מגה מזון
כתבות
מגה מזון פלוס
לעמוד קודם

מגמות בייצור מזון שכדאי לעקוב אחריהן

בכתבה זו - מגמות מרכזיות לשנת 2025 וכיצד החברות מנווטות בין האתגרים וההזדמנויות הצפויות בחודשים הקרובים

26/03/2025
זמן קריאה: 3.5 דק'

יצרנים שמים דגש בביטחון של שרשרת האספקה, בקיימות ובבטיחות המזון השנה, ושנת 2025 עשויה להביא שינויים ניכרים בתעשיית ייצור המזון. הרשויות הרגולטוריות מגבירות את הפיקוח על ענף המזון, כולל התקנה הפדרלית החדשה למעקב אחר מזון (Federal Traceability Rule) והמהלך של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאסור את צבע המאכל האדום מספר 3. בד בבד עליית מכסים עשויה להשפיע על יצרני המזון ושרשראות האספקה שלהם, והדבר ידחוף אותם לגוון את ספקיהם ולחפש ייצור מקומי כאשר הדבר יתאפשר.

הגברת תשומת הלב לבטיחות המזון

"בטיחות מזון ומעקב אחריו נהפכו לנושאים דחופים לאחר כמה מקרי זיהום בולטים, במיוחד ההתפרצויות האחרונות ב'מקדונלד'ס' ובחברת 'Boar's Head'", אמר סטיבן דייק, מנהל ייעוץ פתרונות ראשי בחברת FourKites שעובדת עם מותגים כגון קוקה-קולה וקרפט-היינץ. לדבריו, המקרים האלו דוחפים את יצרני המזון והמשקאות להטמיע מערכות מעקב קפדניות יותר ולבצע ביקורות ספקים מדוקדקות יותר. "המיקוד עבר מאמצעים תגובתיים לשליטה מונעת. חברות משקיעות בטכנולוגיות ניטור רציף במקום בדיקות נקודתיות", הוסיף דייק.

אחת מנקודות המפנה המרכזיות היא כללי המעקב החדשים של ה-FDA, אשר ייכנסו לתוקף בינואר 2026. החקיקה דורשת תיעוד מפורט יותר של מוצרים מסוימים כדי לזהות במהירות מקורות לזיהומי מזון ולסלק מוצרים מזוהמים מהשוק באופן יעיל יותר.

"עסקים חייבים להתחיל להתכונן בשנת 2025 כדי לעמוד בדרישות החדשות למעקב אחר מוצרים מסוימים", אמרה ליאן בלומארט, מנהלת מחקר ופיתוח מזון ב-NSF.

נוסף על כך יצרנים שמים דגש רב יותר בבדיקות ניתוח סיכונים ונקודות בקרה קריטיות (HACCP), וכן בעדכון תקני בטיחות המזון שלהם, במיוחד כשהקמעונאים והממשלות מחמירים את הדרישות הרגולטוריות.

"היצרנים ימשיכו להעניק חשיבות להסמכות בטיחות המזון כדי לזכות באמון הצרכנים ובנאמנותם, במיוחד בקרב קהל הדוגל באורח חיים בריא ובעלי אלרגיות למזון", הוסיפה בלומארט.

מעבר לתהליכים בני-קיימה

קיימות ממשיכה לעמוד בראש סדרי העדיפויות של יצרני המזון בעקבות דרישות הצרכנים והתקנות העולמיות.

"שינויי האקלים מאלצים חברות לבחון מחדש את כל הגישה שלהן לייצור מזון", אמר פרנסיסקו מרטין-ראיו, מנכ"ל Helios, חברת חיזוי שיבושים חקלאיים הנגרמים משינויי האקלים והמשפיעים על ייצור המזון ושרשראות האספקה.

כיום, יישום פרקטיקות בנות-קיימה כבר אינו בגדר "תוספת נחמדה" אלא הכרח עסקי. יצרנים מובילים משקיעים הון רב בקיימות. בהם נסטלה שהשיקה יוזמה בשווי מיליארד דולר לייצור קפה בר-קיימה ויוניליוור שהתחייבה להפחית 42% מפליטות הפחמן העקיפות (Scope 3) עד 2030.

