מגה מוסך
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה: מתווה למבחני רישוי במוסכים

19/09/2023
זמן קריאה: 3 דק'

לאחרונה הודיע משרד התחבורה על יוזמה חדשה שתאפשר לבצע מבחני רישוי שנתיים במוסכים מורשים ולא רק ב-67 מכוני הרישוי הקיימים היום. ועדת הכלכלה דנה בנושא. היו"ר ח"כ דוד ביטן הצביע על ניגוד עניינים שעלול להיווצר כאשר הגורם שבודק את הרכב הוא גם זה שמתקן אותו: "יש פה ניגוד עניינים חמור. מה שגם שאנשים מושקעים שנים ויאבדו פרנסה ברגע אחד. לא כל דבר ראוי לרפורמה."

ראש מנהל תשתיות במשרד התחבורה אבנר פלור אמר בדיון: "אנחנו מגבשים מתווה לביצוע מבחני רישוי לרכב במסגרת מוסכים שיעמדו בקריטריונים שנקבע. בישראל יש יותר מארבעה מיליון כלי רכב, 3.5 מיליון מתוכם עושים רישוי פעם בשנה. כבר כמה שנים שאנחנו מפרסמים מכרזים, אבל לא מוקמים מכונים חדשים. אולי שני מכונים הוקמו בשבע השנים האחרונות. אחרי שנגבש את המתווה, לא כל המוסכים יורשו לבצע טסטים. להערכתי, יותר מ-600 מוסכים יוכלו לעמוד בזה."

נציג משרד התחבורה רפי אלישע: "להערכתי חסרים כ-20 מכונים בפריסה ארצית כדי לתת שירות מיטבי. כל השנה נכנסים לארץ 300,000 כלי רכב. הכמות צומחת, והיחס בין המכונים לכלי הרכב יורד. אנחנו מפרסמים מכרזים מאז 1997, אבל השיטה כבר פשטה את הרגל. ראשי ערים מעדיפים שיבנו אצלם מגדל ולא מכון רישוי בשל תשלומי הארנונה. בקריית עקרון יש לנו דוגמה כזאת. בוטל שם המכרז שפרסמנו. במעלה אדומים הביעו עניין במכרז, אבל לפתע עו"ד העירייה העביר לנו מכתב שהם מתנגדים."

אלישע טען שמקרה דומה של מכרז תקוע גם בדימונה, אולם ראש העירייה בני ביטון הדף את הטענה: "משרד התחבורה לא נותן לנו רישוי. הבעיה לא בעירייה."

נציגי משרד התחבורה הזכירו סיבה נוספת למכרזים שלא מתקדמים - עתירות שמגישים מכוני הרישוי הקיימים.

יו"ר איגוד מכוני הרישוי, סוזן סבן: "כשאצלי במכון הרישוי בפתח תקווה ריק, אין סיבה לפתוח מכון נוסף בעיר שלי. תפתחו במקום אחר, איפה שחסר."

אייל ברכה, בעלים של מכון רישוי, התחייב: "לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה - איגוד מכוני הרישוי מצהיר שלא יגיש עתירות נגד הקמת מכוני רישוי חדשים."

נציגי מכוני רישוי נוספים הציעו פתרונות לעומס הקיים: להוסיף מסלולי בדיקה במכונים קיימים, להאריך את שעות הפעילות ולרווח את התאריכים, מאחר שרוב הטסטים נעשים בחודשים ינואר עד יולי.

את ההצעה להוסיף מסלולים הדף יו"ר הוועדה: "לפתוח עוד מסלולים זה להשאיר את כל העבודה אצלכם." לעומת זאת הוא הביע תמיכה בריווח התאריכים לביצוע הטסטים.

 

 

נציג לשכות המסחר, המייצג את חברות הליסינג, הציע לעשות טסט פעם בשנתיים במקום פעם בשנה. באיגוד מכוני הרישוי נעמדו על הרגליים האחוריות: "הבטיחות תיפגע משמעותית."

רז נזרי מאיגוד מכוני הרישוי הגדיר את היוזמה של משרד התחבורה "רעיון עוועים": "במשך שנים משרד התחבורה אמר שאסור לחבר בין הגורם שנותן רישוי לבין הגורם שמתקן. גם מבקר המדינה קבע כך."

היו"ר ביטן פנה לנציגי מכוני הרישוי: "אם לא תאפשרו להקים את אותם 20 מכונים חסרים באופן מהיר, אפנה למשרד התחבורה ונעביר את הרישוי למוסכים. לא תפריעו משיקולים עסקיים לפתוח מכונים נוספים. משרד התחבורה יקבע איפה צריך עוד תוספת."

אריה כהן, בעל מכון רישוי במעלה אדומים, העלה את נושא עלות ההקמה של המכון: "עם הכסף שאנחנו מרוויחים, אין כלכליות לפתוח מכון נוסף באותו מקום. להקים מכון רישוי עולה מיליונים. גם אם יפרסמו עוד 20 מכרזים כשהאדמה שווה מיליונים, מי יפתח מכון בת"א למשל?"

יו"ר איגוד מכוני הרישוי סבן הוסיפה נתונים: "דרושים 12 מיליון ש"ח להקמת מכון רישוי, ללא הקרקע. רק כעבור 8 שנים בערך מחזירים את ההשקעה."

בתום הדיון סיכם היו"ר ביטן כשהוא פונה לנציגי משרד התחבורה: "גם אם נלך על התוכנית שלכם, עדיין תהיה בעיה זמנית עד שהמוסכים יתאפסו על האבזור הנכון לביצוע בדיקות הרישוי. אם תלכו על התוכנית הזאת, תקבלו תביעות במיליונים, כי אנשים השקיעו כסף רב בהקמת המכונים הקיימים. צריך לעשות זאת בדרך הוגנת. תעשו ישיבה עם איגוד מכוני הרישוי וראשי הערים ותציגו פתרונות - איפה אתם רוצים להקים מכונים במהירות."

היו"ר הציע פתרון משולב לערים כגון תל אביב: "יש בעיה בערים הגדולות, שם שטח הקרקע יקר. צריך פתרון אמצע כך שאולי בערים גדולות יאפשרו למוסכים לעשות את הבדיקות. זאת לעומת מעלה אדומים ודימונה, שם השטח זול יותר."

נציג משרד התחבורה הבטיח שיקיימו שיח עם איגוד מכוני הרישוי.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן