עדכונים מקוונים לרכב
רק לפני כמה שנים עדכוני רכב הצריכו הגעה למרכז שירות. במקרה של קריאה לתיקון או צורך בעדכון תוכנה, היה צריך לקבוע תור, להשאיר את הרכב ולקוות שהטיפול יסתיים במהירות. ככל שהרכבים נעשו מורכבים יותר ושולבו בהם מערכות תוכנה לניהול ניווט, בקרה ומנוע, הצורך בעדכונים נעשה תכוף יותר. לאחר מכן הגיעו כלי הרכב החשמליים. היצרנים הראשונים בתחום לא רק חשבו מחדש על אופן ההנעה אלא גם על אופן התחזוקה. מכאן הגיעו עדכונים מקוונים, או בהגדרה המקובלת - עדכוני OTA (over-the-air). הם עובדים בדומה לעדכוני טלפון חכם, אך בקנה מידה גדול בהרבה. הגישה הזו לא נועדה רק לנוחות אלא לשיפור מתמיד, בטיחות וחדשנות.
הבסיס לעדכוני OTA הוא חיבור אמין. רכבים מודרניים מצוידים במודולי תקשורת מתקדמים המשתמשים ברשתות דור רביעי, דור חמישי ו־Wi-Fi. כך הרכב נשאר מחובר לאינטרנט ומוכן לקבל עדכונים בכל זמן ובכל מקום. עדכונים נשלחים מהרשת אל הרכב ומורדים ישירות למחשב הפנימי שלו. ההורדה עשויה להתבצע בבית, בחניה, על גבי Wi-Fi או דרך הרשת הסלולרית בזמן נסיעה. לאחר ההורדה מתחיל שלב ההתקנה.
בדרך כלל ההתקנה מתבצעת כאשר הרכב אינו בשימוש כדי למנוע הפרעות. מערכת הרכב מאמתת את העדכון ומוודאת שהכול פועל כראוי. אם אין בעיה, הרכב מבצע הפעלה מחדש, והפונקציות החדשות זמינות לשימוש.
הטכנולוגיה מאחורי עדכוני OTA
בענף הרכב קיימים שני סוגי עדכוני OTA: עדכוני SOTA, שהם עדכוני תוכנה למערכות כגון ניווט, אקלים או מולטימדיה, ועדכוני FOTA, עדכוני קושחה המיועדים לרכיבי חומרה כגון מערכת הנעה או מערכת ניהול סוללה. שני הסוגים חיוניים לשמירה על ביצועי הרכב, לאופטימיזציה מתמשכת ולפתרון תקלות.
מאחר שקישוריות רחבה נתונה לסיכונים, אבטחת מידע היא מרכיב מרכזי. יצרני רכב משתמשים בפרוטוקולי הצפנה להגנה על המידע המועבר ובמנגנוני אימות שמוודאים כי העדכון מגיע ממקור מהימן. מתבצעים גם עדכוני אבטחה תדירים שנועדו לצמצם איומי סייבר. רכבים מודרניים משתמשים בתוכנה מודולרית, לפיכך כל מערכת - ניווט, בידור או ניהול מנוע - עשויה להתעדכן באופן עצמאי בלי להשפיע על שאר המערכות. הדבר מאפשר יעילות רבה יותר ומפחית את הסיכון לתקלות.
עדכוני OTA חוסכים זמן ומונעים ביקורים במרכזי השירות. אפשר לתזמן אותם לשעות הלילה או לזמן שבו הרכב חונה. עדכונים עשויים לתת מענה מהיר לנושאי בטיחות: במקרה של באג או תקלה קריטית, יצרן הרכב יכול להפיץ עדכון באופן מיידי כמעט. יכולות אבחון מרחוק מאפשרות לעיתים לפתור תקלות בלי להגיע לטיפול.
היתרון הגדול ביותר הוא השיפור המתמיד. יצרנים יכולים להוסיף תכונות חדשות, לשפר ביצועים, לתקן שגיאות ולהרחיב יכולות קיימות. לדוגמה, כאשר חברת פולסטאר (Polestar) הפיצה את עדכון ה־OTA החמישה־עשר לדגמי Polestar 2, היא כללה בו אפליקציית יוטיוב (YouTube) מובנית. החברה השיקה גם עדכון ביצועים שהעלה את ההספק והאיץ את תגובת המנוע, גם כן דרך OTA.

