בקשה לתביעה ייצוגית: הטעיה בהצהרת טעינה של FX EV
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד חברת קרסו מוטורס (פריסבי) מהמרכז הלוגיסטי פארק רם שבבני עי"ש, בטענה להטעיה חמורה ומהותית בנוגע להספק הטעינה המהירה המרבי (DC) של הרכב החשמלי מדגם צ'רי FX EV, שהוא נתון יסודי המשפיע על ערכו של הרכב ועל הנאתו של הצרכן מן הרכב.
לטענת המבקשת, סיון סמי יחזקאל ממושב אמנון, קרסו מוטורס הטעתה את רוכשי הרכב האמור כאשר הציגה להם בטרם הרכישה מצג שלפיו הספק הטעינה המהירה המרבי בטעינה מסוג DC הוא 110 קוט"ש, וכי זמן הטעינה הוא 10%-80%. בפועל, הספק הטעינה המהירה המרבי הוא 80 קוט"ש וזמן הטעינה 30%-80%. לפי חוות הדעת של מהנדס חשמל, ייתכן שהוא אף נמוך מכך.
לדברי המבקשת, בסוף חודש יולי אשתקד נשלח אליה מכתב מאת קרסו מוטורס, שבמסגרתו הצהירה כי הטעתה אותה באשר להספק הטעינה המהירה, וכי התקבל עדכון מהיצרן שלפיו הספק הטעינה המהירה המרבי ברכב הוא 80 קוט"ש ולא 110 כפי שנמסר, וכי זמן הטעינה הוא 30%-80%. קרסו מוטורס הציעה להעניק לה הטבה - הנחה של 50% ממחיר הטיפול התקופתי הראשון לרכבה.
בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נאמר, כי קרסו מוטורס הודתה שהמצג שהוצג בשלב הטרום חוזי, וכן בפרסומיה הפומביים באשר לתכונותיו של הרכב, אינו תואם את תכונות הרכב הלכה למעשה. לטענת המבקשת, בדיעבד הסתבר כי קרסו מוטורס התיימרה למכור רכב הנחות בהרבה בעניין מהותי מזה שהציגה, וכי הרכב שהתיימרה למכור סופק בניגוד למצג שהוצג בעת המכירה ובשלב הטרום החוזי.
עוד נטען, כי הטעיה זו גרמה נזקים רבים לרוכשי הרכב האמור, אשר ייאלצו לבלות זמן נוסף בתחנות טעינה מהירות בשל הספק הטעינה הנמוך יותר, וכי הפחתת הספק הטעינה המהירה המרבי וזמן הטעינה הארוך יותר, מפחיתים את ערך הרכב בעת מכירתו. קונים פוטנציאליים עלולים לראות את השינוי כגורם שלילי המפחית את אטרקטיביות הרכב.
כמו כן השוני בנתונים מביא לתקלות חוזרות ונשנות ברכב, הפוגעות באמון הצרכן ואשר יוסיפו לירידת הערך של הרכב. השוני בהספקי הטעינה יגרום להתקצרות חיי הסוללה ולאי עמידה של הסוללה לאחר תקופת האחריות למרות שימוש זהיר בה וברכב.
אשר על כן בית המשפט מתבקש לפסוק לחברי הקבוצה המיוצגת פיצויים בגין הפער של מחיר הרכב כפי ששילמו לקרסו מוטורס (מחיר רכב חשמלי חדש ותקין ללא ליקוי או שוני ממה שהוצג בטרם הרכישה) לבין מחירו הריאלי של הרכב, המשקף מחיר רכב חשמלי שנמצא בו ליקוי ו\או שינוי ממה שהוצג להם בטרם הרכישה של הרכב.
בית המשפט מתבקש גם לפסוק לחברי הקבוצה המיוצגת פיצויים בגין השעות הנוספות שייאלצו לשהות בהן בתחנות הטעינה המהירה (DC) בשל הפער בין זמני הטעינה שהוצגו להם בטרם הרכישה של הרכב החשמלי לבין זמני הטעינה האמיתיים. כן מבוקשים פיצויים בגין השקעת הזמן, הטרדה, ההוצאות שנגרמו מהתיקונים שבוצעו ברכב כפועל יוצא מהליקוי האמור ופיצוי בגין פגיעה באוטונומיה, וכן להשיב לחברי הקבוצה את מלוא עלויות התיקון ו\או ההחלפה ו\או העדכון שנעשה ברכב בשל הליקוי.