מגה מוסך
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

רובוטים חדשניים במפעל מרצדס

04/11/2025
זמן קריאה: 1 דק'

מרצדס־בנץ (Mercedes-Benz) מאיצה את תהליך הדיגיטציה במפעל רכבי הוואן שלה בעיר דיסלדורף שבגרמניה באמצעות שילוב מערכות רובוטיות אוטונומיות שנועדו להפחית עלויות, לשפר את היעילות ולמנוע תקלות ייצור. בלב המהלך עומד רובוט בצורת כלב בעל ארבע רגליים בשם אריס (Aris), המצויד בחיישנים מתקדמים ובבינה מלאכותית שמזהים דליפות אוויר דחוס ותקלות לפני שהן גורמות להשבתה.

לפי נתוני החברה, אריס חוסך מדי שנה סכומים של שש ספרות על ידי איתור מוקדם של בעיות ומניעה של עד 60% מאובדן האנרגיה האפשרי. הרובוט מסוגל לבדוק מדי לחץ אנלוגיים, לזהות רעשים חריגים ולטפס במדרגות כדי להגיע לכל אזור במפעל. גמישותו מאפשרת שימוש גם במשימות תחזוקה חזויות, בבדיקת נתיבי מילוט וביצירת תאום דיגיטלי של המיתקן.

מרצדס מפעילה בד-בבד רחפנים אוטונומיים הסורקים את שטח המפעל כדי לספור מכולות ריקות. הרחפנים מפעילים זיהוי תמונה מבוסס בינה מלאכותית למדידת מידות וזיהוי נשאים, וכך מגבירים את הדיוק ומשחררים עובדים למשימות ערך גבוה יותר.

מפעל דיסלדורף, שבו מועסקים כ־5,500 עובדים, מייצר את הדגמין ספרינטר (Sprinter) ואי־ספרינטר (eSprinter) החדשים. הוא משתרע על שטח של 325 אלף מ"ר - אחד ממרכזי הייצור החשובים של מרצדס באירופה. זהו גם אתר ניסוי מרכזי למעבר למפעלים חכמים ודיגיטליים.

רובוטים נוספים במפעלים

בחודש מרס השיקה מרצדס ניסוי נוסף במפעל בברלין עם הרובוט דמוי־אדם, אפולו (Apollo) של חברת אפטרוניק (Apptronik). החברה השקיעה כמה מיליוני יורו ביצרן הרובוט, ומעריכה כי עד שנת 2030 יפעלו במיתקניה רובוטים דמויי יאדם לצד כוח האדם האנושי. לדברי ירג בורצר, ראש תחום הייצור במרצדס, "בתוך כחמש שנים נראה רובוטים כאלה משתלבים בקווי הייצור כבשגרה."

על פי דו"ח פדרציית הרובוטיקה הבינלאומית (IFR), בשנת 2023 נרשמה עלייה של 9% בהתקנות רובוטים תעשייתיים באירופה - כ־92,000 יחידות. תעשיית הרכב היא אחת המובילות בנתוני עלייה אלו. גם יצרנים נוספים, בהם טסלה (Tesla), יונדאי (Hyundai) וב־מ־וו (BMW), בוחנים רובוטים אוטונומיים, שיתופיים ודמוי אדם, לביצוע משימות כגון מיון חלקים, הרמת קופסאות והעברת רכיבים, כחלק מהמעבר למפעלים אוטונומיים כמעט לחלוטין, המכונים "מפעלים חשוכים".

חוקר התחום פדרו פאצ'קו (Pedro Pacheco) סבור, כי השאלה האמיתית היא עד כמה יצרני הרכב יצליחו לשלב את הרובוטים בתהליכי הייצור היומיים ולא רק בפרויקטים ניסיוניים. לדבריו, "הטכנולוגיה עדיין לא בשלה לאוטומציה מלאה, אבל יצרנים כבר בוחנים את הגבולות שלה כדי להבין עד כמה אפשר להתקדם."

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן