מגה מוסך
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

אבחון ותיקון של אסונות חשמל

29/09/2021
זמן קריאה: 3 דק'

כשלי החשמל הגרועים ביותר מובילים לשריפות. פעמים רבות נגרם נזק כה חמור, עד כי לא ניתן לאתר את הרכיב שחולל את השריפה. במקרים אלה יש לתקן את הנזק הנראה לעין, ולבחון כל רכיב שמחובר או מחווט בדרך כלשהי למערכת. דוגמה אחת לכך היא הסלילוניות (סולנואידים) והאקטואטורים במערכת - יש לבדוק את כולם, לוודא שאף אחד מהם אינו מקצר ואינו פתוח, ושכולם פועלים כהלכה.

  • שלב ראשון: אומדן היקף הנזק

ראשית יש לקבוע מה מידת הנזק. במקרה של נזק נרחב ברתמת החיווט, ייתכן שיהיה יעיל יותר להחליף חלק מהרתמה, או את כולה, במקום לאחות חוטים בודדים רבים. בכל מקרה תצטרכו להיעזר במקורות המידע של כלי הרכב - בדיאגרמת החיווט, במפת איתור רכיבים וברשימת מאפייני המערכת. הדיאגרמה לא תספק רק מידע על צבע החוט, הנתיב והחיבורים אלא גם נתונים על האופן שבו רכיבים אחרים אולי הושפעו, ואם היה להם חלק בגרימת השריפה. מפת איתור הרכיבים תסייע למצוא את המיקום המדויק של כל הרכיבים, של נקודות האיחוי ושל נקודות הארקה כדי שניתן יהיה לבצע את המבחנים הנחוצים. רשימת המאפיינים והרכיבים של המערכת תאפשר לבדוק אם הם פועלים ואם לא ניזוקו בשריפה.

באמצעות מולטי-מטר דיגיטלי אפשר לבדוק סלילוניות כדי לוודא שההתנגדות שלהן תואמת את מאפייני המערכת המוגדרים על ידי היצרן. כמו כן, יש לבחון סלילוניות באמצעות הסרתן מהרכב ובדיקתן – על הסלילוניות להיפתח ולהסגר לגמרי כשמספקים להן כוח והארקה. ניתן לבצע בדיקה זו בפשטות באמצעות מכשיר לבדיקת כוח שמאפשר אספקת כוח והארקה בלחיצת כפתור.

צעד חשוב נוסף בבדיקת היקף הנזק הוא בחינה של כל המַחְבֵּרים (קונקטורים). בדיקה כזו מתחילה בבחינה ויזואלית של התושבות והפינים, שצריכים להיות ללא פגעי צבע וצורה. כמו כן יש לוודא באמצעות מכשיר בדיקת פינים מיוחד שהחום לא החליש את יכולת הטרמינל לייצר חיבור הדוק עם הפין המשודך לו. המכשיר מורכב מפין זכרי בעל קוטר זהה לזה של המחבר המקורי, שאותו מחדירים לטרמינל הנקבי כדי לוודא שהחיבור חזק מספיק. אם הטרמינל ללא רמת מתח נכונה, הוא יפיק חום ויחולל כשלים וכך נדע שיש להחליפו.

  • שלב שני: תיקון נזקי חיווט

אחרי שביצעתם הערכה של היקף הנזק, תצטרכו להחליט כיצד לבצע את התיקון ואם כדאי להחליף את הרתמה כולה או רק לתקן את הקיימת. אם צריך להסיר פיני מחברים מראשיהם, יש לעשות זאת באמצעות הכלי המתאים. לפני ההסרה יש לשים לב לנתיבי החיווט של הרתמה כדי לוודא שהאיחוי לא נעשה במקומות הקרובים מדי לרכיבים או לפינות מתעקלות. אם אזור קטן בלבד נפגע, ייתכן שתוכלו להוציא רק את האזור השרוף ולהכניס מחברי איחוי.

במקרה של נזק נרחב הדורש איחוי רב, מוטב על פי רוב להסיר את הרתמה כולה מכלי הרכב. כשמסירים את הרתמה כולה, קל יותר להכניס מעטפת הגנה.

קיימים כלים רבים להסרה של חוטים. חלקם בעלי ראש ישר ולחלקם ראש נטוי לעבודה בפינות צרות. שני דברים חשוב לזכור כשמסירים מעטפת בידוד: לא להסיר בתהליך את החוטים, ולא להוריד יותר מדי בידוד. כשמשתמשים בכיסוי מחבר, מעט מדי בידוד או יותר מדי בידוד יגרמו להולכה דלה. בכיסוי מחברים יש לוודא שהכיסוי יושב נכון - כיסוי הדוק מדי יחבל בחוט וכיסוי משוחרר מדי יפגע בהולכה.

  • שלב שלישי: בדיקת המערכת

אחרי שתוקנו כל החוטים, הפינים והמחברים, יש לבדוק את תפעוליות המערכת. במקום לחבר את הסוללה ולהתניע את הרכב, מוטב לחבר קודם כל רק את כבל ההארקה לסוללה. יש לשים נתיך 20A בין הכבל החיובי של הסוללה לבין הפוסט סוללה החיובי. ברוב המקרים נתיך כזה יהיה מספיק כדי להעביר די זרם לשמירת החיים של מרכיבי זיכרון. אם הפיוז מתפוצץ - הקצר במערכת עדיין קיים. אם הפיוז נשאר שלם - יש לסובב את המפתח שוב לפונקציית "הפעל" ולבדוק שוב. אם הפיוז עדיין לא מתפוצץ, יש להסיר אותו ולחבר את הסוללה לכבל.

עם הפעלת כלי הרכב, יש לבחון את מערכת ההטענה ולהתקין את מכשיר הסריקה כדי לוודא שאין קודים שגויים במערכת. אם כל הבדיקות תקינות, יש לבצע נסיעת מבחן בפורמט שיאפשר השלמת הפעולה של מערכת הניטור הממוחשבת, כדי לוודא שכל הרכיבים פועלים כהלכה.

 


כתב: ברי הוילנד. מקור: www.vehicleservicepros.com

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
1.
26/12/2021
מערכת מגה מוטור
תודה על ההערה, התרגום תוקן
2.
26/12/2021
תרגום הכתבה
רצוי מאד לעשות הגהה לתרגום הכתבה שנראה שתורגמה ע"י GOOGLE TRASLATE . מונחים מיקצועיים אינם הבחירה הנכונה של היישום
כותרת
תוכן