בקשה לתביעה ייצוגית: כריות אוויר במרצדס EQ
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א נגד חברת מרצדס-בנץ, יצרנית רכבי מרצדס, וחברת כלמוביל, היבואנית הרשמית של רכבי מרצדס בישראל. נטען לפגם בטיחותי חמור במערכת כריות האוויר של רכבי מרצדס מסדרה EQ, אשר נמכרו בישראל בשנים 2020 עד 2023. הפגם מתבטא בפתיחה פתאומית של כריות האוויר ללא כל סיבה בזמן נסיעה. הדבר מסכן באופן ממשי את בטיחות הנוסעים ושאר משתמשי הדרך.
בבקשה שהגישה נטלי הראל שמחה, תושבת אשקלון שנפגעה לדבריה פיזית ונפשית מהאירוע נשוא בקשתה, מתועדים בשנים האחרונות מקרים חוזרים ברחבי העולם ובישראל של פתיחת כריות אוויר בלתי צפויה ברכבי מרצדס מדגמי EQ ללא כל אירוע התנגשות. תקלות אלו נובעות מליקויים טכנולוגיים מורכבים הכוללים כשלים בחיישנים, פגמים בתוכנת הבקרה ושימוש בחומרי נפץ בלתי יציבים במנגנוני ההפעלה.
עוד נאמר בבקשה, כי מחקרים עדכניים ומסמכים פנימיים חושפים, כי יצרניות הרכב היו מודעות לסיכונים אך נמנעו מקריאה לתיקון כללי, תוך סיכון חיי צרכנים.
לדברי המבקשת, מרצדס-בנץ משתמשת ברכבים בכריות אוויר מתוצרת טקאטה, וכי עד שנת 2024 דווחו יותר מ-30 מקרי מוות ו-400 פציעות קשות ברחבי העולם בגלל התקלה בכריות האוויר מתוצרת זו. בישראל נחשף, כי 20,800 רכבים בישראל הכילו כריות מתפוצצות מתוצרת טקאטה ללא כל התראה לצרכנים. זאת כפועל יוצא של תקלות מערכתיות במערכות בקרה אלקטרוניות. תוכנת הבקרה פירשה באופן שגוי נתוני חיישנים, וגרמה לפתיחה אקראית של כריות במהלך נסיעה חלקה. נוסף על כך ניכרים כשלים מכניים בחיבורי מערכת הבטיחות.
בבקשה נטען, כי חברות מרצדס בנץ וכלמוביל הפרו את חובותיהן כלפי ציבור הצרכנים בכך שמכרו רכבים פגומים, התעלמו מתקלות בטיחותיות חמורות, הסתירו מידע מהותי מהצרכנים ולא קראו לתיקון כללי (ריקול) של הרכבים למרות שהיו מודעות לתקלה.
לדברי המבקשת, בכל שלב מסתובבות פצצות שעלולות להתפוצץ בכל רגע, ובידי בית המשפט האפשרות למנוע המשך סיכון חיי אדם. התערבות מהירה מצידו עשויה להבטיח את תיקון הליקויים, למנוע הישנותם בעתיד ולהעניק לצרכנים את ההגנה המגיעה להם לפי חוק.
הקבוצה שבשמה מוגשת הבקשה לאישור התביעה הייצוגית כוללת את כל מי שרכש או חכר רכב מסוג מרצדס מסדרת EQ בישראל בשנים 2020 עד 2023, אשר מותקנת בו מערכת כריות אוויר העלולה להיפתח ללא סיבה בעת נסיעה. על פי הערכות, מדובר ב-2,500 רכבים שנמכרו בישראל בתקופה האמורה וב-28,000 רכבים שבהם מותקנות כריות פגומות אלו.