מגה מוסך
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

תביעה ייצוגית נגד ניסאן

14/09/2025
זמן קריאה: 1 דק'

טכנולוגיית VC-Turbo של ניסאן (Nissan) - מנוע בעל יחס דחיסה משתנה - נחשבת פורצת דרך, אך בשנים האחרונות התבררה גם כמקור לבעיות חמורות. המנגנון המורכב לשינוי יחס הדחיסה, המבוסס על מערכת חיבור "מולטי־לינק" עם שני טלטלים לכל בוכנה, נמצא כנקודת כשל פוטנציאלית. כשל במסבים או במנגנון ההתאמה עלול להביא לנזק קטסטרופלי במנוע ללא התרעה מוקדמת.

ברמה הטכנית, כשל במסבים גורם חיכוך חריג ושבבי מתכת בשמן, והדבר מאיץ את הנזק במכלולי המנוע. פגיעה בציר המשתנה או בקראנק עלולה להביא לאובדן סנכרון מוחלט בין הבוכנות לשסתומים ולגרום נזק קטסטרופלי שיחייב החלפה מלאה של המנוע. עוד לפני כשל מוחלט, אפשר להבחין בירידה בביצועים, ברעידות חריגות, באובדן כוח ובעלייה בתצרוכת השמן.

ברמה הבטיחותית, התקלה עלולה לגרום כיבוי פתאומי של המנוע בזמן נסיעה - מצב מסוכן במיוחד במהירויות גבוהות או בעת עקיפה. כיבוי כזה גורר הפסקת הפעולה של מערכות הסיוע החשמליות וההידראוליות כגון הגה ובלמים, מה שמקשה על הנהג לשמור על שליטה מלאה ברכב. כמו כן עצירה לא מתוכננת בכביש מהיר או סטייה פתאומית מהנתיב עלולות לסכן לא רק את הנהג אלא גם משתמשי דרך נוספים.

בסיכומו של דבר, הטכנולוגיה המתקדמת אמנם מעניקה יתרונות תאורטיים בביצועים ובחיסכון בדלק, אך יוצרת נקודת כשל רגישה שמסכנת הן את אמינות המנוע והן את בטיחות הנסיעה.

הרקע: קריאה לתיקון רחבת היקף

בסוף 2023 פתחה NHTSA (רשות הבטיחות בדרכים בארה"ב) בחקירה בעקבות דיווחים על תקלות מנוע, וביוני 2025 הכריזה ניסאן על ריקול ל־450 אלף כלי רכב כמעט. הפתרון שהציעה החברה כלל החלפת מנועים או תיקון במקרים שבהם נמצאו שבבי מתכת בשמן.

בד־בבד עם הריקול, ארבעה בעלי רכבים המצוידים במנוע VC-Turbo הגישו ביולי 2025 תביעה ייצוגית במדינה האמריקנית דלאוור. התובעים טוענים כי ניסאן ידעה על הבעיות כבר ב־2019, אך המשיכה למכור את הרכבים ואף דחתה תביעות אחריות גם כאשר היו בתוקף.

ניסאן טענה במסמכים שהועברו ל־NHTSA כי רק מעט כלי רכב מושפעים, וכי בוצעו שיפורים מתגלגלים במנועים לאורך השנים. עם זאת התביעה הייצוגית פתוחה לכל מי שמחזיק או שוכר רכב עם מנוע VC-Turbo בנפח 1.5 ליטר או 2.0 ליטר, גם אם דגם הרכב לא נכלל רשמית בריקול.

בעבור בעלי רכבים, השילוב מסוכן: מנוע מתקדם טכנולוגית אך רגיש, עלויות תיקון פוטנציאליות גבוהות מאוד, ומחלוקת משפטית סביב אחריות היצרן. אם התביעה תצלח, היא עלולה לחייב את ניסאן לשלם פיצויים רחבים ואף להעמיד בספק את המשך השימוש בטכנולוגיה החדשנית.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן