שמן מרוצים לא מתאים לרכב רגיל
מדענים בתחום הנדסת הרכב הפכו כבר מזמן את תחום שמני המנוע למדע מדויק. בהתאם לשימוש, לשמנים יכולות להיות נוסחאות אחרות, תוספים ייחודיים ומבנה פיזי מגוון, כדי לספק שילוב נכון של יעילות, ביצועים ועמידות לאורך זמן. לכן חשוב להשתמש אך ורק בשמן שמומלץ על ידי יצרן הרכב, גם אם קיים שמן "טוב יותר" בשוק.
בסרטון מערוץ היוטיוב The Motor Oil Geek, מנחה הערוץ לייק ספיד ג'וניור (Lake Speed Jr.) מסביר מדוע לא תמיד כדאי להשתמש בשמן מרוצים כגון Valvoline VR-1 גם אם הוא נראה איכותי יותר מהשמן המומלץ. הוא מציג שלושה סוגים של שמנים, ומראה כיצד הם משפיעים על שחיקת המנוע.
לדבריו, כל שמן סינתטי מודרני מכיל רמות מסוימות של נוגדי חמצון - תוספים שמייצבים את השמן בטמפרטורות גבוהות ומונעים ממנו להתקלקל בטרם עת. שמנים המיועדים לרכב יומיומי מכילים יותר תוספים כאלה ומאפשרים להרחיב את הטיפול השגרתי למרווחים של 10,000-15,000 ק"מ בין החלפות שמן. שמני מרוצים מכילים הרבה פחות תוספים משום שהם לא מיועדים להחזיק מעמד לאורך זמן.
בשימוש תחרותי אין בעיה, כי במכוניות מרוץ מחליפים שמן בתדירות גבוהה מאוד. אבל אם תשתמשו בשמן מרוצים ברכב יומיומי ולא תחליפו אותו אלפי קילומטרים, עלולה להיווצר שחיקה מוגברת של המנוע, גם אם השמן איכותי מאוד.
ספיד ג'וניור מדמה את ההבדל הזה להבדל בין צמיגי מרוץ לצמיגי כביש. צמיג מרוץ רך מספק יותר אחיזה, אך נשחק הרבה יותר מהר. לעומתו צמיג רגיל עם תערובת קשיחה וסוליה עמוקה מיועד להחזיק לאורך זמן גם אם הוא מספק ביצועים טכניים פחות מרשימים.
המסקנה ברורה: לפני שרוכשים שמן יוקרתי שמיועד למסלול הספורטיבי, יש להביא בחשבון את אופי השימוש ברכב. לפעמים דווקא המוצר הפשוט יותר ישמור הרבה יותר טוב על המנוע לאורך זמן.