חלק מהיצרנים מאמצים טכנולוגיות חסכוניות במים ובאנרגיה וכן בינה מלאכותית לשיפור היעילות ולהפחתת בזבוז. אחרים משנים את מרכיבי המוצרים שלהם כדי שידרשו פחות משאבים סביבתיים, כולל תחליפי שמן דקלים מהצומח וקקאו מלאכותי שגודל במעבדה.

ליאן בלומבאט הוסיפה, כי מעבר למרכיבים עצמם, יצרנים מייצרים אריזות ידידותיות יותר לסביבה על ידי מעבר מפלסטיק מסורתי לחומרים מתכלים וקומפוסטבילים. "יצרנים שואפים להפחית את כמות חומרי האריזה ואת השימוש בפלסטיק באמצעות הפחתת משקל האריזה, שימוש בחומרים צמחיים וצמצום השימוש באריזות רב-שכבתיות, שקשה יותר למחזר", אמרה.

חברת Restaurantware, המפתחת פתרונות אריזה בני-קיימה, הציעה יותר מ-2,000 מוצרים צמחיים ללא PFAS. האריזות שלה עשויות מסיבי קנה סוכר, מנייר במבוק ומביופלסטיק. החברה אף השיקה תוכנית בשם "Ship in Own Container" המפחיתה פסולת באמצעות ביטול קופסאות חיצוניות למוצרים בכמויות גדולות, ובכך חוסכת יותר מ-120,000 פאונד (54,000 ק"ג) של קרטון ו-1.1 מיליון רגל רבוע (102,000 מ"ר) של קרטון מדי שנה.

"קיימות אינה רק מטרה, היא יצירת ערך לשותפים העסקיים שלנו תוך שמירה על המשאבים בעבור הדורות הבאים", אמר ג'מיל בושארב, מנכ"ל Restaurantware.

העברת הייצור קרוב יותר לשווקים מקומיים

בעיות שרשרת האספקה משפיעות על תעשיות רבות, ואילו יצרני המזון מתמודדים עם אתגרים ייחודיים הקשורים לטמפרטורה ולתזמון של המוצרים. "המוצרים מצריכים טווחי טמפרטורה ספציפיים במהלך השינוע והאחסון, והדבר מוסיף מורכבות ללוגיסטיקה", אמר סטיבן דייק.

גם אלמנט התזמון קריטי. "יצרנים אינם יכולים להחזיק מלאי עודף כמרווח ביטחון מאחר שלמוצרים יש חיי מדף מוגבלים", הוסיף דייק. "גורמים אלה יוצרים חלון תפעולי הרבה יותר הדוק מרוב מגזרי הייצור האחרים, ומצריכים תיאום מדויק יותר בשרשרת האספקה".

המציאות הזו דוחפת יותר ויותר יצרני מזון ומשקאות להעביר את הייצור קרוב יותר לשווקים העיקריים שלהם. "בשנת 2025 יותר יצרני מזון עוברים לייצור אזורי באמצעות 'Nearshoring' ו-'Friendshoring' כדי לצמצם סיכונים הנובעים משיבושי אקלים וחוסר ודאות גיאופוליטי", אמר פרנסיסקו מרטין-ראיו. "שרשראות אספקה קצרות יותר ישפרו את האמינות, אך עשויות להיות כרוכות בעלויות גבוהות יותר בהתחלה."

איומי המכסים של הנשיא דונלד טראמפ מאלצים יצרנים לבחון מחדש את שרשראות האספקה שלהם ולחפש אפשרויות ייצור מקומי, אמר אואיסין האנרהאן, מנכ"ל ומייסד Keychain, מאגר נתוני ייצור CPG המשמש מותגים כגון קדבורי, והוסיף: "חלק מהחברות כבר מתחילות לאגור מרכיבים מיובאים או לנסח מחדש מוצרים כדי לשלב חומרי גלם מקומיים. אחרות פונות לרכש כפול (Dual Sourcing) כדי להפחית תלות בספק יחיד ולהתמודד טוב יותר עם חוסר היציבות."

לסיכום, המגמות לשנת 2025 מלמדות על מעבר לתהליכים בני-קיימה, הידוק תקני בטיחות המזון והסטת הייצור לאזורים קרובים יותר לשווקים העיקריים. יצרני המזון חייבים להסתגל מהר לשינויים הרגולטוריים ולדרישות הצרכנים, תוך שמירה על יעילות, חדשנות ורווחיות.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן