגוברת ברכבים חשמליים, המחסומים עדיין ברורים: חרדת הטווח (החשש שהסוללה תיגמר תוך כדי נסיעה), מחסור בתשתיות טעינה ומחירים גבוהים מדי. מחצית כמעט מהצרכנים סבורים שרכבים חשמליים יקרים מדי, ורבים עדיין אינם בטוחים לגבי הטכנולוגיה עצמה. מצד שני, המניעים המרכזיים לרכישה נשארים ברורים: חיסכון בדלק, יתרונות סביבתיים ונוחות של טעינה ביתית.
עתיד הרכבים האוטונומיים לא ברור
בתחום הרכב האוטונומי, האתגרים גדולים אף יותר. גם בקרב צעירים עירוניים בעלי הכנסה גבוהה - הקבוצה הפתוחה ביותר למוניות אוטונומיות - אין רוב תומך ברור. רוב רובם של הנשאלים טוענים שלא יאפשרו לרכבם לשמש כמונית אוטונומית, ומעטים בלבד התנסו בנסיעה ברכב כזה והביעו נכונות לחזור על החוויה.