מערכות יישור גלגלים
תחום ההתקנה, האיזון והיישור של גלגלים וצמיגים ברכבים, חווה התקדמות טכנולוגית ממשית שקשורה בעיקר לשילוב תהליכים אוטומטיים. אחד התחומים העיקריים של טיפולים ותיקונים ברכבים, שנהנה מהתקדמות טכנולוגית מהירה, הוא יישור גלגלים.
בתקופה המוקדמת של טיפולים ליישור גלגלים, עוד באמצע המאה הקודמת, השיטה הייתה פרימיטיבית למדי, עם חוטים פשוטים וסימוני גיר. רק בשנות השישים הורגשה תזוזה לעבר מה שאפשר להגדיר כטכנולוגיה מודרנית. זה היה תהליך מכני פשוט, עם מנורות שהותקנו על גלגלים וכוונו לקיר. ברגע שהאורות התאזנו בקו אחד, הגלגלים היו מאוזנים והתאפשר להמשיך בטיפול עם גלגלים דוממים או מסתובבים.
בשנות השמונים התקדמה הטכנולוגיה, והפעם שולבו מערכות ממוחשבות (מסכי CRT). המסכים הציגו גרסה ויזואלית וברורה יותר של מצב הגלגלים. כעבור עשור בערך, בשנות התשעים, שילוב של מחשבים פרטיים ומערכות מודרניות במוסכים איפשר לשמור ולגבות מידע טכני ולעבד אותו מהר.
השיפור הגדול הבא הגיע עם תוכנות דימוי 3D. עצם הכניסה של מערכות תלת-ממד הפכה את שגרת העבודה של כל הענף. מרגע זה התאפשר ליצור מודל תלת-ממדי של כל הרכב והגלגלים, ולקבל גרסה וירטואלית של מתלה הרכב. מערכות דיאגנוסטיות ממוחשבות חוסכות זמן רב ועוזרות לנתח נתונים. מערכות יישור גלגלים מודרניות עובדות לצד מצלמות וחיישנים בזמן אמת. אפשר לשלב אותן עם מגוון רחב של תוכנות מחשוב ולהגדיר את נתוני היישור הרצויים באופן ממוחשב מלא.
ככל הנראה, כבר בעתיד הקרוב ישולבו בתחום הטיפול בגלגלים האינטרנט של הדברים (IOT) ובינה מלאכותית (AI). בינה מלאכותית תעזור לקרוא ולהבין נתונים טכניים, ומערכות שמתחברות דרך רשתות אינטרנט יספקו ניטור ושליטה במערכות מרחוק. אולי יום אחד נראה אפילו טכנולוגיות ליישור וכוונון גלגלים שאינן מצריכות התערבות של גורם אנושי. אולי מכוניות יידעו ליישר את הגלגלים באופן עצמאי. עם התקדמות מהירה של חיישנים ומערכות AI, העתיד הזה לא נראה רחוק.