מגה מוסך
ניוזלטר מגה מוסך
מגה מוסך גיליון 269
לעמוד קודם

מחקר: השטח המת של רכבים גדל

24/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

רכבי הכביש (SUV) גדולים וכבדים יותר מאי פעם, בעיקר מאז סוף שנות ה־90. אמנם תוספות בטיחות כגון קורות חיזוק, קבינות גבוהות ומערכות עזר הפכו את הנהיגה לבטוחה יותר ליושבי הרכב, אך מחקר חדש מגלה כי כל אלה באים על חשבון הראות. לפי נתוני המכון האמריקני לבטיחות בדרכים (IIHS), נהגים רואים כיום הרבה פחות מבעבר ממה שמתרחש מיד לפניהם, והמשמעות עלולה להיות קטלנית להולכי רגל ורוכבי אופניים.

במחקר שפורסם בגיליון מרס 2025 של גיליון הבטיחות לתחבורה (SAE), בחנו חוקרי משרד התחבורה האמריקני את התפתחות שדות הראייה בשישה דגמים נפוצים לאורך 25 שנה: שברולט סברבן (Chevrolet Suburban) פורד F-150, הונדה CR-V, ג'יפ גרנד צ'רוקי (Jeep Grand Cherokee), טויוטה קאמרי (Toyota Camry) והונדה אקורד (Honda Accord). הממצאים מדאיגים: הראות קדימה למרחק של עשרה מטרים מהרכב ירדה בעד 58% בדגמים מסוימים.

רכבים גבוהים ומראה מטעה

החוקרים מזכירים את מגמת העיצוב ברכבי הפנאי והטנדרים: חרטום גבוה יותר, מראות צד גדולות יותר וקבינות שממוקמות גבוה מעל הכביש. אמנם מרכב כזה משרה תחושת ביטחון לנהג, אך מסתיר אזורים נרחבים ישירות מול הרכב, במיוחד ילדים, רוכבי אופניים והולכי רגל. התוצאה: יותר הרוגים מחוץ לרכב.

לפי IIHS, מספר הולכי הרגל והרוכבים על כלי רכיבה דו־גלגליים שנהרגים בדרכים עלה בעשרות אחוזים בעשורים האחרונים: כמות הולכי הרגל שנדרסו בין 2003 ל־2022 עלתה ב־37%, וכמות רוכבי האופניים שנהרגו עלתה ב־42% באותו פרק זמן. בשנת 2022 בלבד נהרגו 7,508 הולכי רגל מפגיעת רכבים בארצות הברית.

טכנולוגיה חדשה למדידת שדות עיוורים

המחקר מתבסס על שיטת מדידה חדשה שפיתח IIHS, שאפשרה לחוקרים למדוד במדויק את "אזורי העיוורון" הקדמיים של כל רכב. בכך התאפשר להשוות באופן ישיר בין דורות שונים של דגמים ולזהות מגמות ארוכות טווח.

לנוכח הממצאים גוברת הדרישה לא רק לטכנולוגיות בטיחות מתקדמות כגון בלימת חירום אוטונומית אלא גם לעיצוב ותכנון חדשים של כלי הרכב באופן שיאפשר לנהגים לראות טוב יותר את סביבתם, בעיקר באזורים עירוניים צפופים. החוקרים מסכמים: בטיחות הנהג היא רק חצי מהמשוואה. בטיחות משתמשי הדרך האחרים היא האתגר הבא של תעשיית הרכב.

 

לפרטים נוספים

 

אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן