טכנולוגיית הנעה סטופ־סטארט
טכנולוגיית ההנעה סטופ־סטארט, המפסיקה את פעולת המנוע בעת עצירה ברמזור או בפקק כדי לחסוך דלק ולהפחית פליטות, מותקנת כיום ברוב כלי הרכב החדשים. לפי דוח EPA Automotive Trends, כ־62% מכלי הרכב משנת מודל 2023 צוידו במערכת זו, ו־18 יצרניות שילבו אותה בחלק מדגמיהן לפחות.
הטכנולוגיה נועדה לשפר את צריכת הדלק בנסיעה עירונית ולהפחית פליטות. מחקר של אדמונדס (Edmunds) מצא, כי בכלי רכב משנות המודל 2015-2014 היא חסכה בממוצע כ־10% בתצרוכת הדלק בנהיגה עירונית. כמו כן התקנות הפדרליות בארה"ב העניקו ליצרנים קרדיט סביבתי בשווי של כ־30 דולר לרכב כחלק מהעמידה בסטנדרטים של CAFE (ממוצע צריכת דלק לצי יצרן).
המוטיבציה הכלכלית ליצרנים הולכת ונעלמת. כך למשל ממשל טראמפ ביטל ב־2022 קנסות על אי־עמידה בתקנות CAFE. ביטול התקנות והקנסות מסיר את הצורך בטכנולוגיה לצורך עמידה בדרישות. ה־EPA בוחן מחדש את הקרדיטים הניתנים לטכנולוגיות כגון סטופ־סטארט במסגרת תקני הפליטות. לפי כריס הרטו (Chris Hartow), אנליסט במדיניות צרכנית, "אם אין תקנות CAFE שנאכפות ואין סטנדרט פליטות מחייב, גם אין צורך בתמריץ לשילוב המערכת."
מה חושבים הנהגים?
למרות יתרונות החיסכון, צרכנים רבים טוענים שהמערכת מטרידה ומפריעה לחוויית הנהיגה. סקר שנעשה בבריטניה ב־2024 בקרב 2,000 נהגים מצא ש־27% כמעט אינם משתמשים באופציה זו. ברשתות החברתיות מופצים פתרונות עקיפה, מלחיצה עדינה על דוושת הבלם ועד שימוש במכשירים שמנטרלים את המערכת אוטומטית. מוצרים ייעודיים לביטול מערכות סטופ־סטארט נמכרים בפלטפורמות מסחריות כגון אמזון (Amazon).
ישנם נהגים המביעים חשש מבלאי מואץ של רכיבי המנוע, אך יצרנים כגון פורד וספקי רכיבים כגון קונטיננטל מבהירים שאין צורך בתחזוקה נוספת או בהחלפת רכיבים מוקדמת יותר.
ה־EPA הצהיר כי בכוונתו "לטפל בנושא", אך לא חשף צעדים מעשיים או תוכניות ברורות. מנגד, ארגונים סביבתיים טוענים כי אין סיבה לבטל טכנולוגיה שחוסכת דלק: "מי שרוצה יכול לכבות אותה, אין צורך לבטל את האפשרות", אומר אלברט גור (Albert Gore), מנכ"ל איגוד התחבורה נטולת הפליטות.
אם ההטבות והקנסות לא ישובו, סביר כי יצרנים רבים יוותרו על המערכת למרות יתרונותיה. מעבר מואץ לרכב חשמלי עשוי להפוך את הדיון הזה לפחות רלוונטי בשנים הקרובות.