מגה מוסך
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

רפורמה בתהליך ההחרגות לרכב אוטונומי

08/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

הממשל הפדרלי בארצות הברית, באמצעות רשות הבטיחות בדרכים (NHTSA), הודיע על רפורמה מקיפה בהליך ההחרגה הרגולטורית "Part 555", המאפשר ליצרניות רכב לשווק בשנה עד 2,500 רכבים שאינם עומדים במלואם בדרישות התקן הפדרלי (FMVSS). ההליך, שהורחב כעת לרכבים אוטונומיים ללא הגה, דוושות ומראות, צפוי להסיר חסמים ולהאיץ את ההטמעה של רובוטקסים וכלי רכב אוטונומיים מסחריים בארה"ב.

מענה לדרישות של רכב אוטונומי

במכתבים רשמיים שפורסמו ביוני 2024, הסבירה הרשות לבטיחות בדרכים כי תהליך Part 555 הישן התאים לרכבים מסורתיים וסטנדרטיים, אך לא יוכל להתמודד עם המורכבות של רכבים אוטונומיים, בייחוד כאלה שאינם כוללים אמצעי שליטה אנושיים. המודל החדש יוצר כדי לאפשר פריסה מבצעית מהירה של מוניות רובוטיות ומשאיות אוטונומיות לצד שמירה על דרישות בטיחות נוקשות.

שר התחבורה האמריקני שון דאפי (Sean Duffy) ציין כי הרפורמה תאפשר לקצר את זמני האישור משנים לחודשים אחדים, תוך שמירה על סטנדרטים של בטיחות ועמידה באינטרס הציבורי. לדברי דאפי: "מערכת Part 555 הקודמת גרמה עיכובים ופגעה ביכולת של מפתחים להדביק את הקצב הטכנולוגי. כעת יצרני רכבים אוטונומיים אמריקנים יכולים להוביל בתחרות העולמית תוך הגנה על חיי אדם."

ההליך המחודש כולל גם שיפור בשקיפות, תיאום מול יצרנים ומתן מידע מקדים על שלבי התהליך כדי להפחית אי־ודאות ולייעל את הבקשות.

לא רק טכנולוגיה - גם רגולציה חדשה

כחלק מהרפורמה, הרשות עדכנה את הנחיות הדיווח על תאונות. לפי התקנות החדשות, יש לדווח על כל תאונה חמורה הכוללת פתיחת כריות אוויר תוך חמישה ימים אם בעת האירוע הופעלה מערכת הנהיגה האוטונומית. הצעד מחזק את מעקב הרגולטור אחר פריסת רכבים אוטונומיים ומבטיח בקרה רציפה.

ניסיונות קודמים וצפי

ההליך המחודש מבוסס על ניסיון קודם: ב־2020 קיבלה חברת נורו (Nuro) פטור מפריסת רכבי משלוח אוטונומיים מדגם R2 שאינם מיועדים לנוסעים. ב־2022 ביקשה GM פטור דומה בעבור צי רכבים מסוג קרוז אוריג'ין (Cruise Origin), אך מאז החברה ויתרה על תוכנית המוניות הרובוטיות, והחברת הבת שלה קרוז עברה לפיתוח מערכות נהיגה אוטונומיות לרכב פרטי.

תמיכה מהתעשייה

המהלך של רשות הבטיחות זוכה לתמיכה מגופים רבים, בהם איגוד החדשנות בתעשיית הרכב, איגוד הרכב האוטונומי, איגוד התחבורה החכמה של אמריקה ואיגוד התחבורה החשמלית. הקבוצות דרשו משר התחבורה עוד בחודש מרס לבצע שינויים רגולטוריים כדי לאפשר לארה"ב להוביל את תחום הרכבים האוטונומיים העולמי.

 

לפרטים נוספים

 

רכב Cruise Origin של GM. אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן