מגה מוסך
ניוזלטר מגה מוסך
מגה מוסך גיליון 257
לעמוד קודם

התאמת מוסך לטיפול ברכבים חשמליים

02/02/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

מדינות רבות באירופה יאסרו עד שנת 2035 מכירה של רכבים עם מנועי דלק רגילים (בעירה פנימית). כבר היום מדינות רבות נמצאות על מסלול לשילוב מכוניות חשמליות והיברידיות בהיקפים ניכרים בכבישים. לדוגמה, לפי הסטטיסטיקה של שנת 2024, תשע מתוך עשר מכוניות שנמכרות בנורווגיה הן מכוניות חשמליות או היברידיות. מגמת השינויים מביאה מוסכים ומרכזי טיפול להתאים את עצמם לרוח התקופה. אם היום מוסכים לרכבים חשמליים הם עסק נישתי, הם ייהפכו למרכז של ענף התיקון בעשר עד חמש-עשרה השנים הבאות. מוסכים צריכים לחשוב על השקעות בתחום החשמלי כבר היום.

מה צריך בשביל להפוך מוסך למקום לתיקון ותחזוקה של רכבים חשמליים? התשובה הראשונה והפשוטה ביותר היא "מערכות חשמליות". יש להתקין שקעים ונקודות גישה לחשמל במוסך. לחברת קומנדו (Commando) פתרון ורסטילי: שקעים בעוצמת 32 אמפר. השקעים הם הכנה טכנית פשוטה וורסטילית לנקודות טעינה עתידיות לרכבים חשמליים.

אחד היתרונות המרכזיים של רכבים חשמליים הוא שהם אינם פולטים גזים ואלמנטים מזהמים לסביבה. גם כשלא מדובר במנועי דלק קונבנציונליים, יש להתחשב בדרכים להוצאה בטוחה של נוזלים ואלמנטים פיזיים של סוללות ומנועים חשמליים. טיפול טכני ברכבים חשמליים כולל גם הוצאת אדים ונוזלים, בתהליכים שעשויים להשפיע על המצב הפיזי של העובד. שאיפה של גזים ואדים מסוללות חשמליות ומסוללות מימן עלולה לגרום דלקת סינוסים וכוויות בעור. אין לשאוף גזים ונוזלים של סוללות חשמליות ומצברים בשום פנים ואופן. סוללות שניזוקו עלולות לגרום כוויות בעיניים ואפילו עיוורון.

כיום, רכבים חשמליים שוקלים 30-20 אחוזים יותר מרכבי דלק רגילים. סוללות חשמליות שמפעילות רכבים כאלו כבדות למדי. אם נביא בחשבון שהוצאה והחלפה של הסוללה מצריכה גישה לחלק התחתון של הרכב, על המוסכים להתקין ליפטים ומכשירי הרמה מתאימים.

יצרנים רבים בתחום כבר פיתחו והוציאו ציוד מוסכים ייעודי לרכבים חשמליים. גישה בטוחה לליפט, לשטח מסביבו ולבטיחות הכללית בעבודה, נעשים חשובים יותר מאי פעם.

לרוב הרכבים החשמליים הספק חשמלי של 650 וולט של זרם ישר (DC). כל חשיפה למקור חשמל בזרם ישר מעל 150 וולט נחשבת קטלנית לאדם. מכאן מסתמן שיש להתחשב בשדרוגים בטיחותיים הכרחיים למקום העבודה.

המוסך גם צריך להיות אטום היטב. במקרה של פליטת חשמל או שריפה, יש להגדיר דרכי מילוט זמינות וגישה מיידית לרכב בשביל להוציא אותו מהמוסך. מוסך הוא מקום עם פוטנציאל גבוה מאוד לשריפה או פיצוץ בגלל כמויות החשמל והחומרים הדליקים המאוחסנים בו.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן