להונדה חלקים ורכיבים ידידותיים
הונדה (Honda) ממשיכה להציג חזון רחב יותר של קיימות, עם שילוב הולך וגדל של חומרים ממוחזרים באופנועים ובקטנועים שלה. לצד העדכונים האחרונים לדגמי פורצה 750 (Forza 750) ו־X-ADV לשנת 2026, היא חושפת מהלכים שנעשו בשנים האחרונות להטמעת פתרונות מיחזור בפלסטיק ובמתכת, מגמות שמשפיעות על עיצוב, ייצור ותפיסה סביבתית.
שימוש חוזר בפלסטיק ובאלומיניום
ב־2024 החלה הונדה לאסוף פגושי רכב משומשים מרשת סוכנויות החברה ולעבד אותם מחדש. חומרי הפלסטיק האלו נהפכים לתאי המטען האחוריים בדגם X-ADV, מהלך שממחיש כיצד פסולת רכב עשויה להיהפך לרכיב שימושי ועמיד באופנועים.
החברה גם מטמיעה שימוש ב"חומרים ממוחזרים טרום צרכניים", כלומר שאריות פלסטיק שנוצרות בתהליך הייצור עצמו. כמו שאופה משתמש בבצק שנותר בין צורות העוגיות כדי ליצור עוגיות נוספות, כך הונדה מחזירה למעגל הייצור את שאריות הפלסטיק מתהליך ההזרקה. היתרון: החומר מוכר לחברה היטב, לפיכך אין חשש ממרכיבים שאינם ידועים ועלולים לפגוע בבטיחות או באיכות. כיום חומרים אלה משולבים בדגמים NC750X, פורצה 750 ו־X-ADV, עם תוכניות להרחבת השימוש לדגמים נוספים.
מהלך נוסף הוא שילוב פלסטיק ביולוגי מתקדם - Durabio מבית מיצובישי - מ־2024. השימוש הראשון היה בשמשה הקדמית השקופה של CRF1100L Africa Twin, ונחשב לניסוי מוצלח. בעקבות זאת הורחב השימוש לפנלים ולחלקי גוף בדגמי כביש נוספים. החומר שקוף, עמיד ובעל תכונות סביבתיות מתקדמות, וצפוי להיכנס בהדרגה לדגמים נוספים של החברה בשנים הקרובות.
הונדה לא עוצרת בפלסטיק. החברה החלה לייצר גלגלים מאלומיניום ממוחזר, תחילה לקטנועים וכלים קלים כגון סופר קאב (SuperCub), ובהמשך גם לאופנועים גדולים יותר בשוק היפני. הצלחת השלב הראשוני נתנה אור ירוק להמשך הרחבת השימוש בטכנולוגיה זו לשווקים נוספים ולדגמים גדולים יותר. השימוש באלומיניום ממוחזר תורם להפחתת עלויות ייצור, מצמצם את התלות בחומרי גלם חדשים ומפחית את ההשפעה הסביבתית של תהליך הייצור.
קיימות כערך מוסף
השילוב של חומרים ממוחזרים הוא לא רק פעולה סביבתית אלא גם גישה עסקית ואסטרטגית. בעבור הונדה, זו דרך לחזק את אמינותה כמותג מוביל המאמץ עקרונות של קיימות וחדשנות. בעבור רוכבים, המשמעות היא רכיבה על כלים מודרניים שמספקים לא רק נוחות, ביצועים וטכנולוגיה, אלא גם ערך סביבתי ברור. מגמות אלה משתלבות ביעדי התעשייה להפחתה של פליטות ופסולת, וצפויות להשפיע גם על יצרנים אחרים שיצטרכו לאמץ גישות דומות כדי לעמוד בציפיות הצרכנים והרגולטורים.
הונדה כבר רמזה כי בכוונתה להרחיב בעתיד את השימוש בחומרים ממוחזרים ובחומרים ביולוגיים לדגמים נוספים, ולבחון שילוב חומרים חדשים מעבר לפלסטיק ואלומיניום. השאלה המרכזית היא עד כמה צעדים אלה ישפיעו על עיצוב, עלויות ועמידות האופנועים בשוק הגלובלי, ומה תהיה תגובת התעשייה הרחבה לצעדים אלה.
הונדה NC750X